Rekommenderar folk att kolla in
mitt andra inlägg i tråden med mer analyser.
Fler svar från mig här.
Har kollat på laguttagningen nu, och… det känns inte bra spontant. Kollade namnen, och det är typ samma som under OS. Men ändå. Bennison står och stampar och bidrar inte med något. Var är Emma Kullberg? Synd med Hanna Glas? Janogy är jag trött på, känns som alibi eller utfyllnad, inte nödvändigtvis dålig men kommer inte fram i landslaget, har liksom ingen plats. Är Anvegård så sopig numer? Blomqvist… jag vet inte, kommer inte heller riktigt fram. Två nya backar helt plötsligt. Amanda Nildén var skitbra de få gånger hon fick chansen, borta nu. Elin Rubenson tycker jag inte bidrar så mycket heller, definitivt ingen guldspelare även om hon är okej för ett VM utifrån tidigare prestationer, men jag är särskilt skeptisk nu efter uppehållet, tycker inte hon har utvecklats.
Saknar sammanhållning, jag ser en samling mer eller mindre bra individer som inte riktigt kopplar ihop med varandra. Hur ska uppspelen gå till?
Och så två andramålvakter, men det kan PG inte göra något åt.
Bland det senaste är att
USA mister försvararen och lagkaptenen Becky Sauerbrunn.
Senaste världsrankningen ser ut såhär:
1 USA, 2090.03 (tappat 1,35)
2 Tyskland, 2061.56 (tappat 6,56)
3 Sverige 2049.71 (tappat 14,96)
4 England 2040.76 (tappat 15,06)
5 Frankrike 2026.65 (ökat 5,63)
6 Spanien 2002,28 (ökat 4,63 och en placering)
7 Kanada 1996,34 (tappat 5,22 och en placering)
8 Brasilien 1995,3 (ökat 22,31 och en placering)
9 Nederländerna 1980,47 (tappat 10,98 och en placering)
10 Australien 1919.69 (ökat 1,78)
11 Japan 1916.68 (tappat 0,65)
12 Norge 1908.25 (ökat 2,67)
13 Danmark 1866.25 (ökat 15 poäng och två placeringar)
14 Kina 1854.49 (tappat 2,49)
16 Italien 1846.5 (ökat 0,57)
17 Sydkorea 1840.27 (tappat 0,41)
20 Schweiz 1765.9 (tappat 6,37)
21 Portugal
22 Irland
25 Colombia (bytt plats med NZ)
26 Nya Zeeland
28 Argentina
32 Vietnam (ökat en placering)
36 Costa Rica
40 Nigeria (ökat två placeringar)
43 Jamaica
46 Filippinerna (ökat tre placeringar, deras högsta någonsin igen)
52 Panama
53 Haiti
54 Sydafrika
72 Marocko (ökat en placering)
77 Zambia
Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
VM-brons 2019, OS-silver 2021 och EM-semifinal 2022 är inte direkt dåligt..
Dock tror jag alla inblandade parter överskattade OS, där det knappt var några europeiska lag med..
Sedan blev det förstås en enorm besvikelse i senaste EM, iom att man "hypade" sig själva rätt rejält, men sedan visade sig vara helt chanslösa mot England i semin..
Ett engelskt lag som faktiskt var riktigt illa ute mot ett skadeskjutet Spanien i kvartsfinalen, trots hemmaplansfavör..
Kanske även allt fler börjar inse att OS-finalen mot Kanada var "once in a lifetime" och att det läget som Seger fick i straffläggningen inte kommer tillbaka, man jagade guldrevansch i EM direkt efter, men fick istället ett brutalt uppvaknande..
Och nu blir det ännu tydligare i samband med utvecklingen av damernas Champions League, att Damallsvenskan som en gång var ledande i Europa, nu hamnat efter och att vi får vara glada om ens något svenskt klubblag kvalar in till CL-gruppspelet..
Dock tror jag bara det är bra för svenska damlandslaget att man får mer realistiska förväntningar på sig, ungefär som inför senaste VM & OS och inte som i EM, där man underpresterade..
EM-besvikelsen bestod mest av att det var nästan olidligt att se deras stora potential stå närmast orörd och hur de ändå lyckades krångla sig till semin med lillfingret för att där bli förnedrade.
Jag håller inte alls med om att OS-prestationen var överskattad, Sverige gjorde sin kanske bästa turnering någonsin. Matchen mot USA var tveklöst det bästa Sverige någonsin spelat, enda felet var att det inte blev minst 5–0. Det hade kunnat bli 8–0, USA blev totalt överkörda, och det var inte för att USA var dåliga, utan för att Sverige var så satans bra, en surrealistisk upplevelse. USA, Australien och Japan är och var inga promenadsegrar.
Felet med Sverige är i huvudsak mentalt. Man har alla fysiska bitar för att ta ett guld, men klarar inte av press och förväntningar. Inga förväntningar fanns inför OS, då gick plötsligt allt som en raket. Tills finalen, där det plötsligt blev press när guldet verkligen låg mitt framför dem, och allt låste sig för dem. Och det satt i därefter.
Och det var knappast Seger som sumpade det, ett jävla mediaskitsnack jag avskyr. De förlorade som ett lag, allihopa hade flera chanser att sätta dit en boll, men ingen tog den, för de var mentalt aldrig där.
