Citat:
Ursprungligen postat av
Klockaren99
Det är ju svårt att fatta hur pissrika människor motiverar att ingen ska ha mer än någon annan men att detta inte är något som gäller dem utan själva förtjänar de att ha väldigt mycket mer än de flesta andra.
Sån sjuk dubbelmoral och vidrigt tänk ”ingen ska ha mer än någon annan FÖRUTOM JAG som ska ha jättemycket”.
Ja men det var typ så jag menade. Ur ett globalt perspektiv har Skandinaver oftast mer förspänt och bättre förutsättningar än människor i andra delar av världen.
Det jag menade var att man faktiskt kan göra en insats till att förändra den kapitalistiska ojämlikheten med olika medel. Kapitalismen är skapad så att ju mer man har desto mer kan man påverka, men de flesta vill ju inte nöja sig. Utan ska sitta på allt de har och mer prata om hur jämlikt det ska vara för att behålla sitt goda samvete. Tycker ofta att rika använder sig av ”gömmer sig bakom” olika former av identitetspolitik för att slippa möta de kapitalistiska privilegierna de sitter på. Det blir mycket snack och liten verkstad.
Det finns pissrika som gör en insats med att starta företag (non profit) som främjar jämlikheten i samhället tex. Eller volontärarbeta i sånna organisationer. Mycket jobb men också väldigt kul och givande, men då måste man ha ett driv som jag tror LD och hennes man saknar. I LDs fall är det liksom lättare att lyfta telefonen i soffan och ta en selfie och skriva nått om feminism och så dära.
Barn gör vad de ser inte vad de hör. Med det sagt tror jag det kommer gå jättebra för LDs barn. Tycker bara LD kan droppa snacket för att ”känna att hon gör nått”.