Citat:
Ursprungligen postat av
Graveland
Tycker mycket faller på sin egna orimlighet. Kolla hålet i väggen som han skulle ha krupit igenom, högt upp också som fan. Linna får ju inte plats ens i hålet. Jag tror Nils tillsammans med någon annan eventuellt ha gjort saken.
Jag känner Kaj Linna lite grann, tillbringade ett gäng månader ihop med han på anstalt. Har svårt att se han som skyldig också, jävligt snäll och sympatisk människa. Visst, alla kan vi bli monster genom missbruk, men för ett sånt här brutalt mord så krävs lite extra hänsynslöshet också...
Enligt ett vittne så kröp någon de facto igenom hålet på mordkvällen. Grannen såg det när han var ute på vägen och knackade bort is*. Man byggde en ram motsvarande fönstergluggen och genomförde ett test som (tveksamt IMO) ansågs visa att den korpulente Nils inte kunde ta sig igenom. Att den smale Linna skulle kunnat ta sig igenom har såvitt jag vet ingen tvivlat på.
Nils har f.ö. alibi genom ett antal tfn-samtal med flera olika personer, till och från hans telefon. Dessa alibiuppgifter placerar honom många mil från Kalamark under tiden för mordet. Han kan givetvis vara inblandad på något annat sätt, men inte som GM.
*) Av någon outgrundlig anledning gjorde grannen dock ingenting, knackade inte på hos bröderna eller ringde och frågade vad det var frågan om.