Citat:
Sorteringskod körs överallt. Synligt, typ när du vill sortera en lista av sökresultat på "datum för publicering" eller "artikelns titel" eller vad det kan vara så körs sortering. Bakom kulisserna körs det också överallt, som en del av någon annan algoritm exempelvis.Vet inte mer om sorteringskod än vad jag just kollat på nätet men har ingen anledning att betvivla det du säger om att optimering av sorteringskod kan göra skillnad. Men det nya är väl just mängden eller antalet som i fallet med den encelliga organismen i förhållande till den flercelliga. I fallet med AI och olika modeller skiljer sig ju antalet parametrar i själva AI-funktionen en del. Från GPT-3 med 175 miljarder parametrar till GPT-4 med nästan sex gånger så många parametrar, för att ta ett exempel, och antalet står ju i detta sammanhang i relation till intelligens. Så något nytt händer uppenbarligen by sheer numbers och förväntas ske om och när singularitet nås.
I vilket fall, det är just det här som är så märkligt. Visst, det verkar absolut som att det händer nåt nytt. Typ om jag kör igång Python istället för assembly så känns det som att jag kan skriva mycket mer. Det stämmer också, men faktum är att det stämmer av praktiska skäl. Jag KAN göra precis ALLT som Python klarar i precis vilket annat språk som helst. Assembly, eller ännu värre, jag kan skriva ett modernt spel i något extremt korkat språk som brainfuck. Det är inget nytt i Python! Det bara verkar så!