Hausseandet inför EM var berättigat, men de gjorde det på helt fel sätt. Det var en totalt främmande situation för dem att vara favoriter på riktigt, av oss åtminstone, inte bara nån önskedröm som alla andra gånger, och det klarade de inte av. Jag uppfattade spelarna som oseriösa. Ovanpå det hade många spelare fått mycket lite speltid månaderna innan, bl a Lindahl, och det märktes. Dessutom anser jag att uppställningen var fel i England-matchen.
Damallsvenskan är fortfarande en av Europas bästa, det är mest det att spetsen saknas. Tyvärr för vår del så är det bara spetsen som räknas i CL.
Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
Så här sitter vinnaroddsen på Betway:
USA: 3,75
England: 5,50
Spanien: 7,50
Tyskland: 8,00
Frankrike: 12,00
Australien: 13,00
Sverige: 21,00
Nederländerna: 26,00
Brasilien: 26,00
Japan: 34,00
Kanada: 51,00
Norge: 101,00
Danmark: 101,00
Italien: 126,00
Kina: 126,00
Sydkorea: 126,00
Irland: 126,00
o.s.v.
Det ska sägas att folk som satsar pengar på damfotboll i regel har jäkligt dålig koll. De tittar bara på tidigare vinster och vem som dominerar i Champions League. England tvåa? Jag tror inte ens de tar medalj, stor risk att de ryker i kvarten. Frankrike före Sverige? Tillåt mig gapflabba. Spanien hämmas av diverse problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
Amandine Henry är uttagen i den franska VM-truppen och därmed tillbaka i landslaget, hon dominerade förra årets CL-final och är en riktig ledartyp på innermittfältet..
Den nya förbundskaptenen verkar något vettigare än den nyligen sparkade Diacre, som alltså inte tog med Henry till EM senast..
Henry och förra FK hade någon schism. Hon var svingrym i CL-finalen förra året, nåt av det bästa jag sett ö.h.t. Ska bli kul att se Frankrike med henne.
Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Är väl kanske trevligt att damspelarna får möjlighet att tjäna en del extrapengar, men personligen gäller jag inte alls detta upplägget.
Pengarna borde fördelats på ett annat sätt. Tänk t ex de som spelat 2-3 matcher i kvalet men utelämnas i sista stund till slutspelet pga tveksam form eller skada, och ersätts med en spelare som inte bidragit till kvalificeringen och under slutspelet får 0 spelminuter. Det blir djupt orättvist att spelare 2 får en årslön för att bara vara på semester medan spelare 1 inte får ett skit. Dessutom öppnar det för korruption. Kanske inte i Sverige men i andra länder där enstaka uttagningar kanske görs av ej sportsliga grunder.
Nej, stora prispengar måste fördelas på ett bättre sätt och innefatta även kvalspel, plus att alla inte borde ha samma peng. Borde fördelats per minuter i kvalspel samt slutspel, på något vis. Inte samma klumpsumma till alla, oavsett vad de bidragit med.
Mycket bra invändningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
FIFA har råd att betala, så ser det som välförtjänt, då Fotbolls-VM är "top of the top"..
Måste vara en betydande summa för spelare från t.ex. Haiti, Filippinerna och Vietnam m.fl..
Sverige bör åtminstone gå vidare till slutspelet och då är det 652 000 kronor (60 000 dollar) som minimum, rätt bra betalt, skulle jag säga..
Instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrSokrates
Det måste varit omtumlande för kvinnorna i exempelvis Vietnams landslag att ta del av nyheten.
Tänk att bli uttagen som tredjemålvakt och få $30k. Julafton!

Ja shitamon, haha
Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Tror att det kan ha infunnit sig en viss mättnad faktiskt då det varit 3st dammästerskap raken nu varje år OS2021, EM2022 och VM 2023 pga pandemin. Börjar bli svårt för den mer måttligt intresserade att hålla ordning på sakerna. Det i kombination med snöpliga förluster för ett upphaussat lag. Det blir lite mer dämpat. Dock tror jag det kan gynna dom.
Och det fortsätter med OS 2024 och EM 2025

Men Sverige lär få en paus nästa år. Jag trodde in i det sista att Lindahl skulle köra till åtminstone detta VM, och Seger skulle lätt kunna hålla på till 2025, men vindarna har vänt, så det kan bli bra läge att tacka av Carro nästa år.
Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
Kanske, samtidigt är det damernas Fotbolls-VM (och Friidrotts-VM) som är de stora mästerskapen denna sommar..
Vet dock ej hur mycket det kommer påverka att Viaplay har rättigheterna och inte SVT/TV4, lite annorlunda matchtider också..
Mina föräldrar bor i sommarstugan då och har bara gratiskanalerna där, så fassan kommer missa det. Lär ju finnas fler i samma situation, och damernas mästerskap är kanske inget folk anstränger sig för att kunna se på semestern genom att skaffa extra abonnemang, gå in till grannen eller något mindre lagligt och mer bökigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
Spaniens preliminära VM-trupp uttagen och bl.a. Putellas och Bonmati är tillbaka i A-landslaget, däremot saknas fortfarande Guijarro, Mapi Leon och målvakten Panos, vilket är rejäla avbräck..
https://youtu.be/n95_uNMh3zw
Inget guld den här gången heller alltså. Trist.