2023-06-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö

så bra….

Vad är det som är så bra?
Citera
2023-06-09, 13:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Vad är det som är så bra?

att behandlingen orsakar mer skada än nytta, även om nya studier pekar på att utfallet borde blivit bättre med hormoner och kirurgi.

det var ju den tro man gick på i bla sverige och england fram till nyligen (de är ju väldigt dåliga och med svag evidens).

så bra att man slutat karva i (primärt psykiskt sjuka) barn och kraftigt begränsat möjligheten till steriliseringshormoner och ”korshormoner”….

men tragiskt för de som utsattes naturligtvis.
Citera
2023-06-09, 13:51
Medlem
Citat:
att behandlingen orsakar mer skada än nytta, även om nya studier pekar på att utfallet borde blivit bättre med hormoner och kirurgi.

det var ju den tro man gick på i bla sverige och england fram till nyligen (de är ju väldigt dåliga och med svag evidens).

så bra att man slutat karva i (primärt psykiskt sjuka) barn och kraftigt begränsat möjligheten till steriliseringshormoner och ”korshormoner”….

men tragiskt för de som utsattes naturligtvis.

Vad har du för belägg för att det orsakar mer skada än nytta? Jag gav dig nyss belägg på motsatsen. Att inom gruppen så minskar suicidalitrten med 70+ procent.

I Sverige pausades behandling med hormonblockerare för såna som inte ingår i kliniska studier i väntan på mer forskning kring långtidseffekter. Det var alltså inget tal om att det gjorde mer skada än nytta. Könsbekräftande vård ges fortfarande i form form bland annat social transitioning.

Man har så vitt jag vet aldrig karvat i denna patientgruppen i Sverige. Har du belägg för det?
Senast redigerad av enhalvboj 2023-06-09 kl. 13:55.
Citera
2023-06-09, 14:01
Medlem
RedXs avatar
Är det inte ett litet tankefel att se vården som en källa till lycka?

Man kan exempelvis tänka sig att väldigt många narkomaner skulle rapportera ett ökat välbefinnande om de av vården fick obegränsad tillgång till narkotikaklassade preparat. Väldigt många unga tjejer skulle rapportera ett ökat välbefinnande om de fick tillgång till kosmetisk plastikkirurgi, osv.

Könsdysforin försvinner inte alls av hormonell eller kirurgisk behandling - det som i stället sker är att patienten blir inlåst i en konstgjord kropp som avses efterlikna det kön han eller hon inte är på riktigt. Man leder patienten djupare in i sin sjukdom i stället för att hjälpa denne ur den. Precis som man skulle göra om man erbjöd narkomanen fri tillgång till knark.
Citera
2023-06-09, 14:16
Avstängd
Citat:
Vad har du för belägg för att det orsakar mer skada än nytta? Jag gav dig nyss belägg på motsatsen. Att inom gruppen så minskar suicidalitrten med 70+ procent.

haha, nej det var inte vad den studien du länkade till visade, hur skulle den ens kunna det med 1års uppföljningstid av 100 individer….

Citat:
I Sverige pausades behandling med hormonblockerare för såna som inte ingår i kliniska studier i väntan på mer forskning kring långtidseffekter. Det var alltså inget tal om att det gjorde mer skada än nytta. Könsbekräftande vård ges fortfarande i form form bland annat social transitioning.

det finns mängder med studier på långtidseffekter av hormonblockerar såväl som ”korshormoner”

Citat:
Man har så vitt jag vet aldrig karvat i denna patientgruppen i Sverige. Har du belägg för det?

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sveriges-storsta-konsmottagning-har-opererat-bort-brost-pa-minst-en-14-aring

jo, såg du inte uppdrag gransknings reportage?

transkibeeringa av intervjuerna de gjorde var helt sjuka, ett par veckor från inskrivning så hormonbehandlades barn. så glöm alla fantasier om hur ”det borde vara” när tro styr istället för vetenskap….
Senast redigerad av slö 2023-06-09 kl. 14:23.
Citera
2023-06-09, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Är det inte ett litet tankefel att se vården som en källa till lycka?

jo, i vårt fall var det Louise Frisén, hon borde egentligen vetat bättre, men det är inte första ,eller sissta, gången en människa leker ”gud”…

Citat:
Man kan exempelvis tänka sig att väldigt många narkomaner skulle rapportera ett ökat välbefinnande om de av vården fick obegränsad tillgång till narkotikaklassade preparat. Väldigt många unga tjejer skulle rapportera ett ökat välbefinnande om de fick tillgång till kosmetisk plastikkirurgi, osv.

det är korrekt. och om en sådan ”studie” läses i ett vacuum så är det ju uppenbart vad som behöver göras.

