2023-06-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Fast damerna tog sina två os silver i nu tid. Herrarna har inte vunnit något på sådär 20 år+ lite skillnad ändå.

Aja ska bli kul följa!

Jo, jag vet, men Seger och målvakten Lindahl var väldigt bra i OS senast och våra absoluta nyckelspelare..

I senaste EM var de inte lika bra och då räckte vi inte till mot England, varken på mittfältet eller på målvaktspositionen..

Det jag menar är att Hedvigs landslagskarriär troligtvis är över och Seger har knappt spelat en match på 1 år, de bidrar för tillfället lika lite till damlandslaget som Gre-No-Li (OS-guld 1948) gör till dagens herrlandslag..

Mot Australien saknades Seger/Asllani på mittfältet och Lindahl i målet, då är det helt andra spelare på planen..

Rubensson-Bennison-Janogy startade och ersattes av Zigiotti Olme-Angeldahl-Vinberg på innermittfältet, detta är ju inga världsklasspelare, bara att se på klubbadresserna och viket avtryck dessa spelare gjort i damernas CL genom åren..

Musovic vaktade målet och hon är inte någon given förstamålvakt, vilket inte heller Falk är för den delen..
Citera
2023-06-14, 16:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Jo, jag vet, men Seger och målvakten Lindahl var väldigt bra i OS senast och våra absoluta nyckelspelare..

I senaste EM var de inte lika bra och då räckte vi inte till mot England, varken på mittfältet eller på målvaktspositionen..

Det jag menar är att Hedvigs landslagskarriär troligtvis är över och Seger har knappt spelat en match på 1 år, de bidrar för tillfället lika lite till damlandslaget som Gre-No-Li (OS-guld 1948) gör till dagens herrlandslag..

Mot Australien saknades Seger/Asllani på mittfältet och Lindahl i målet, då är det helt andra spelare på planen..

Rubensson-Bennison-Janogy startade och ersattes av Zigiotti Olme-Angeldahl-Vinberg på innermittfältet, detta är ju inga världsklasspelare, bara att se på klubbadresserna och viket avtryck dessa spelare gjort i damernas CL genom åren..

Musovic vaktade målet och hon är inte någon given förstamålvakt, vilket inte heller Falk är för den delen..

Rolfö var ju inte ens med i truppen och Magda fick inte spela matchen så jag vet inte riktigt vilka slutsatser man kan dra av Australien-matchen.

Sedan tycker jag du förminskar en del av de svenska spelarna.

BTW, Musovic är given förstemålvakt för mig.
Citera
2023-06-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Rolfö var ju inte ens med i truppen och Magda fick inte spela matchen så jag vet inte riktigt vilka slutsatser man kan dra av Australien-matchen.

Sedan tycker jag du förminskar en del av de svenska spelarna.

BTW, Musovic är given förstemålvakt för mig.

Varken Rolfö eller Magda har lirat innermittfältare i landslaget, vad jag vet..

Vi har väldigt många bra forwards och backar, det är liksom inte där skon klämmer..

Drar inte heller för stora växlar på den matchen, men det visar ändå på att Australien är bra och att Sveriges förlust mot England i EM-semin (0-4) inte bara var en dålig match, utan att det kanske finns orsaker..

OK, Gerhardsson verkar inte lika säker, även jag tycker att båda har mer att bevisa, för att kunna ges fullt förtroende som förstamålvakt..

Edit: Förminskar? På backsidan har vi Sembrant (Juventus) som är en klippa i försvaret, Magda (Chelsea) och Ilestedt (PSG) är långt framme i CL, Björn (Everton) blev utsedd till lagets bästa spelare, Jonna har lirat i Chelsea under flera säsonger och Glas (skadad nu) spelade ordinarie i Bayern och innan dess var hon i PSG..

