2023-06-13, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
I moderna stridsvagnar, dvs sådana som när den blir träffad inte spränger all sin ammo och sänder tornet i omloppsbana, har en tendens att även vid svår träff som slår ut stridsvagnen för gott ha överlevande besättning som kan flyttas över till ny fungerande vagn.

Tillåt mig tvivla att man överlever en utslagning om man sitter inne i en stridsvagn oavsett modell.

För övrigt lär det vara Leo 2 som just nu innehar världsrekordet i tornhopp.

https://m.youtube.com/watch?v=4PcTIS6-Nw4
Citera
Medlem
Sveriges Radio har fått en liten pratstund med de ryska frihetskämparna!

https://www.expressen.se/nyheter/ryska-partisaner-vill-storta-putin-med-vald/

Ryska partisangrupper vill störta Putin med våld och bygga upp ett nytt Ryssland.

Ekot har pratat med Aleksej Baranovskij, som kallar sig för företrädare för den ”Ryska frihetslegionen”. Den gruppen har tillsammans med en grupp som kallas ”Ryska frivilligkåren” tagit på sig ansvaret för flera attacker, bland annat i Belgorodregionen i Ryssland.

Målet, säger Baranovskij till Ekot, är att störta Putin med våld. – I en diktatur som Ryssland fungerar det inte att förändra något med demokratiska medel, säger Aleksej Baranovskij.

– Plan minimum, säger Aleksej Baranovskij, är att skapa en fyra mil djup säkerhetszon mellan Ukraina och Ryssland för att skydda Ukraina från rysk beskjutning. Plan maximum, säger han, är att gå mot Moskva, störta Putin med våld och bygga ett nytt Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Om din åsikt är att det är förkastligt, hur kan du ändå försvara Putler som gör denna typ av terrordåd i enorm skala? Vet du hur många sjukhus han medvetet bombat bara som ett litet litet exempel?

Jag försvarar det inte. Konstaterar bara att det är en del av det moderna kriget.
Citera
Medlem
Zaaphs avatar
Mycket spännande att läsa om motoffensiven! Såklart tar Ukrania förluster, men med tanke på de fåtal bilder Rysstrollen skickar runt varv efter varv ser det inte så farligt ut.

Slava Ukraini! 🇺🇦✊
Citera
2023-06-13, 10:16
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hade Putin styrt upp det här från början utan korruptionen och kleptokratin så tror jag nog att de hade haft en chans att vinna. Det tredje alternativet hade såklart varit det bästa, välstånd för hela det ryska folket och kanske en ny era i samarbetet på jorden. Jag blir helt matt i tanken när jag räknar på vad upprustningen och hela det här kalaset har kostat och kommer att kosta, tänk vad vi hade kunnat uträtta i utbildning, utveckling inom medicin, teknik, rymdfart och allt annat som hade kunnat komma mänskligheten till godo. Istället får vi total förödelse både i materiel och människoliv, det är helt galet. Kanske lär vi oss något av det, min erfarenhet är att det enda vi lär oss av historien är att vi inte lär oss något av historien? Sorgligt.
Ja, det är helt galet, trodde alla i Europa hade lärt sig något av WW2? Tydligen missade en gubbe i Kreml den lektionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det fetade hänger ihop. Om speciellt ryssar i Ukraina skulle bli fria och få ett bättre liv så hotar det verkligen den ryska kleptokratin.

Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Kommer inte lyckas. Gav inte Ukraina upp i februari/mars 2022 då det såg betydligt värre ut så lär de inte ge upp nu. Terrorbombning av städer svetsar bara ihop folket och gör att det lila stöd för Ryssland som fanns kvar hos vissa ryskspråkiga nu definitivt är borta för gott.
10 miljoner ukrainare som flyty landet och 18 miljoner internflyktingar i ukraina känner sig inte ihopsvetsade.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det här är ju ganska sensationella uppgifter. Om strider förekommer vid Nadijne och Krasna Poljana (utmed T0518), så har ukrainska styrkor haft framdrivning som är bra mycket större än vad som rapporteras. Sedan säger Volja att ukrainska styrkor i trakterna av Polohy rör sig i riktning Bilmak längs med T0803. Detta har heller inte rapporterats.

