2023-06-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du tappade bort lite...

Paasikivi. Från TV och Aftonbladet?
Han svensk officer och Sverige är ännu inte med i Nato.
Sedan när är en svensk officer, mest känd som kommentator från TV, ett centralt ämne för internationell geopolitik?? Skärp dig grabben!

Minsk avtalet!
Merkel m.m.
Att Ukraina inser att de är under ett inom inte alltför lång framtida hot från rysland, som de inte är rustade för, är givetvis en sak för Ukraina att hantera, genom att utbilda sig och rusta upp sitt försvar.
Såsom alla länder har rätt till.
rysland som supportat separatisterna i östra Ukraina, döljer dåligt sin närvaro och är en direkt del i avtalsbrott.
Första slag som du då nämner. Ja, och? På vilket sätt har de någon form av rätt att göra detta, på annat lands territorium?? Nej, inte alls.

Som du säger. Återerövra. Så klart att Ukraina har all rätt till detta, enligt internationell rätt, folkrätten, FN stadgarna. Inte minst Budapestavtalet, Minsk x 2.

Vad tror du vår internationella geopolitiska expert från svensk TV tycker?

Att Paasikivi varit med att utbilda ukrainsk militär i nato-krigföring har jag hört på svensk radio, inte bara han förövrigt. Därför ser jag honom som part i målet och anar att han väljer bort allt som talar emot Nato. Jag tycker själv att det är konstigt att svensk militär deltagit i dessa övningar och undrar om hur det gått till när det skedde, var det på FMs eget initiativ eller togs beslutet av riksdag/ regering?
Paasikivi har betydelse för hur svenska folket informeras om kriget, i tider av propaganda och desinformation skulle jag hellre se en oberoende kommentator.

Betr vad som är rätt eller fel så står det inte så värst högt på dagordningen när kriget är i full gång och politiker & media bara trummar på med sitt förbestämda narrativ "allt är Rysslands fel", jag hoppas att vi en dag får veta allt som idag är tabu att berätta.
Citera
2023-06-14, 16:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Däremot verkar Ukraina fått in en fullträff på de som var samlade till ett möte anordnat av Sahrab Akhmedov vilket resulterat i 30 KIA/WIA:

Ghost
@mdfzeh
Today, two events happened. First one was that General Sahrab Akhmedov had planned a meeting with units from the CMD in Kremennaya. He himself never showed up, and then there was a himars strike, as a result of that, 30 casualties among the soldiers.
https://twitter.com/mdfzeh/status/1668976256296026114?s=20

Här skriver man att dödade/skadade var hundratals:

https://twitter.com/wartranslated/status/1668929160071335938
Citera
2023-06-14, 16:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Skumt klipp - först blir en UKR T-72 träffad av en Lancet, sedan ser den ut att backa över en egen Maxxpro med folk i.

https://twitter.com/clashreport/status/1668917727891795976

Evakuerade och därefter göra den obrukbar. du ser besättningen ta sig till den andra maxxpron. antar att föraren kunde satt ett skott i den , men det där borde uppnå samma effekt..
Citera
2023-06-14, 16:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryske soldaten "13" sprider rykten att tjejtjenerna som strider på Rysslands sida redan har fått nog av Marinka haha. Hann de ens delta i striderna där innan de retirerade??

https://twitter.com/GrumpySkipp/status/1668993492612153344
Citera
2023-06-14, 16:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här skriver man att offren var hundratals:

https://twitter.com/wartranslated/status/1668929160071335938

Det var en "copium" från ryssfjortisens ghost kanal. han väntar fortfarande tålmodigt på att Kryssaren moskva ska komma farandes uppburen på 1000s t-14 och erövra odessa och kiev en svepande manöver.

ett av de mer efterblivna och lättlurade vatniktrollen online.
Citera
2023-06-14, 16:58
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Adam Delimkhanov lever i allra högsta välmåga:

OSINTdefender
@sentdefender
The Head of the Chechen Republic, Ramzan Kadyrov has announced that rumors regarding the Injury/Death of Commander for the “Kadyrovites” and Russian Politician, Adam Delimkhanov by a Ukrainian HIMARS Strike are False and that he has just spoken to him be Phone, further stating the reason he “Created the Rumors” was to show how much the Ukrainian Media will “Lie.”
https://twitter.com/sentdefender/status/1668982902669844480?s=20

Däremot verkar Ukraina fått in en fullträff på de som var samlade till ett möte anordnat av Sahrab Akhmedov vilket resulterat i 30 KIA/WIA:

Ghost
@mdfzeh
Today, two events happened. First one was that General Sahrab Akhmedov had planned a meeting with units from the CMD in Kremennaya. He himself never showed up, and then there was a himars strike, as a result of that, 30 casualties among the soldiers.
https://twitter.com/mdfzeh/status/1668976256296026114?s=20
Det var ett rätt underligt och patetiskt meddelande Kadyrov publicerade isåfall och om det var för att visa hur mycket ukrainsk media ljuger låter som en skrattretande efterhandskonstruktion.
Förmodligen hade han panik när han inte fick tag på sin boyfriend för det där meddelandet lät ju bara för desperat. Återstår att se om herrn i fråga dyker upp men jag tänker inte sjunka till din låga nivå och såsom du spekulerade kring Budanov och Zaluzhnyi påstådda död.
Citera
2023-06-14, 16:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Många ryska militärbloggare har gått bananas idag pga detta generalmisstag.

