Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptagon
Varför väntar Ryssland i över 1 år på att bestäma sig och vad kommer att hända till skillnad från situationen idag när de väl bestämt sig?
rent krasst så tror jag att det har med antalet manskap som finns, ryssland kan inte/får inte mobilisera, då det inte är krig i lagens mening, utan en special military operation.
ryssland gick in med strax under 300 000, man kallade in reserver förra hösten ytterligare ca 300 000, sedan fanns det beväpnad milis i Lughansk och Donetsk, ingen aning hur många de var, men de ingår nu i reguljära styrkorna, sedan har vi pmc wagner som jag tror mig ha hört att de var ca 50 000 totalt, sedan finns det ju tjetjenierna, de verkar vara nånstans 20 000-30 00? ingen aning faktiskt men de är ju lite autonoma så som wagner.
säg att ryssland totalt haft tillgång till 800 000, ukraina hade ca 700 000 inklusive militärpolis, gränsvakter och terrotorial försvaret vid SMO's början, sedan har de mobilserat 7 eller 8 omgångar.
jag tror inte ryssland går till någon attack på bred front eller en stort anfall på någon front innan de tror att de har övertaget i antalet. Men det är var jag tror och de slutsatser jag dragit.
ukraina har tappat många av sina mest erfarna enheter och en hel del utrustning som är svårt att enkelt ersätta, västliga vapensystem ger nya problem, och det börjar att ta slut på de välbekanta åldriga och ouppdaterade gamla sovjetiska systemen.