Citat:
Könsdysforin försvinner inte alls av hormonell eller kirurgisk behandling - det som i stället sker är att patienten blir inlåst i en konstgjord kropp som avses efterlikna det kön han eller hon inte är på riktigt. Man leder patienten djupare in i sin sjukdom i stället för att hjälpa denne ur den. Precis som man skulle göra om man erbjöd narkomanen fri tillgång till knark.

det är väll den läskiga grejjen här.

typ
som att argumentet skulle ju i din jmf vara att narkoman blir fri från sitt missbruk om han bara bekräftad fullt ut, och tjejjer skulle bli mer nöjda och inte ”känna sig” objektifierade om de bara fick bekräftades kirurgiskt….
Citera
2023-06-09, 14:34
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
"Lämna då genast tråden"! din pinsamma fan.

Jag baserar inte mina åsikter på vad nån amerikansk kändis säger när den besöker vita huset. Lämna den själv, ditt HäntExtra-våp. Eller lär dig åtminstone några nya kraftord. Du är som en trasig skiva, ditt överdramatiska hjon.

Ja lämna, ingen köper ditt nonsens. Du har gjort bort dig mer än lovligt i tråden men du är för simpel för att förstå det. Du låtsas inte veta vem världens mest kända transa är samtidigt som du vurmar för transor...du är ett skämt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vilken amerikansk skvallerpress måste man följa för att veta vem Dylan är?

CNN och vita huset är väl en bra början. Sen om man någonsin befunnits sig på tiktok, youtube, instagram, twitter, någonsin läst en tidning, vet något alls om Bud Light skandalen osv osv osv osv osv osv.

Det är som att gå in en tråd om fotboll men inte veta vem Zlatan är. Varför vill du skylta med att du är extremt ignorant och okunnig? Helt absurt beteende från vuxna människor.
Citera
2023-06-09, 14:51
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Samma löjliga överdramatik från dig som alltid. Ta och kamma dig.

Du menar det som gäller mindre än 1% av befolkningen, som leder till över 60% mindre risk för depression och över 70% risk för suicidalitet, där endast 1% av de som får behandlingar av detta slaget ångrar det efteråt? Vil du ha källor?

Finns rätt jävla mycket forskning vid detta laget. Säg vilken del du stör dig på så kan vi leta fakta tillsammans.

Jag stör mig på en forskning som undersöker huruvida sinnessjuka Människor mår bättre av att få sina vanföreställningar bekräftade av sin omgivning.

När jag var liten fanns det en grabb i min omgivning som hävdade att han skulle bli brandbil när han blev stor. Ponera att han behållt den inställningen in i vuxenlivet, och att världen blivit så galen att han erbjöds brandbilskorrigerande vård, och därefter uppgav sig vara lycklig. Hade det varit en framgång?
Citera
2023-06-09, 14:52
Medlem
Masingas avatar
Den här skiten har spridit sig till Sverige. Fan vad jag önskar att AI förgör hela mänskligheten.
Citera
2023-06-09, 15:02
Medlem
Citat:
haha, nej det var inte vad den studien du länkade till visade, hur skulle den ens kunna det med 1års uppföljningstid av 100 individer….

det finns mängder med studier på långtidseffekter av hormonblockerar såväl som ”korshormoner”

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sveriges-storsta-konsmottagning-har-opererat-bort-brost-pa-minst-en-14-aring

jo, såg du inte uppdrag gransknings reportage?

transkibeeringa av intervjuerna de gjorde var helt sjuka, ett par veckor från inskrivning så hormonbehandlades barn. så glöm alla fantasier om hur ”det borde vara” när tro styr istället för vetenskap….

Jo det var precis vad den visade. Länka gärna dessa låmgtidsstudier som visar att det gör mer skada än nytta. Har sett ett flertal och de har inte visat det.
Citera
2023-06-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja lämna, ingen köper ditt nonsens. Du har gjort bort dig mer än lovligt i tråden men du är för simpel för att förstå det. Du låtsas inte veta vem världens mest kända transa är samtidigt som du vurmar för transor...du är ett skämt.

CNN och vita huset är väl en bra början. Sen om man någonsin befunnits sig på tiktok, youtube, instagram, twitter, någonsin läst en tidning, vet något alls om Bud Light skandalen osv osv osv osv osv osv.

Det är som att gå in en tråd om fotboll men inte veta vem Zlatan är. Varför vill du skylta med att du är extremt ignorant och okunnig? Helt absurt beteende från vuxna människor.

Bla bla bla. Nä jag hänger inte med i kändissvängarna.
Citera
2023-06-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag stör mig på en forskning som undersöker huruvida sinnessjuka Människor mår bättre av att få sina vanföreställningar bekräftade av sin omgivning.

När jag var liten fanns det en grabb i min omgivning som hävdade att han skulle bli brandbil när han blev stor. Ponera att han behållt den inställningen in i vuxenlivet, och att världen blivit så galen att han erbjöds brandbilskorrigerande vård, och därefter uppgav sig vara lycklig. Hade det varit en framgång?

Varför stör du dig på det? Forskningen vi har på området visar att det ger bäst resultat gällande minskad psykisk ohälsa, suicidalitet och ökad livskvalité.

Vad föreslår du att man skulle göra annars, som inte redan beprövats med sämre resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in