2023-06-14, 19:16
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Såg precis en film tagen från andra sida vattnet vid kärnkraftverket. Ser rätt så torrlagt ut där nu minst sagt. Ryssens ondska har visat sig större än vad man nånsin kunde tro alltså. Alla reaktorerna är ju i viloläge men de kräver ändå efterkylning.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1669018371956899840

Har för mig jag såg nån uppgift om att verket har ett vattenmagasin som räcker i några månader iaf.

Stämmer, finns en kylvattendamm här.
https://maps.app.goo.gl/eAz9UgAoPom624PG6?g_st=ic

Som jag förstår det är det även här som använt kärnbränsle förvaras för att inte överhettas. Jag läste någonstans att minst en av reaktorerna körs i ett lågeffektläge för att försörja kraftverket självt samt samhället Enerhodar. Dock är koppling till det allmänna elnätet nödvändigt för verkets drift. Givetvis har ryssarna ändå beskjutit de anslutande högspänningsledningarna med artilleri och skadat dem flera gånger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
För att det antagligen inte behövs.
Ja inget kommer att hända Ryssland, alla länder vet att kärnvapenkrig kommer att betyda total ödeläggelse.
Just därför vågar lilleputt inte göra det
Citera
Medlem
Taggads avatar
Den ryska förstörelselustan göder ryssofobin.
Citat:
Ukrainsk bar nedklottrad av ryska soldater: ”Bränner byar med glatt leende”
Utöver att förstöra inredning och fönster förvandlade soldaterna väggarna till anslagstavlor med handskrivna fraser och ramsor. En del av klottret är uttryck för hemlängtan eller kritik mot militära ledare, men i de flesta fall innehåller de avhumaniserande och hånfulla ord om ukrainarna och kriget.

”Det räknas inte som ett krigsbrott om du hade roligt”, kan man bland annat läsa.

”Med ett glatt leende kommer jag att bränna främmande byar”, står det på en annan del av samma vägg.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Citera
2023-06-14, 19:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Man kan ju undra vilken gräns de passerar när de spränger kärnkraftverket Zaporizhzhya NPP? Vilket jag tror de kommer att göra, och givetvis då skylla på Ukraina...

Rätt säker att USA vedergäller med militära medel då, de sa förrut att en sprängning av det kärnkraftverket är som att nuka Ukraina eller något annat land i Europa.

Vidare är det där kärnkraftverket riktigt svårt att spränga för det är byggt för att tåla direktträffar från flygbombningar.
Citera
2023-06-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Rätt säker att USA vedergäller med militära medel då, de sa förrut att en sprängning av det kärnkraftverket är som att nuka Ukraina eller något annat land i Europa.

Vidare är det där kärnkraftverket riktigt svårt att spränga för det är byggt för att tåla direktträffar från flygbombningar.

Dom lyckades ju med dammen, med en jävla massa dynamit!
Citera
2023-06-14, 19:23
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Man kan ju undra vilken gräns de passerar när de spränger kärnkraftverket Zaporizhzhya NPP? Vilket jag tror de kommer att göra, och givetvis då skylla på Ukraina...
Gör dom det finns det ingen återvändo för putin och hans regim. Inte ens fettot orban och kebabturken kommer vara neutrala längre.
Citera
2023-06-14, 19:25
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här skriver man att dödade/skadade var hundratals:

https://twitter.com/wartranslated/status/1668929160071335938
Jo, men du går ju på allt och du skulle tro på det om han t.o.m. sa tusentals.

En estländare som sitter i London och citerar pro-ukrainska TG-kanaler.

Svårt att argumentera mot honom i den här miljön tyvärr.
Citera
2023-06-14, 19:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Dom lyckades ju med dammen, med en jävla massa dynamit!

Ja men den där reaktorn blir betydligt svårare än dammen för de kan inte komma ner i reaktorn för att placera ut sprängladdningarna..
Citera
2023-06-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det där är:
1. Gamla siffror från ammunition som producerades med andra metoder än idag och då hade man inte så mycket ögon på sig vad man gjorde, man kunde komma undan med mer då än vad man kan idag.
2. Dåliga data. Amerikanska militären slänge ifrån sig radioaktiva material till höger och vänster i Irak och det gjorde också Baath-regimen. Bara för att man ser radioaktiva skador betyder inte att det kommer från den källan som man vill att det ska komma ifrån.

Am VA tycker det är ett problem och den vetenskapliga artikel ovan har gått igenom ganska många studier och den är från 2021. Så du får gärna visa mig en annan vetenskaplig artikel som säger något annat.
Citera
2023-06-14, 19:35
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jo, men du går ju på allt och du skulle tro på det om han t.o.m. sa tusentals.

En estländare som sitter i London och citerar pro-ukrainska TG-kanaler.

Svårt att argumentera mot honom i den här miljön tyvärr.
Detta sägs även på ryska telegram kanaler
https://twitter.com/ralee85/status/1669007419769233411?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw
Citera
2023-06-14, 19:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Som jag förstår det är det även här som använt kärnbränsle förvaras för att inte överhettas. Jag läste någonstans att minst en av reaktorerna körs i ett lågeffektläge för att försörja kraftverket självt samt samhället Enerhodar. Dock är koppling till det allmänna elnätet nödvändigt för verkets drift. Givetvis har ryssarna ändå beskjutit de anslutande högspänningsledningarna med artilleri och skadat dem flera gånger.

Det är ingen större fara, det finns jättemycket vatten i kyldammen och de kan lätt gräva en ny kanal från Djnepr till dammen och pump upp vatten.
Citera
2023-06-14, 19:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
En liten detalj i sammanhanget är att endast två av dessa över tusen detonerat över befolkningscentra och många under marken dessutom.

Fair, men vi har iaf ingen atomvinter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in