2023-06-12, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du får också rätta mig om det är jag som har fel. Det är ju sjuk Kriegsnebel överallt. Det såg ut som om ryssarna drog sig tillbaka från den långa åsen igår och i natt. Men det såg inte heller ut som om ukrainarna besatte dem. Krigsguden Mars hatar som bekant tomrum.

Ryktena säger i varje fall att 127 är uppe där och ska slå mot Makarivka. Vi får se hur det går. Hör du något så posta det här. Jag tror att händelserna här kommer att bli viktiga.

Vill minnas att jag läste det i textform att man först tog höjden och sedan Storozheve, men kommer nog aldrig kunna hitta det igen. Närmast jag kommer det scenariot är lägeskarta från Tendar från 10/6.
Har dock inget om att de är befästa men tänker mig att Ukraina inte vill överge åsen åt ryssarna så de kan ägna sig åt turkey shoot ner mot de befriade orterna.

https://twitter.com/Tendar/status/1667648741740892161
https://twitter.com/Tendar/status/1668176441165447169
Citera
2023-06-12, 20:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja kanske just det är det stora misstaget Putin gör, han som är uppfödd på kommunistmjölk och med en KGB-karriär i Östtyskland? jämför troligen Ryssland med Sovjetunionen och agerar därefter. Men då fanns ju Warszavapakten i ett delat Europa och förutsättningarna att agera var helt andra. Nu är han ensam med Belarus som enda "allierade" i kriget han startade.

Gamla människor lever ibland i det förflutna, och alla hans närmaste makthavare är väl samma gamla Sovjet-generation. Ryssland behöver nog bli av med alla som minns Sovjet. När ingen född innan 1975 har makten längre kanske de börja få ordning i landet. Sovjethybrisen och Sovjetnostalgin borde vara borta då.
Citera
2023-06-12, 20:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Så skulle jag också ha gjort om jag var ryssarnas befälhavare: stoppa ukrainarnas framryckning med en mindre styrka som rör till allt inne i själva staden Staromlynivka, och använd terrängen för att klippa av fienden på mitten med ett angrepp med huvudstyrkan vid Makarivka. Nu blir det hårda bud.
Visserligen ser det ut som en motattack av ryssen som är lyckad. Men ryssen blir ju blastad från två håll nu också. Jag tror att ryssen snart får falla tillbaka till sin försvarslinje vid Staromlynivka, om den nu finns kvar??
Citera
2023-06-12, 20:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Bra inlägg (igen). Ja, det surras rätt bra om ryska motanfall i Makarivka för att förhindra vidare ukrainsk framryckning kring Staromaiorske. Har inte sett några utlåtanden alls, faktiskt, men det stämmer säkert att det förekommer.

VDV-förband gjorde bra ifrån sig i krigets absoluta inledning, i Hostomel, Sumy och Kharkov. Plus Kherson i september, det har du rätt i. I övrigt finns väl nästan inga exempel alls på strid där ryssarna effektivt gjort rent hus med jämbördiga ukrainska förband. Jag tvivlar på att det är nu det händer.
Det ryssarna förlorar, har dom förlorat. Inte en chans att dom klarar av en snabb motoffensiv där snabba beslut behövs på kompani och gruppnivå

Dom kör med artilleri och köttvågor, sen gräver dom ner sig. Alla beslut fattas på högre nivå och får inte modifieras på slagfältet. Ryssarnas motattcker är självmord.
Citera
2023-06-12, 20:40
Medlem
raskenss avatar
Typiskt ryssar. Ryska bakre spärrförband skjuter och dödar flyende ryska soldater.

https://t.me/rf200_nooow/18256
Citera
2023-06-12, 20:41
Medlem
Detta är bra!
Filmen bevisar att ryssarnas EW-system inte är 100% effektiva och ryssarna får räkna med att bli beskjutna och ta förluster redan när de framrycker mot deras egna befästningar för att möta motståndaren. Detta skedde vid ett snitt av fronten(Robotyne) där Ukraina inte lyckades avancera.
Med SMArt och Bonus kan det bli ännu bättre.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1668188125305159680
Citera
2023-06-12, 20:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tittar mest på vad som sker vid axeln Velika Novosilka. Där pressar ju ukrainarna på söderut, vilket kan bli mycket farligt för ryssarna om det sker ett genombrott vid huvudförsvarslinjen. Eftersom ryssarna inte har något att falla tillbaka på just där, så är den enda möjlighet som står dem till buds att manövrera och försöka sig på ett motanfall. Detta skulle kunna få den ukrainska framdrivningen att komma av sig och ge ryssarna lite andrum.

Förutsättningarna för att göra ett motanfall just nu och just där är inte helt tokiga. Parallellt väster om den kedja av byar och tätorter längs med vilka ukrainarna gjort sin framryckning (dvs Velika Novosilka-Neskusjne-Storosjeve-Makarivka-Staromajorske-Urozjajne-Zavitne-Staromlynivka) sträcker sig en ås som dominerar den dalgång som ukrainarna rör sig fram igenom.

