Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,62%
475 röster
Nej
10,38%
55 röster
2023-06-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Av och till har det gjorts det. Vill minnas att Oxelösund till stor del är skrotbaserat. Kanske att de köper in en del malm från LKAB också.
Ja historiskt har det brutits enorma mängder järnmalm i Bergslagen men sedan 1990-talet är det nog slut med det.
Citera
2023-06-12, 12:16
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
En uppenbar risk att detta blir ett nytt Stålverk 80.

Ja.

Konkurrensen inom handelsstål på världsmarknaden är mördande, här görs idag inga jättevinster precis.

Ett naturligt "mellansteg" är att ersätta kol med naturgas i produktionen, vilket jättarna i branschen redan är i färd med, och som redan halverar CO2-utsläppen. Vätgas kommer under lång tid framöver vara chanslöst mot detta "halvgröna" stål.

Det faktum att batteri-Refaat är med på ett hörn är extra illavarslande.
Citera
2023-06-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Ja.

Konkurrensen inom handelsstål på världsmarknaden är mördande, här görs idag inga jättevinster precis.

Ett naturligt "mellansteg" är att ersätta kol med naturgas i produktionen, vilket jättarna i branschen redan är i färd med, och som redan halverar CO2-utsläppen. Vätgas kommer under lång tid framöver vara chanslöst mot detta "halvgröna" stål.

Det finns en stor efterfrågan på fossilfritt stål.

Citat:
– Det här är en oerhört viktig milstolpe eftersom samarbetet mellan SSAB och Volvo visar att den fossilfria utvecklingen inom järn- och stålindustrin är marknadsdriven. Det finns en efterfrågan, ett tryck, från företagskunderna att kunna leverera i enlighet med Parisavtalet, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.
https://www.jernkontoret.se/sv/publicerat/nytt-fran-jernkontoret/nyheter/2021/efterfragan-driver-utveckling-for-det-fossilfria-stalet/
Citera
2023-06-12, 14:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja.

Ja, samma storägare i H2 och Northvolt reser frågetecken.

Jag har försökt kolla siffror. Vad jag kan se så producerar vanligt stål 1.85 ton CO2 per ton stål, medan Hybrit bara producerar "betydligt mindre än 0.05 ton". SSAB levererade i alla fall 500 ton Hybrit förra året.

Det behövs tydligen inga traditionella ugnar för grönt stål. Man bara blåser vätgas över pellets vid förhållandevis låga temperaturer så får man järnsvamp, om jag fattat rätt.

Citera
2023-06-12, 17:06
Medlem
TheComebackKids avatar
Det som gör mig skeptisk är att SSAB för att inte tala om H2 Green Steel är miniatyrer i branschen. Man utlovar 5 miljoner ton "grönt stål" från anläggningen i Boden 2030 (2035 kommer den lokala Turistbyrån anordna rundvandringar för att mot en resonabel kostnad ge en guidad rundvandring i ett industriellt spöklandskap, tro mig).

Varför har man inte lockat ArcelorMittal eller Nippon Steel el liknande till ett samarbete? Nä... de svenska skattebetalarna ska stå för notan. Och hur ska man trolla fram elektricitet till detta? Finns det någon sådan konsekvensanalys? Då vi har fyra "heliga" älvar blir det av allt att döma skattebetalarna som får stå för de 5-6000 vindsnurror som kommer behövas.

Pure shit.
Citera
2023-06-12, 17:08
Medlem
Citat:
Det som gör mig skeptisk är att SSAB för att inte tala om H2 Green Steel är miniatyrer i branschen. Man utlovar 5 miljoner ton "grönt stål" från anläggningen i Boden 2030 (2035 kommer den lokala Turistbyrån anordna rundvandringar för att mot en resonabel kostnad ge en guidad rundvandring i ett industriellt spöklandskap, tro mig).

Varför har man inte lockat ArcelorMittal eller Nippon Steel el liknande till ett samarbete? Nä... de svenska skattebetalarna ska stå för notan. Och hur ska man trolla fram elektricitet till detta? Finns det någon sådan konsekvensanalys? Då vi har fyra "heliga" älvar blir det av allt att döma skattebetalarna som får stå för de 5-6000 vindsnurror som kommer behövas.