På forwardssidan finns Rolfö (Barcelona) och Blackstenius (Arsenal) som är värdsklasspelare och nätar i CL-finalen respektive CL-semifinalerna denna säsong, även Rytting Kaneryd (Chelsea), Blomqvist (Wolfsburg) och Hurtig (Arsenal) gjorde inhopp i slutskedet av CL. Jakobsson lirar i USA, har tidigare i karriären öst in mål i franska ligan och även spelat i Chelsea, Real Madrid & Bayern..

Jämför det med vårat innermittfält och vår målvaktssida, det är verkligen stor skillnad, både i spets och toppbredd, nu när Seger och Lindahl inte håller samma nivå längre..

Som jag skrev tidigare, Asllani är riktigt duktig, men räcker det? Svaret är nog nej, för hade det funnits tillräckligt goda ersättare, så skulle inte Gerhardsson ens behöva fundera över att ta med "gamlingarna" Seger och Lindahl ännu en gång, trots att de "peakade" vid OS för ett par år sedan och nu är på tydlig nedgång..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-06-14 kl. 17:40.
Citera
2023-06-14, 18:13
Medlem
Kyra Cooney-Cross (Australien och Hammarby) om Sveriges VM-uttagning, hon är förstås partisk som ung spelare själv och lagkamrat till Vinberg, men tycker ändå det är intressant att lyssna på..

Cooney-Cross har ju även spelat mot Sverige i slutet av förra året och det är alltid spännande med nya infallsvinklar, som kommer utifrån..

https://sverigesradio.se/artikel/pik...r-motstandarna
Citera
2023-06-14, 18:46
Medlem
Läste även något om att det brasilianska damlandslaget inspirerats av Argentinas och Messis resa i herrarnas Fotbolls-VM..

Målet är nu att göra samma sak och gå hela vägen för Marta, allt ska ackompanjeras av en gitarrspelande Pia Sundhage
Citera
2023-06-14, 23:15
Medlem
Argentina (Sveriges gruppmotståndare) ser inte direkt skräckinjagande ut..

https://youtu.be/UA38O5oIN7I
Citera
2023-06-16, 17:32
Medlem
Black.Panthers avatar
Tycker grupp D verkar mest intressant. Vi räknar bort Haiti men sen finns det tre lag som kan gå vidare. Danskorna borde kunna gå vidare på Kinas bekostnad.

Ska vi ha någon tipstävling kring den här tävlingen som jag sett att ni haft på herrarnas vm?
Citera
2023-06-18, 22:38
Medlem
Rekommenderar folk att kolla in mitt andra inlägg i tråden med mer analyser.

Fler svar från mig här.

Har kollat på laguttagningen nu, och… det känns inte bra spontant. Kollade namnen, och det är typ samma som under OS. Men ändå. Bennison står och stampar och bidrar inte med något. Var är Emma Kullberg? Synd med Hanna Glas? Janogy är jag trött på, känns som alibi eller utfyllnad, inte nödvändigtvis dålig men kommer inte fram i landslaget, har liksom ingen plats. Är Anvegård så sopig numer? Blomqvist… jag vet inte, kommer inte heller riktigt fram. Två nya backar helt plötsligt. Amanda Nildén var skitbra de få gånger hon fick chansen, borta nu. Elin Rubenson tycker jag inte bidrar så mycket heller, definitivt ingen guldspelare även om hon är okej för ett VM utifrån tidigare prestationer, men jag är särskilt skeptisk nu efter uppehållet, tycker inte hon har utvecklats.

Saknar sammanhållning, jag ser en samling mer eller mindre bra individer som inte riktigt kopplar ihop med varandra. Hur ska uppspelen gå till?

Och så två andramålvakter, men det kan PG inte göra något åt.

Bland det senaste är att USA mister försvararen och lagkaptenen Becky Sauerbrunn.

