2023-06-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Varför väntar Ryssland i över 1 år på att bestäma sig och vad kommer att hända till skillnad från situationen idag när de väl bestämt sig?
rent krasst så tror jag att det har med antalet manskap som finns, ryssland kan inte/får inte mobilisera, då det inte är krig i lagens mening, utan en special military operation.
ryssland gick in med strax under 300 000, man kallade in reserver förra hösten ytterligare ca 300 000, sedan fanns det beväpnad milis i Lughansk och Donetsk, ingen aning hur många de var, men de ingår nu i reguljära styrkorna, sedan har vi pmc wagner som jag tror mig ha hört att de var ca 50 000 totalt, sedan finns det ju tjetjenierna, de verkar vara nånstans 20 000-30 00? ingen aning faktiskt men de är ju lite autonoma så som wagner.

säg att ryssland totalt haft tillgång till 800 000, ukraina hade ca 700 000 inklusive militärpolis, gränsvakter och terrotorial försvaret vid SMO's början, sedan har de mobilserat 7 eller 8 omgångar.

jag tror inte ryssland går till någon attack på bred front eller en stort anfall på någon front innan de tror att de har övertaget i antalet. Men det är var jag tror och de slutsatser jag dragit.

ukraina har tappat många av sina mest erfarna enheter och en hel del utrustning som är svårt att enkelt ersätta, västliga vapensystem ger nya problem, och det börjar att ta slut på de välbekanta åldriga och ouppdaterade gamla sovjetiska systemen.
2023-06-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tror du Ukraina bara hade 7 stridsvagnar eller?

Ja, det kommer att fortsätta att förstöras i framtiden. 😇
2023-06-13, 23:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Tids fråga innan Zelensky flyr med miljarder och Ukraina erövrad helt av Ryssland. Läste i spanska medier att en motoffensiv kommer utnyttja fordonsleden som Ukraina plöjer fram, dvs Ukraina skapar vägar genom att rensa bort minor. Dessa vägar kommer sedan användas i en mot offensiv mot dom själva

Jaha, "sen", när Ryssland kommer fram med den fantastiska Ural-arsenalen med cybertanks som de fortfarande inte satt in? När är planen, i höst när rasputitsan satt in eller?
2023-06-13, 23:54
Medlem
Zaaphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Märkligt intressant hur Putin-runkare alltid måste dra in Trump, Biden, NATO, Covid-vaccin.

Är det samma personer, eller finns det någon anledning att alla dessa personer är gjorda i samma stup?
  • Älskar Trump, som kommer rädda väst från degenererade transmänniskor
  • Älskar Ryssland, som kommer ta oss tillbaka till kristna värderingar och sparka ut globohomo
  • Ser "SANNINGEN" kring djupa staten och vad som "egentligen" sker i bakgrunden
  • Covid-vaccinen är livsfarliga och har egentligen dödat en massa jävla människor
Finns säkert mer, men jag skulle säga att dessa åsikter är extremt genomgående för gruppen som hejar på Ryssland, även under täckmanteln "jag hatar krig, FREDSFÖRHANDLINGAR NU!".

Jag håller helt med och det är med ömsom fascination men mest frustration man ser dom här mupparna hålla på. För så dumma kan de väl inte vara? De måste ju få betalt?

Angående ämnet så tycker jag att Bachmut är mycket intressant. Har alltså ryssjävlarna kämpat sig meter för meter till priset av tiotusentals döda för att bli utkörda/omringade så fort Ukrania går på lite? Den som lever får se men jag tror på ett mini-Stalingrad där ryssarna inringas och nedkämpas.

Slava Ukraini! 🇺🇦✊
2023-06-13, 23:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Ja, det kommer att fortsätta att förstöras i framtiden. 😇

Ja tyvärr, det är så krig fungerar. Stridsvagnar är ett offensivt fordon och ibland har man otur. Tankers är hårda killar, ofta har de helt andra uniformer än infanterister och en helt annan typ av symbol som sticker ut. Det är för att de vet att de dör först i krig tillsammans med piloterna.
2023-06-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Vad är det du inte förstår? Den vägen som Ukraina skapar nu för att rensa fram en väg för bataljonerna, samma väg kommer ryssen använda för att göra en motoffensiv.

