Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Nä, jag kan inte heller dra mig till minnes att de direkt gjort rent hus men när Soledar föll i ryssens händer kom det en hel del uppgifter om att ryska eluttrupper var hårda att tampas med.
Väl utbildade och god stridsmoral. Så det är inte bara att promenera över dem. Sociala medier ger ju numera oss som inte strider unika skildringar av krigets verklighet och de kan se enkelt ut när ett värn rullas upp.
Men du skall göra det med vetskapen att du vilken sekund som helst kan sprängas i bitar, få en kula i pannan och varje andetag kan vara ditt sista.
Nu hör vi inte så mycket om striderna, det är imponerande hur god tystnadsdisciplin som man lyckas upprätthålla men klart verkar det åtminstone vara att ryssen definitivt inte kastat in handduken.
De slåss. Och så länge de har ammunition kommer de säkerligen fortsätta bjuda hårt motstånd och många kommer dö. På bägge sidor.
Man hoppas ju att UAF kommer lyckas slå ut logistiken så pass mycket att ryssen är tvungna att retirera men det gäller ju för Ukrainarna att också hålla sina försörjningslinjer fungerande. De kan inte bara rusa framåt, de måste säkra positionerna allt eftersom.
Jävla krig, hoppas verkligen vi ser slutet på det snart.
Jag skriver under på det. Vartenda ord.
Läser man utvalda ryska källor så inser man att även ryssar kan ha en mer nyanserad, ambivalent inställning än den som kommer till uttryck i den renodlade propagandan. De brottas med betydande svårigheter på en rad områden, men det finns element inom den reguljära ryska armén som kan erbjuda rätt brutalt motstånd — mer än hajpen Wagner, skulle jag säga. Det största problemet för ryssarna ligger allt som oftast i den komplicerade befälsstrukturen. Hierarkin är en black om foten. Ukrainarna bör vara tacksamma för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Vill minnas att jag läste det i textform att man först tog höjden och sedan Storozheve, men kommer nog aldrig kunna hitta det igen. Närmast jag kommer det scenariot är lägeskarta från Tendar från 10/6.
Har dock inget om att de är befästa men tänker mig att Ukraina inte vill överge åsen åt ryssarna så de kan ägna sig åt turkey shoot ner mot de befriade orterna.
https://twitter.com/Tendar/status/1667648741740892161
https://twitter.com/Tendar/status/1668176441165447169
Jag skrev i går att ryssarna har ställningar på åsen, men nu hittar jag ingen källa på det. Det känns som jag haft en miljon Twitter- och Telegram-poster öppnade samtidigt. Det ska dock finnas en rudimentär kartbild som visar på två ryska anfallsriktningar mot samhällena nere vid ån. Postar om jag ser den igen.