Pure shit.
Eftersom det finns en stor efterfrågan på fossilfritt stål kommer detta att bli en god ekonomisk affär. Även för de Svenska skattebetalarna naturligtvis.
Citera
2023-06-12, 17:16
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Eftersom det finns en stor efterfrågan på fossilfritt stål kommer detta att bli en god ekonomisk affär. Även för de Svenska skattebetalarna naturligtvis.

Time will tell.

Ingen skulle bli gladare om jag har fel! Vi behöver varenda avancerat industrijobb (i meningen högt förädlingsvärde per skalle) vi kan få!
Citera
2023-06-13, 00:43
Medlem
Citat:
Och hur ska man trolla fram elektricitet till detta? Finns det någon sådan konsekvensanalys? .

Just i skrivande stund nu i natt är det panik med elen i Finland. De blir inte av med elöverskottet. Priset är långt nere på den negativa sidan. Har du kanske egna tankar på hur du skulle agera om du hade tillgång till en fullt utbyggd, byggstart snart, ny 400kV:s elledning till Finland? Finland ligger på 200 m:s avstånd från norra Sverige.

Skulle du i det läget sitta still i båten som konservativa pappskallar till ekonomer oftast plägar göra eller agera offensivt som industrialister ska och måste göra? Tänk om din idé i det läget skulle utmynna i tankar som:

- Ja men för tusan! Jag producerar vätgas för fulla muggar vid negativt/lågt elpris och får otroligt nog betalt för detta av elbolaget eller betalar nästan ingenting. Sedan använder jag, eller säljer, vätgasen när elpriset är betydligt högre. Visst blir det höga kostnader för infrastruktur etc men jag måste faktiskt räkna på det för att kolla lönsamheten. Tänk om någon producent av fossilfritt stål är intresserad av min vätgas?

…..........

Du kanske har hittat en intressant affärsidé? Vad vet väl jag?

By the way, hörde igår 2023-06-12 att EU:elstödet nu ska inrikta sig på överföringsavgiften och inte på själva elpriset.
Reflektera lite över det beslutet men kanske inte här även om det tankemässigt och även ekonomiskt ev. kan beröra ämnet.
Senast redigerad av Konrad 2023-06-13 kl. 00:46.
Citera
2023-06-13, 05:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Just i skrivande stund nu i natt är det panik med elen i Finland. De blir inte av med elöverskottet. Priset är långt nere på den negativa sidan. Har du kanske egna tankar på hur du skulle agera om du hade tillgång till en fullt utbyggd, byggstart snart, ny 400kV:s elledning till Finland? Finland ligger på 200 m:s avstånd från norra Sverige.

Skulle du i det läget sitta still i båten som konservativa pappskallar till ekonomer oftast plägar göra eller agera offensivt som industrialister ska och måste göra? Tänk om din idé i det läget skulle utmynna i tankar som:

- Ja men för tusan! Jag producerar vätgas för fulla muggar vid negativt/lågt elpris och får otroligt nog betalt för detta av elbolaget eller betalar nästan ingenting. Sedan använder jag, eller säljer, vätgasen när elpriset är betydligt högre. Visst blir det höga kostnader för infrastruktur etc men jag måste faktiskt räkna på det för att kolla lönsamheten. Tänk om någon producent av fossilfritt stål är intresserad av min vätgas?

…..........

Du kanske har hittat en intressant affärsidé? Vad vet väl jag?

By the way, hörde igår 2023-06-12 att EU:elstödet nu ska inrikta sig på överföringsavgiften och inte på själva elpriset.
Reflektera lite över det beslutet men kanske inte här även om det tankemässigt och även ekonomiskt ev. kan beröra ämnet.
Vätgas verkar användas för global samordning. Tyskland skruvas ned genom att lägga ned kärnkraft och kommer att tvingas köpa "rosa" (kärnkraftsgenererad!) vätgas från Frankrike. Sverige läggs också ned och kanske alltså tvingas köpa rosa vätgas från Finland. SSAB har tydligen byggt vätgaslager under jord. (Fullt utbyggt blir det nästan som halva storleken av Hindenburg, vad jag kan förstå.)