Ryssland har ingen press på att göra en offensiv, Ukraina har det på grund av alla donationer och klockan tickar för år 2024 så åker Biden ut med huvudet före från Vita huset och samma år drar USA sig ur NATO. Du kan glömma att republikanerna kommer ge mer till Ukraina, detta var sista gåvan och i slutet av året flyr Zelensky, detta ser man komma på mils avstånd.

Ryssland har ingen press? ska ryssland sitta där i sina skyttegravar och vänta? du tror inte alla inkallade vill komma hem någon gång? Detta krig är extremt dyrt för Ryssland oavsett vad deras media påstår. Det gynnar ingen att hålla igång denna konflikt förutom Putins ego.

Ukraina är ett självständigt land och inget annat land har rätt att kränka deras gränser genom att invadera eller försöka hålla så kallade omröstningar som inte är i enlighet med Ukrainas konstutition.

Så nja att Ryssland inte har någon brådska är även det långsökt, att man inte har gjort något är snarare för att man inte längre har kapaciteten till det förutom att fokusera på enstaka områden t.ex. Bachmut.
2023-06-13, 23:56
Avslutad
Citat:
Ukrainas offensiv kommer sannolikt att misslyckas. Tyska stridsvagnar förstördes eller tillfångatogs och några ukrainska plutoner kapitulerade till ryssarna.
Önsketänk av dig. Allt tyder på att Ukraina befriar sitt land och rätterligen så.
2023-06-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ukrainas offensiv kommer sannolikt att misslyckas. Tyska stridsvagnar förstördes eller tillfångatogs och några ukrainska plutoner kapitulerade till ryssarna.
Va? har du någon länk till detta med plutonerna - var de var.
2023-06-13, 23:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Ukraina hade fram till igår förlorat 16 st Bradley av de totalt 109 som USA skickat. Fortsätter de förlora 16 stridsvagnar i veckan har de inget kvar i slutet på sommaren

https://www.thedrive.com/the-war-zone/ukraine-situation-report-u-s-sending-more-bradleys
2023-06-14, 00:06
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ukraina hade fram till igår förlorat 16 st Bradley av de totalt 109 som USA skickat. Fortsätter de förlora 16 stridsvagnar i veckan har de inget kvar i slutet på sommaren

https://www.thedrive.com/the-war-zone/ukraine-situation-report-u-s-sending-more-bradleys
Gällande Leo2 så räcker det ca 6 veckor med detta tempo innan alla har förstörts.
2023-06-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Ryskt önsketänkande, är det någon som gömmer sig är det Putler. Ryzzland är slutkört.
Nej, tyvärr har du fel.
Ryssland kör sitt invanda recept, nöta nöta och nöta..
Till slut har ukraina varken manskap eller vapen att sätta emot.
Det är den bisarra verkligheten.
Zelenskyj leder sitt folk rakt in i fördärvet..
Vi kan göra ett nytt bokslut i höst så får vi se hur det ser ut då.
2023-06-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ryssland har ingen press? ska ryssland sitta där i sina skyttegravar och vänta? du tror inte alla inkallade vill komma hem någon gång? Detta krig är extremt dyrt för Ryssland oavsett vad deras media påstår. Det gynnar ingen att hålla igång denna konflikt förutom Putins ego.
Jo, det gynnar militärindustrin i Väst och även i Ryssland.
Citat:
Ukraina är ett självständigt land och inget annat land har rätt att kränka deras gränser genom att invadera eller försöka hålla så kallade omröstningar som inte är i enlighet med Ukrainas konstutition.
Instämmer, men nu är det tyvärr så och frågan är vilka alternativ Ukraina har idag....
Citat:
Så nja att Ryssland inte har någon brådska är även det långsökt, att man inte har gjort något är snarare för att man inte längre har kapaciteten till det förutom att fokusera på enstaka områden t.ex. Bachmut.
Enligt en video med en höjdare i Kupolen, flåt Kreml, så var ambitionen redan förra sommaren att förstöra så många ukrainska vapenlager, materiel, trupper och baser som möjligt innan den stora offensiven vidtas. Tömma även Natos reservlager. De avvaktar fortfarande tydligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in