Senaste världsrankningen ser ut såhär:
1 USA, 2090.03 (tappat 1,35)
2 Tyskland, 2061.56 (tappat 6,56)
3 Sverige 2049.71 (tappat 14,96)
4 England 2040.76 (tappat 15,06)
5 Frankrike 2026.65 (ökat 5,63)
6 Spanien 2002,28 (ökat 4,63 och en placering)
7 Kanada 1996,34 (tappat 5,22 och en placering)
8 Brasilien 1995,3 (ökat 22,31 och en placering)
9 Nederländerna 1980,47 (tappat 10,98 och en placering)
10 Australien 1919.69 (ökat 1,78)
11 Japan 1916.68 (tappat 0,65)
12 Norge 1908.25 (ökat 2,67)
13 Danmark 1866.25 (ökat 15 poäng och två placeringar)
14 Kina 1854.49 (tappat 2,49)
16 Italien 1846.5 (ökat 0,57)
17 Sydkorea 1840.27 (tappat 0,41)
20 Schweiz 1765.9 (tappat 6,37)
21 Portugal
22 Irland
25 Colombia (bytt plats med NZ)
26 Nya Zeeland
28 Argentina
32 Vietnam (ökat en placering)
36 Costa Rica
40 Nigeria (ökat två placeringar)
43 Jamaica
46 Filippinerna (ökat tre placeringar, deras högsta någonsin igen)
52 Panama
53 Haiti
54 Sydafrika
72 Marocko (ökat en placering)
77 Zambia

Citat:
VM-brons 2019, OS-silver 2021 och EM-semifinal 2022 är inte direkt dåligt..

Dock tror jag alla inblandade parter överskattade OS, där det knappt var några europeiska lag med..

Sedan blev det förstås en enorm besvikelse i senaste EM, iom att man "hypade" sig själva rätt rejält, men sedan visade sig vara helt chanslösa mot England i semin..

Ett engelskt lag som faktiskt var riktigt illa ute mot ett skadeskjutet Spanien i kvartsfinalen, trots hemmaplansfavör..

Kanske även allt fler börjar inse att OS-finalen mot Kanada var "once in a lifetime" och att det läget som Seger fick i straffläggningen inte kommer tillbaka, man jagade guldrevansch i EM direkt efter, men fick istället ett brutalt uppvaknande..

Och nu blir det ännu tydligare i samband med utvecklingen av damernas Champions League, att Damallsvenskan som en gång var ledande i Europa, nu hamnat efter och att vi får vara glada om ens något svenskt klubblag kvalar in till CL-gruppspelet..

Dock tror jag bara det är bra för svenska damlandslaget att man får mer realistiska förväntningar på sig, ungefär som inför senaste VM & OS och inte som i EM, där man underpresterade..
EM-besvikelsen bestod mest av att det var nästan olidligt att se deras stora potential stå närmast orörd och hur de ändå lyckades krångla sig till semin med lillfingret för att där bli förnedrade.

Jag håller inte alls med om att OS-prestationen var överskattad, Sverige gjorde sin kanske bästa turnering någonsin. Matchen mot USA var tveklöst det bästa Sverige någonsin spelat, enda felet var att det inte blev minst 5–0. Det hade kunnat bli 8–0, USA blev totalt överkörda, och det var inte för att USA var dåliga, utan för att Sverige var så satans bra, en surrealistisk upplevelse. USA, Australien och Japan är och var inga promenadsegrar.

Felet med Sverige är i huvudsak mentalt. Man har alla fysiska bitar för att ta ett guld, men klarar inte av press och förväntningar. Inga förväntningar fanns inför OS, då gick plötsligt allt som en raket. Tills finalen, där det plötsligt blev press när guldet verkligen låg mitt framför dem, och allt låste sig för dem. Och det satt i därefter.

Och det var knappast Seger som sumpade det, ett jävla mediaskitsnack jag avskyr. De förlorade som ett lag, allihopa hade flera chanser att sätta dit en boll, men ingen tog den, för de var mentalt aldrig där.

Hausseandet inför EM var berättigat, men de gjorde det på helt fel sätt. Det var en totalt främmande situation för dem att vara favoriter på riktigt, av oss åtminstone, inte bara nån önskedröm som alla andra gånger, och det klarade de inte av. Jag uppfattade spelarna som oseriösa. Ovanpå det hade många spelare fått mycket lite speltid månaderna innan, bl a Lindahl, och det märktes. Dessutom anser jag att uppställningen var fel i England-matchen.