Det lär ha varit extrema förluster av manskap.
Mm. Det Putin sa om inkompetenta "parkett-generaler" i går visade sig jäkligt vältajmat. Redan i dag kom ännu ett exempel. Ska huvuden rulla? Vi får se.

Det har trots allt tagit över ett år för insikten att sjunka in på högre ort. Den ryska militärledningen och det högre befälet är, med några undantag, ett sänke. Enligt Putin träder kompetenta ersättare fram ur skuggorna, men den ryska versionen av meritokrati skiljer sig som bekant från den gängse. De lär aldrig få chansen.
Citera
2023-06-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Att Paasikivi varit med att utbilda ukrainsk militär i nato-krigföring har jag hört på svensk radio, inte bara han förövrigt. Därför ser jag honom som part i målet och anar att han väljer bort allt som talar emot Nato. Jag tycker själv att det är konstigt att svensk militär deltagit i dessa övningar och undrar om hur det gått till när det skedde, var det på FMs eget initiativ eller togs beslutet av riksdag/ regering?
Paasikivi har betydelse för hur svenska folket informeras om kriget, i tider av propaganda och desinformation skulle jag hellre se en oberoende kommentator.

Betr vad som är rätt eller fel så står det inte så värst högt på dagordningen när kriget är i full gång och politiker & media bara trummar på med sitt förbestämda narrativ "allt är Rysslands fel", jag hoppas att vi en dag får veta allt som idag är tabu att berätta.

Paasikivi arbetar på försvarshögskolan och Svensk militär har ej haft övningar med Ukraina, de har utbildats av oss.

Fantastiskt att du lyssnar på SVR, förstår du något?
Det känns som du missuppfattat en hel del.
Senast redigerad av Pibesill 2023-06-14 kl. 17:03.
Citera
2023-06-14, 17:09
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Vilken helylleidiot i Sverige eller annan plats skulle sitta och lyssna på Poroschenko?

Varför? För att i efterhand hitta möjliga snuttefiltar som ger den ryska INVASIONEN syfte?

Fan, det krävs bra mycket oförstånd och avsaknad utav riktigt leverne om man sitter och lyssnar på fyrkantiga nötter som honom. Oavsett om Ukrainare eller inte. Det är ungefär som att sitta och hänvisa till Hindustan times gällande väderprognoser för norra kvarken. Det gör man såklart inte om man nu inte är mer intresserad utav vad som händer i skiten som rättfärdigade ens flykt en gång i tiden.

Att hämta nyheter från ett skithus på tvären från ens eget är endast fungerande som papper för torkningens skull

Då har jag missat något.
Jag trodde att Poroschenko är på den rätta och goda sidan?
Det är ju han som vann valet 2014 och som styrde Ukraina mot samarbete med NATO och EU.

https://en.wikipedia.org/wiki/Petro_Poroshenko

Han var/är väl kompis med många som har korrekt värdegrund, Nuland, Kerry, Biden etc.
Citera
2023-06-14, 17:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
I brist på bättre nyheter så kommer här ett galet rykte. UAF attackerar rakt mot Soledar. Om det stämmer så tror jag bara det är en fint ändå för att sätta in en större attack nån annanstans. Om UAF ska inta Soledar så måste man ju gå runt om och försöka omringa stan.

https://twitter.com/Vijesti11111/status/1668997072421376001
Citera
2023-06-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
I brist på bättre nyheter så kommer här ett galet rykte. UAF attackerar rakt mot Soledar. Om det stämmer så tror jag bara det är en fint ändå för att sätta in en större attack nån annanstans. Om UAF ska inta Soledar så måste man ju gå runt om och försöka omringa stan.

https://twitter.com/Vijesti11111/status/1668997072421376001

Ukraina påstås beskjuta Blahodatne. Det var ju en av bondgårdarna Ukraina påstod sig ha erövrat redan igår. Det enda vi vet av det här är att vi ingenting vet.
Citera
2023-06-14, 17:20
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
Vet bara att de amerikanska soldaterna som kom hem från irak led av inre organskader efter att blivit exponerade av ammunitionen i Irak kriget.

Sedan att skiten då dessutom ackumuler sig i marken och förgiftar.
Är ju bara marginellt i västs ögon.
Trams!

All forskning har visat att utarmat uran inte gett några skador som vissa påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in