Citat:
Ursprungligen postat av
Ali-Ahmed-Ghanem
Jaså är det så?
Trodde du var någon med viss intelligens utifrån ditt postande i andra ämnen. Men ack vad man bedrar sig.
Visst kommer fler ryssar att dö av att väst levererar vapen till Ukraina Men så här är det: än fler ukrainare kommer att dö. Dessutom kommer stora delar av landet slås sönder, Det troliga är att Ryssland ändå står som segrare när det här är över.
Det blir knepigt att översätta vinst kontra förlust i en jämförelse med vilken sida som orsakat den andra flest förlorade liv och resurser i övrigt.
En sak är väldigt säker. Ryssland är klara segrare om man ser det som en tävling i förstörelse.
Citat:
Tycker du verkligen att det är moraliskt riktigt att sitta där hemma och hoppas på fler vapenleveranser till Ukraina för att ukrainarna ska få den elaka Putin på fall enl. dina önskemål? Medan de slaktas på slagfälten p.g.a. en påhittad historia som spridit tvedräkt mellan de två slaviska folken som krigar mot varandra i Ukraina.
Att du ser det som att jag sitter och hoppas något bara för att jag uttryckte en militär överlägsenhet i väst, säger mer om vad du hoppas på.
Just tyckande och personliga åsikter som vad som finns att hoppas på, inflikar en bias i en analys som alltid skevas av bias.
Lägg den åt sidan och analysera rationellt istället.
Citat:
Jag har sagt att är det så att någon kan komma med seriösa skäl till att vi i Sverige ska dras in i denna konflikt och har något att vinna på att Putin förlorar så ställer jag upp. Men endast om Sverige och de övriga NATO-länderna går in med sina egna soldater och offrar sig för den goda sakens skull. Då är jag beredd att åka ditt själv trots min ålder.
Jag lämnar över detta för intresseklubben att anteckna. Väst ser det uppenbarligen som en situation värd att påverka till fördel för Ukraina. Oavsett vad du tycker om saken eller vad som skulle få dig, trots din ålder att själv åka ned.
Det har liksom inte med någonting att göra.
Citat:
Så länge du inte är med på samma sak och är som jag beredd att ta konsekvenser för en NATO-intervention så tycker jag att du på ren svenska ska hålla käften faktiskt.
Frågan är vad jag ska göra med den informationen och vad den tillför i detta ämne.
Det visar bara att du har en massa känslor investerade som försvårar för en rationell analys. Hur macho du än önskar framställa dig själv. Lämna det åt sidan, så framstår du som mer mogen. Kanske i paritet med din ålder.
Citat:
Det finns en alternativ väg och det är att Biden slår en pling till Putin och kommer överens om att tillsammans avsluta detta.
Det har nog aldrig övervägts. Vilken utmärkt och banbrytande idé.