Om vi utgår från att uppgifterna stämmer, så framträder något slags bild för mig i varje fall. Den 10:e ukrainska armékåren har ett antal brigader till sitt förfogande. Det har sagts att "bara två av 39" skulle vara involverade, men detta stämmer inte - det är fler än så.

Initialt har det sett ut som om ukrainarna har satt igång en offensiv som liknar ryssarnas vinteroffensiv, dvs anfall längs med separata axlar utmed en lång frontlinje. Det ser nu ut som om den stridsgrupp som utgått från Velika Novosilka och den som utgått från Polohyområdet är koordinerade. Polohygruppens mål är inte Tokmak, utan en möjlig sammanstrålning med Velika Novosilkagruppen i närheten av Bilmak. Därifrån kan man välja om man vill slå mot Berdjansk eller Mariupol.

Berdjansk verkar klokast eftersom denna plats är svårare för ryssarna att försörja. Angreppet mot den ryska 35:e fältarméns högkvarter i Primorsk, blir i detta ljus också begripligt, liksom en del partisanangrepp mot järnvägar och annat som skulle kunna användas för att försörja ryska trupper i området.

Intressanta uppgifter.

Om dessa uppgifter stämmer så är det ju fantastiskt, Ukraina har verkligen planerat sin offensiv i så fall.

Jag tror och hoppas att de lyckas klyva fronten nu, det borde ju vara i stort sett raka spåret ner till havet.
Citera
2023-06-13, 10:18
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag försvarar det inte. Konstaterar bara att det är en del av det moderna kriget.
Det är väl inte en del av det moderna kriget? Ser det ut som att Ukraina massmördar civila? Försöker du normalisera din husses folkmord?
Citera
2023-06-13, 10:19
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Moralsänkande. Folk frågar sig om det är värt priset att fortsätta göra motstånd.

Om du tittar historiskt har anfall mot civilbefolkning alltid höjt moralen och motståndsviljan hos såväl civilbefolkning som militär. Varför tror du det skulle vara annorlunda nu?
Citera
2023-06-13, 10:22
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag har också funderat på det du skriver angående Ryssland. Jag är säker å att Ukraina är en amerikansk proxy men om syftet är att blöda Ryssland vet jag inte. Det som talar för att syftet är att blöda Ryssland är att väst inte hjälper Ukraina mer än nödvändigt - annat än med propaganda.

.
Huvudet på spiken.
Citat:
25 Apr 2022 Austin's comments on seeing Russia weakened are surprising

But what stood out was this comment from Austin: “We want to see Russia weakened to the degree that it can't do the kinds of things that it has done in invading Ukraine. It has already lost a lot of military capability… we want to see them not have the capability to very quickly reproduce that capability.”

That is a surprising thing for a US defence secretary to say.
https://www.bbc.com/news/live/world-europe-61185469?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_c ampaign=bbc_live&ns_linkname=6266742077811a20d37c9 aad%26Austin%27s%20comments%20on%20seeing%20Russia %20weakened%20are %20surprising%262022-04-25T10%3A18%3A17.035Z&ns_fee=0&pinned_post_locator= urn:asset:63347e55-5bb2-4344-bd5d-eb2ce969d7eb&pinned_post_asset_id=6266742077811a20 d37c9aad&pinned_post_type=share
Citera
2023-06-13, 10:23
Medlem
raskenss avatar
Ytterligare en rysk general blev dödad i södra Ukraina

Det går bra för ryssland nu

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2023/06/13/ukraine-russia-war-latest-news-counter-offensive-donetsk/

Man kan ju upplysa Rysstrollen att under andra världskriget stupade en handfull ryska generaler. I Ukraina har det stupat nästan lika många generaler.
Senast redigerad av raskens 2023-06-13 kl. 10:34.
Citera
2023-06-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Om du tittar historiskt har anfall mot civilbefolkning alltid höjt moralen och motståndsviljan hos såväl civilbefolkning som militär. Varför tror du det skulle vara annorlunda nu?
Det är bara krigspropaganda. Såg en dokumentär där det visade sig att befolkningen i Storbritannien inget hellre önskade sig än att Churchill skulle kapitulera under blitzen. Dvs tvärtemot vad rådande narrativ hävdar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in