Citat:
Ursprungligen postat av
TheComebackKid
Och hur ska man trolla fram elektricitet till detta? Finns det någon sådan konsekvensanalys? .
Just i skrivande stund nu i natt är det panik med elen i Finland. De blir inte av med elöverskottet. Priset är långt nere på den negativa sidan. Har du kanske egna tankar på hur du skulle agera om du hade tillgång till en fullt utbyggd, byggstart snart, ny 400kV:s elledning till Finland? Finland ligger på 200 m:s avstånd från norra Sverige.
Skulle du i det läget sitta still i båten som konservativa pappskallar till ekonomer oftast plägar göra eller agera offensivt som industrialister ska och måste göra? Tänk om din idé i det läget skulle utmynna i tankar som:
- Ja men för tusan! Jag producerar vätgas för fulla muggar vid negativt/lågt elpris och får otroligt nog betalt för detta av elbolaget eller betalar nästan ingenting. Sedan använder jag, eller säljer, vätgasen när elpriset är betydligt högre. Visst blir det höga kostnader för infrastruktur etc men jag måste faktiskt räkna på det för att kolla lönsamheten. Tänk om någon producent av fossilfritt stål är intresserad av min vätgas?
…..........
Du kanske har hittat en intressant affärsidé? Vad vet väl jag?
By the way, hörde igår 2023-06-12 att EU:elstödet nu ska inrikta sig på överföringsavgiften och inte på själva elpriset.
Reflektera lite över det beslutet men kanske inte här även om det tankemässigt och även ekonomiskt ev. kan beröra ämnet.