Jag tror Ukraina tar höjderna där de rycker fram, de kör inte bara längs floden. De följer nog åsen.
Citera
2023-06-12, 20:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Nä, jag kan inte heller dra mig till minnes att de direkt gjort rent hus men när Soledar föll i ryssens händer kom det en hel del uppgifter om att ryska eluttrupper var hårda att tampas med.
Väl utbildade och god stridsmoral. Så det är inte bara att promenera över dem. Sociala medier ger ju numera oss som inte strider unika skildringar av krigets verklighet och de kan se enkelt ut när ett värn rullas upp.

Men du skall göra det med vetskapen att du vilken sekund som helst kan sprängas i bitar, få en kula i pannan och varje andetag kan vara ditt sista.
Nu hör vi inte så mycket om striderna, det är imponerande hur god tystnadsdisciplin som man lyckas upprätthålla men klart verkar det åtminstone vara att ryssen definitivt inte kastat in handduken.
De slåss. Och så länge de har ammunition kommer de säkerligen fortsätta bjuda hårt motstånd och många kommer dö. På bägge sidor.

Man hoppas ju att UAF kommer lyckas slå ut logistiken så pass mycket att ryssen är tvungna att retirera men det gäller ju för Ukrainarna att också hålla sina försörjningslinjer fungerande. De kan inte bara rusa framåt, de måste säkra positionerna allt eftersom.
Jävla krig, hoppas verkligen vi ser slutet på det snart.
Jag skriver under på det. Vartenda ord.

Läser man utvalda ryska källor så inser man att även ryssar kan ha en mer nyanserad, ambivalent inställning än den som kommer till uttryck i den renodlade propagandan. De brottas med betydande svårigheter på en rad områden, men det finns element inom den reguljära ryska armén som kan erbjuda rätt brutalt motstånd — mer än hajpen Wagner, skulle jag säga. Det största problemet för ryssarna ligger allt som oftast i den komplicerade befälsstrukturen. Hierarkin är en black om foten. Ukrainarna bör vara tacksamma för det.
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vill minnas att jag läste det i textform att man först tog höjden och sedan Storozheve, men kommer nog aldrig kunna hitta det igen. Närmast jag kommer det scenariot är lägeskarta från Tendar från 10/6.
Har dock inget om att de är befästa men tänker mig att Ukraina inte vill överge åsen åt ryssarna så de kan ägna sig åt turkey shoot ner mot de befriade orterna.

https://twitter.com/Tendar/status/1667648741740892161
https://twitter.com/Tendar/status/1668176441165447169
Jag skrev i går att ryssarna har ställningar på åsen, men nu hittar jag ingen källa på det. Det känns som jag haft en miljon Twitter- och Telegram-poster öppnade samtidigt. Det ska dock finnas en rudimentär kartbild som visar på två ryska anfallsriktningar mot samhällena nere vid ån. Postar om jag ser den igen.
Citera
2023-06-12, 20:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det kom upp en ny karta nyss över "battle of the bulge". Vet inte hur korrekt den är men det verkar vara rätt så mycket kaos där just nu iaf.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1668320187530067969

Spännande om det kan bli ett pansarslag där nere i södra delen av kartan. Har Ukraina Leoparder där? jag skulle vilja se leoparder mot T-90. En repris av 2a världskrigets pantrar mot T34?
Citera
2023-06-12, 20:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Vijesti är på gång igen med ny uppdatering. Påstår nu att Shevchenko öster om "battle of the bulge" är intagen av UAF. Ryssen får inte en lugn stund alltså!! När man tänker på detta så undrar man vad som hände med den stora styrkan från UAF som ryssen varnade för vid Vuhledar? Kan ju iofs vara sliten efter att ha hållt Vuhledar förstås.

https://twitter.com/Vijesti11111/status/1668328836474499072
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-06-12 kl. 21:03.
Citera
2023-06-12, 21:01
Medlem
Kan hända att en större ukrainsk styrka dyker upp just där ryssarna flyttar trupper ifrån. Skulle vara roligt om de gjorde en kort räd i norr in i Ryssland. Skulle skrämma tarmarna ur Putin. Sedan vända tillbaka och håna hans försvar
Citera
2023-06-12, 21:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det ryssarna förlorar, har dom förlorat. Inte en chans att dom klarar av en snabb motoffensiv där snabba beslut behövs på kompani och gruppnivå

Dom kör med artilleri och köttvågor, sen gräver dom ner sig. Alla beslut fattas på högre nivå och får inte modifieras på slagfältet. Ryssarnas motattcker är självmord.
Det är ju tydligt att beslut ofta fattas i ett scenario som inte längre speglar verkligheten. Jag tror att det är med vetskapen om det som de försöker vara "preventiva" ibland; typ dra sig tillbaka till försvarslinjen redan nu. De ska ju ha gjort det i går när ukrainarna ryckte fram som bäst. Nu har någon lirare beslutat att (mot)anfall är bästa försvar. Det var faktiskt lite oväntat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in