Damallsvenskan är fortfarande en av Europas bästa, det är mest det att spetsen saknas. Tyvärr för vår del så är det bara spetsen som räknas i CL.

Citat:
Så här sitter vinnaroddsen på Betway:

USA: 3,75
England: 5,50
Spanien: 7,50
Tyskland: 8,00
Frankrike: 12,00
Australien: 13,00
Sverige: 21,00
Nederländerna: 26,00
Brasilien: 26,00
Japan: 34,00
Kanada: 51,00
Norge: 101,00
Danmark: 101,00
Italien: 126,00
Kina: 126,00
Sydkorea: 126,00
Irland: 126,00
o.s.v.
Det ska sägas att folk som satsar pengar på damfotboll i regel har jäkligt dålig koll. De tittar bara på tidigare vinster och vem som dominerar i Champions League. England tvåa? Jag tror inte ens de tar medalj, stor risk att de ryker i kvarten. Frankrike före Sverige? Tillåt mig gapflabba. Spanien hämmas av diverse problem.

Citat:
Amandine Henry är uttagen i den franska VM-truppen och därmed tillbaka i landslaget, hon dominerade förra årets CL-final och är en riktig ledartyp på innermittfältet..

Den nya förbundskaptenen verkar något vettigare än den nyligen sparkade Diacre, som alltså inte tog med Henry till EM senast..
Henry och förra FK hade någon schism. Hon var svingrym i CL-finalen förra året, nåt av det bästa jag sett ö.h.t. Ska bli kul att se Frankrike med henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är väl kanske trevligt att damspelarna får möjlighet att tjäna en del extrapengar, men personligen gäller jag inte alls detta upplägget.

Pengarna borde fördelats på ett annat sätt. Tänk t ex de som spelat 2-3 matcher i kvalet men utelämnas i sista stund till slutspelet pga tveksam form eller skada, och ersätts med en spelare som inte bidragit till kvalificeringen och under slutspelet får 0 spelminuter. Det blir djupt orättvist att spelare 2 får en årslön för att bara vara på semester medan spelare 1 inte får ett skit. Dessutom öppnar det för korruption. Kanske inte i Sverige men i andra länder där enstaka uttagningar kanske görs av ej sportsliga grunder.

Nej, stora prispengar måste fördelas på ett bättre sätt och innefatta även kvalspel, plus att alla inte borde ha samma peng. Borde fördelats per minuter i kvalspel samt slutspel, på något vis. Inte samma klumpsumma till alla, oavsett vad de bidragit med.
Mycket bra invändningar.

Citat:
FIFA har råd att betala, så ser det som välförtjänt, då Fotbolls-VM är "top of the top"..

Måste vara en betydande summa för spelare från t.ex. Haiti, Filippinerna och Vietnam m.fl..

Sverige bör åtminstone gå vidare till slutspelet och då är det 652 000 kronor (60 000 dollar) som minimum, rätt bra betalt, skulle jag säga..
Instämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Det måste varit omtumlande för kvinnorna i exempelvis Vietnams landslag att ta del av nyheten.
Tänk att bli uttagen som tredjemålvakt och få $30k. Julafton!
Ja shitamon, haha

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tror att det kan ha infunnit sig en viss mättnad faktiskt då det varit 3st dammästerskap raken nu varje år OS2021, EM2022 och VM 2023 pga pandemin. Börjar bli svårt för den mer måttligt intresserade att hålla ordning på sakerna. Det i kombination med snöpliga förluster för ett upphaussat lag. Det blir lite mer dämpat. Dock tror jag det kan gynna dom.
Och det fortsätter med OS 2024 och EM 2025 Men Sverige lär få en paus nästa år. Jag trodde in i det sista att Lindahl skulle köra till åtminstone detta VM, och Seger skulle lätt kunna hålla på till 2025, men vindarna har vänt, så det kan bli bra läge att tacka av Carro nästa år.

Citat:
Kanske, samtidigt är det damernas Fotbolls-VM (och Friidrotts-VM) som är de stora mästerskapen denna sommar..