Annars skall man nog vara försiktig att bedöma miljöeffekterna av grönt stål innan man sett hur mycket biogas som krävs. Kanske denna t.ex. krävs för sintring till grön pellets? Har inte kollat. Någon i tråden hade ju noterat att H2GS i en ansökan ansåg sig behöva mer biogas än hela produktionen i Sverige. SSAB sålde i alla fall en liten volym av 500 ton grönt stål förra året. Den lär nog ha producerats med minimala mängder fossila bränslen.

Lite liknar väl de hajpade gröna projekten den gamla folksagan om luffaren som kokade soppa på en spik. ("stone soup") "Här kommer det fantasktiska gröna företaget och räddar miljön ... om ni bara bygger järnväg, producerar biogas, producerar el, försörjer med grön pellets och ger oss frikostigt med bidrag ... så skall vi rädda er"
Senast redigerad av wwr 2023-06-13 kl. 06:18.
Citera
2023-06-13, 13:00
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
- - --

Annars skall man nog vara försiktig att bedöma miljöeffekterna av grönt stål innan man sett hur mycket biogas som krävs. Kanske denna t.ex. krävs för sintring till grön pellets? Har inte kollat. Någon i tråden hade ju noterat att H2GS i en ansökan ansåg sig behöva mer biogas än hela produktionen i Sverige. SSAB sålde i alla fall en liten volym av 500 ton grönt stål förra året. Den lär nog ha producerats med minimala mängder fossila bränslen.

Lite liknar väl de hajpade gröna projekten den gamla folksagan om luffaren som kokade soppa på en spik. ("stone soup") "Här kommer det fantasktiska gröna företaget och räddar miljön ... om ni bara bygger järnväg, producerar biogas, producerar el, försörjer med grön pellets och ger oss frikostigt med bidrag ... så skall vi rädda er"

Min bild också... tur dock att optimister som Konrad finns! F ö hoppas jag att Konrad uppmärksammat att SEK;s branta fall verkar ha hejdats, vilket torde göra honom (och andra) sömnlösa, det faktum att vi inte succesivt blir en allt fattigare nation.
Citera
2023-06-13, 16:23
Medlem
Citat:
Min bild också... tur dock att optimister som Konrad finns! F ö hoppas jag att Konrad uppmärksammat att SEK;s branta fall verkar ha hejdats, vilket torde göra honom (och andra) sömnlösa, det faktum att vi inte succesivt blir en allt fattigare nation.

Inte för att det tillhör den här tråden men jäsiken alltså!
Långkörde E4:an söderut torsdag-fredag. Mötte husbil efter husbil nästan alla tyska och på väg norrut. Nu ska de pungslås så att de på tillbakavägen blir tvungna att knuffa bilen upp på färjan i Trelleborg. Danskar äter och handlar i Malmö har jag läst mig till. Svenskar kommer att semestra i Sverige. 👍

Allt detta gör gott för vårt fosterland och särskilt för svensk turistnäring. Vänta ska ni se när siffrorna dyker upp i höst.
Senast redigerad av Konrad 2023-06-13 kl. 16:33.
Citera
2023-06-13, 17:01
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Inte för att det tillhör den här tråden men jäsiken alltså!
Långkörde E4:an söderut torsdag-fredag. Mötte husbil efter husbil nästan alla tyska och på väg norrut. Nu ska de pungslås så att de på tillbakavägen blir tvungna att knuffa bilen upp på färjan i Trelleborg. Danskar äter och handlar i Malmö har jag läst mig till. Svenskar kommer att semestra i Sverige. 👍

Allt detta gör gott för vårt fosterland och särskilt för svensk turistnäring. Vänta ska ni se när siffrorna dyker upp i höst.

Underbart! "Valutasvin" sa man förr... en migrantavsugning på Malmskillnadsgatan kommer kosta mindre än två arbetstimmar på bandet vid Wolfsburg! Härliga tider - strålande tider! //// Sorry för OT!

On-topic; själva idéen med att producera grön väte mha av t ex sol och vind och sedan i kraftverk konvertera till el tror jag är alldeles utmärkt - kanske inte optimalt för svenska förhållanden (åtm inte vad solceller beträffar) men i Australien satsar man ganska omfattande på detta, och jag tror absolut det har framtiden för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in