Vet dock ej hur mycket det kommer påverka att Viaplay har rättigheterna och inte SVT/TV4, lite annorlunda matchtider också..
Mina föräldrar bor i sommarstugan då och har bara gratiskanalerna där, så fassan kommer missa det. Lär ju finnas fler i samma situation, och damernas mästerskap är kanske inget folk anstränger sig för att kunna se på semestern genom att skaffa extra abonnemang, gå in till grannen eller något mindre lagligt och mer bökigt.

Citat:
Spaniens preliminära VM-trupp uttagen och bl.a. Putellas och Bonmati är tillbaka i A-landslaget, däremot saknas fortfarande Guijarro, Mapi Leon och målvakten Panos, vilket är rejäla avbräck..

https://youtu.be/n95_uNMh3zw
Inget guld den här gången heller alltså. Trist.
Citera
2023-06-19, 10:59
Medlem
Jaha Seger missar en ny match pga skada men förväntas ändå kunna vara med och spela VM…
Citera
2023-06-19, 15:00
Medlem
Roibots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
Du behöver inte titta på de tidigaste matcherna. De senaste gruppmatcherna börjar i regel klockan 11, och 8:30-matcherna är ju perfekt egentligen Finalen börjar 12 och en åttondelsfinal börjar kl 13. Om Viaplay är smarta så kommer de visa matcherna i repris senare på dagen, och det tror jag de kommer göra. Discovery/Kanal 5 gjorde ju det med OS i Tokyo. Man skulle kanske kunna sträcka sig till att se någon som börjar klockan 6, vilket Sveriges första gör, men nattmatcherna skiter jag i. Jag hade gärna sett Colombia–Sydkorea och Argentna–Sydafrika, känns det kan vara jämna och oväntade matcher i de lägre skikten, och sånt gillar jag

Det med vinter tänkte jag inte alls på. Men är där inte hyfsat varmt nu ändå?, var min spontana tanke. Jag tog en snabb titt i en dagstidning i början av juni, och där stod det 18° för Sydney och 13° för Auckland, så precis som i Sverige.

Jag fick inte plats Men jag tror inte på Danmark, de hade inget nytt på gång förra året, så de har inte hunnit få något bra i år. Harder och Nadim har gjort allt de kunnat, och Troelsgaard* och Veje, som jag personligen gillar, förmår inte mer. De hade väl nån yngling under EM som såg lovande ut, men en svala gör ingen sommar. EM-silvret 2017 var lite tur och precis vad de förmådde skulle jag säga. Danmark kan absolut utmana i sin grupp men ikke därefter.

(*uttalas tro'lsgård)
Hmm, okej ja dessa tider verkar rimligare än typ 3 på natten. Men inget klår kvällsmatcher på sommaren, inte lika mysigt annars. Ytlig som jag är kanske jag upptäcker några söta spelare, vilket skulle göra mig betydligt mer flexibel när det gäller tv-tider.

Mycket möjligt att vintern i Australien fortfarande är varmt relativt sett. Dock är det rimligare att kolla temperaturerna för juli månad istället för just nu. Har för mig att juli är landets kallaste månad på året.

Utan att vara särskilt insatt så hävdar jag ändå bestämt att danskorna vinner VM. Det är mitt skrälltips baserat på magkänsla!
Citera
2023-06-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jaha Seger missar en ny match pga skada men förväntas ändå kunna vara med och spela VM…

Hmm. Hon spelade alltså 56 minuter i premiären siste mars, och därefter ett inhopp i 71:a minuten 28/5. Låter ju omöjligt att få henne i VM-form, men efter ikväll är det 3 matcher kvar i Damallsvenskan före VM-uppehållet så kan hon starta dom 2 sista (2/7 och 7/7), så kanske kanske.

Vore märkligt om hon får åka med som "rutinerad hjälpgumma" utan att ens vara påtänkt att spela, och få kvittera ut 320 000 kr i "deltagarbonus". Åker hon med som en slags ledare skall hon ju inte ha spelarersättning. Men för tidigt att gnälla om det före vi vet hur det blir, och skall väl påpekas att hon deltog i en del kvalmatcher.
Senast redigerad av Burkgurka 2023-06-19 kl. 16:25.
Citera
2023-06-22, 14:40
Medlem
Nu när herrarnas relativa glans tycks ha falnat är det kanske dags för damernas att göra detsamma. Jag tror numer på flopp för Sverige, allting känns upplagt för det. Lite mer om det sist i inlägget. Jag undrar om inte landslagens form till viss del speglar landets mående med viss eftersläpning.

Senaste nytt är att Sverige trots allt värmer upp med matchmotstånd inför VM. Jag vill dock inte kalla det för genrep, för det är på Nya Zeeland bara en knapp vecka före deras första gruppmatch, i en inofficiell match, och mot Filippinerna. https://www.svt.se/sport/fotboll/sve...stangda-dorrar Två stycken spelar tydligen i damallsvenskan.
Här är en mycket se/läsvärd artikel om Filippinerna: https://www.svt.se/sport/fotboll/spe...a-vm-debuterar Det är värre än jag visste.

En tidigare nyhet jag missat är att franska anfallaren Marie-Antoinette Katoto missar VM.

Kanadas landslag har också en pågående konflikt med visst hot om bojkott som jag förstår det. https://www.svt.se/sport/fotboll/vm-...ikt-for-kanada

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ibland blir det skrattretande när länder som inte har någon vidare tradition inom en viss sport ändå måste vaska fram ett landslag. Av Filippinernas 29 spelare är hela två faktiskt födda (och förmodligen uppvuxna) i landet. Resterande kommer huvudsakligen från USA och har mer eller mindre obskyra kopplingar till Filippinerna via föräldrar. Ingen av dem, med undantag för de två spelarna som är födda i landet, har spelat i något lag på någon nivå i Filippinerna. Hur många av dem tror ni snackar tagalog? Hur ska de kunna kommunicera med tränaren? Oj, vänta, det behövs inte. Han är nämligen australiensare (av härkomst Balkan, vad det verkar) ...

Vad tycker ni om detta? Tror ni att gemene filippinare kommer att heja på det här laget? OBS: Jag säger ingenting om spelarnas kvalitet, för den vet jag inget om. Det jag funderar över är hur stark kopplingen mellan ett land och dess landslag måste vara för att det ska finnas någon mening att överhuvudtaget ha ett lag.
Jag tycker det är skit, förtar hela poängen med landslag. Men jag tror filippinierna är ganska glada ändå att någon för deras flagga på de stora arenorna så det syns i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Sveriges trupp:

MÅLVAKTER
Tove Enblom
Jennifer Falk
Zecira Musovic

BACKAR
Jonna Andersson
Nathalie Björn
Magdalena Eriksson
Amanda Ilestedt
Hanna Lundkvist
Anna Sandberg
Linda Sembrant

MITTFÄLTARE/ FORWARDS
Filippa Angeldahl
Kosovare Asllani
Hanna Bennison
Stina Blackstenius
Rebecka Blomqvist
Lina Hurtig
Sofia Jakobsson
Madelen Janogy
Fridolina Rolfö
Elin Rubensson
Johanna Rytting Kaneryd
Olivia Schough
Caroline Seger

Intressant att Hedvig är petad. Tröttnade Gerhardsson på hennes attityd?

Framåt ser det bra ut. Tryggt med Kosse, Blacken, Jakobsson OCH Fridolina som haft en kanonsäsong. Rytting Kaneryd som ny, spännande bubblare. Rutin bakåt med Eriksson, Ilestedt och Sembrant, och så Seger som regista på mittfältet. Kan bli bra det här. Är väl målvaktssidan som är lite oklar.
Kaneryd har väl ändå bevisat sig, minns inte i vilka matcher dock. Hedvig har ju slutat. Eller har jag missat att hon ändrat sig? Hon borde i så fall bytat klubb i vintras, för i Djurgården blir hon pensionär.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tycker verkligen inte man kan säga Kafaji och Vinberg varit bättre än Schoug. Lite olika typer av spelare men framför allt så är det inte Schoug som Kafaji och Vinberg borde slagit ut utan snarare Hurtig (som verkligen har haft skadeproblem under året och inte spelade något alls i slutet av WSL). Jag är också lite tveksam till Bennison, tycker hon inte fått till det i landslaget och hon har varit ganska mycket upp och ned i Everton.
Precis så. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har väl inte jättemycket att gnälla över när det gäller svenska VM-truppen. Kanske lite för många gamlingar och kanske några som tagits ut pga att de har fin klubbadress, men samtidigt är rutin och internationell erfarenhet viktigt i slutspel. Och tyvärr finns där för få talanger i t ex U23 som visat att de kan duga i A-landslaget och då liksom tar truppen ut sig själv.

Gäller väl till vissa delar även startelvan. T ex Seger är för seg och långsam men ändå betydligt bättre än överhypade Bennison som helt enkelt inte riktigt duger annat än som backup.

Sedan är det ju bara att gratulera Tove Enblom till "Lotto-vinsten", dvs att hon för 300k i prispengar för 0 spelminuter. Kanske gäller även Sandberg och Lundkvist, men de har ju i alla fall en teoretisk chans att få spela och är delaktiga på ett annat sätt. En tredjemålvakt i en slutspelstrupp är ju mestadels på semester, även om det väl hänt vid några enstaka tillfällen att de faktiskt behövts.

Kanske de kan duga att nå en bit och det är lite som sista chansen någonsin, om den redan inte har varit. Finns väldigt få unga talanger och till nästa slutspel kommer vi inte gå vidare från gruppen. Men den katastrofen tar vi när den kommer.
Du svarar på din egen invändning. Och jag håller med.

Haha, ja.

Du får gärna utveckla det sista. Jag tror jag vet vad du menar, men skulle gärna vilja att du satte det svart på vitt, och för trådens skull vore det väldigt bra Och jag tycker inte riktigt att man ska ta det senare.

Citat:
Jo, och Jorge Vilda (Spaniens förbundskapten) drömmer nog fortfarande mardrömmar om Blackstenius insats i JEM-finalen (2015), där han efteråt jämförde henne med Messi och Cristiano Ronaldo..
Har jag svårt att tro. Stina dominerade i ungdomen bara för att hon var före i den fysiska utvecklingen och var betydligt större och starkare än alla andra. När de andra senare kom ikapp och det visade sig att hon siktade som Kalle Anka under press var hon en skugga av sig själv. Men hon har kämpat och utvecklat sin teknik och blivit en världsspelare, om än inte i absoluta toppen.

Citat:

Haha, med det mittfältet är det inte konstigt det rasade, mer disharmonisk skara får man leta efter. Olme har inte i landslaget att göra.

Men här snackas det igen om Lindahl som om hon inte slutat. Vad är grejen?

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Tycker grupp D verkar mest intressant. Vi räknar bort Haiti men sen finns det tre lag som kan gå vidare. Danskorna borde kunna gå vidare på Kinas bekostnad.

Ska vi ha någon tipstävling kring den här tävlingen som jag sett att ni haft på herrarnas vm?
Det är inte ens säkert att England vinner gruppen, det ska bli intressant att se hur de verkligen står sig nu.

Det tycker jag definitivt! Hur brukar det gå till? Jag kör i alla fall med en utsaga för Sverige nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Vilket skämt. Jag tror att Sverige kommer floppa. Laget är närmast i spillror och kommer häpnadsväckande men inte överraskande tappa poäng mot Sydafrika. Sedan blir det spö mot Italien. Först därefter har man fått kuggarna någorlunda på plats och vinner mot Argentina, men bara knappt, 2–1 eller nåt sånt, och det räcker inte. Sverige slutar då trea i gruppen. Hoppas förstås det inte blir så, men jag kommer betrakta varje vinst som Sverige gör som ett mirakel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in