2023-06-06, 11:08
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag hoppas säkert på för mycket nu – men jag hoppas att detta innebär NATO-trupper i Ukraina.

För vadå? En damm? Ukraina behöver inte NATO trupper. Ryssen flyr fältet och förstör allt i sin väg för att förhala framfart
Citera
2023-06-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Kan det vara negativa effekter för Turkiet med tanke på dammen binder sig till Svarta havet? Är det möjligt att det blir översvämningar i Turkiet? Moder natur är märklig. Den slår till alla.

Dammen är en fis i universum jämfört med svarta havet. Någon decimeter på sin höjd. Lite extra ström i bosporen men inga översvämningar.
Citera
2023-06-06, 11:09
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Kan det vara negativa effekter för Turkiet med tanke på dammen binder sig till Svarta havet? Är det möjligt att det blir översvämningar i Turkiet? Moder natur är märklig. Den slår till alla.

Nej, det är ingen risk för det. Kommer inte påverka svarta havet överhuvudtaget.
Citera
2023-06-06, 11:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
1. Berätta om hur UAF kunde placera flera ton sprängmedel i pumphuset när hela anläggningen är ryskkontrollerat
Bara för skojs skull.
Är det bekräftat att det var så det gick till? Ja, i så fall är det väl inget snack om saken.

Jag har ju inte suttit och klurat på detta jättelänge, om vi säger så, men jag tänker att man utlöst befintliga sprängladdningar. Ryssarna har minerat dammen.

Hur som helst: Jag tänker i alla fall inte klamra mig fast vid förklaringen att det är Ukraina som saboterat dammen.
Citera
2023-06-06, 11:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Man måste kanske säkra upp dammsystemen och kärnkraftverket där i början av offensiven så inte ryssäcklen hinner göra nåt dumt? Fast jag kanske tänker helt fel om det där, kan ingenting om krigsföring...
Även om jag har noll koll så kunde jag åtminstone förutse det här.
Synd att Ukraina saknade förmågan att säkra upp dammen.
Citera
2023-06-06, 11:11
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Tydlig film på dammsprängningen.

🚨 🚨 🚨 Nova Kakhovka Dam on the Dnipro River is destroyed above Kherson and 80 other settlements.
https://twitter.com/igorsushko/status/1665907533469581313

Så djävla patetiskt av Kreml att försöka krysta fram det var ukrainsk artillerield. Jo tjena. Den smällen var ett antal ton sprängmedel.
Citera
2023-06-06, 11:16
Medlem
Citat:

Svarta havet är väldigt stort kontra den fd reservoaren.
Om vi frågar ChatGPT så blir det 7,6cm om hela reservoaren töms.
Citera
2023-06-06, 11:16
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Jag tänker iaf hålla olycksscenariot öppet.

Geoff Brumfiel på NPR.org, USA:s public service radio (video & bild):

Geoff Brumfiel
@gbrumfiel
The dam had already been damaged in two previous incidents.

❌ A possible Ukrainian strike in late Oct/Early Nov.

❌ A likely Russian explosive charge that blew up part of the roadway over the dam on 11 Nov.

(Sources: https://reuters.com/world/europe/ukraines-russian-held-nova-kakhovka-dam-damaged-shelling-russian-media-2022-11-06/
And https://reuters.com/world/europe/new-damage-major-dam-near-kherson-after-russian-retreat-maxar-satellite-2022-11-11/
The dam was already under enormous strain and damaged.

Then things got worse. On 2 June, it looks like a road over the dam failed. That could be indicative of a larger structural failure.
I made a short movie here using @planet imagery.

You can see that the road, which runs over the dam, was washed away between 2-3 June. That indicates to me that there were structural issues at the facility before whatever happened today.
It is obviously possible that the Russians destroyed the dam in the face of a new Ukrainian offensive.

But given the recent past events at the dam, I think a structural failure coincident to the offensive cannot be ruled out. Not yet anyway.
https://twitter.com/gbrumfiel/status/1665967836672536576?s=20

Så jag lägger till detta till min lista nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Oj, en sund röst på andra sidan!

Lägger till mitt olycksscenario.

1. Dammen var full med extrema nivåer.
2. Dammluckor uppströms öppnades i början av maj.
3. Ingen verkar ha hört någon smäll och de fanns oklarheter även från officiellt håll i början över vad som hänt.
4. Inga direkta skador på omgivande struktur som tyder på något anfall.
5. Faktiskt inga direkta fördelar för någon sida egentligen med att spränga dammen.

Och sedan skulle det vara en lättnad om detta konstaterades för alla inblandade parter.
Citera
2023-06-06, 11:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Området ovanför den sprängda dammen verkar vara relativt dåligt bevakat av ryssarna. Det borde väl kunna utnyttjas av Ukraina på något sätt, om det nu är möjligt att transportera material och manskap över floden lite längre upp. Jag har noll koll på det där.

Undrar om inte Ukraina räknat in att Ryssarna skulle spränga dammen. Det var ju gigantiska ryska förluster i går både manskap och materiel så offensiven är i full rullning nu. Tror man ska se det som ett kvitto ryssarna har gett upp och flyr nu med brända jordens taktik.
Citera
2023-06-06, 11:18
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Dammen är en fis i universum jämfört med svarta havet. Någon decimeter på sin höjd. Lite extra ström i bosporen men inga översvämningar.

Om ALLT vatten från dammen (18 km3 volym) spolas ut i svarta havet (432 000 km2 yta) så höjs nivån med ca 40 mm som mest. Skillnaden mellan hög och lågvatten är ca 0,4 m i Istanbul så detta är helt omärkbart i Turkiet.
Citera
2023-06-06, 11:18
Medlem
Rysk soldat bekräftar att RuAF sprängde dammen.

https://twitter.com/sternenko/status/1665999679887212546?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g
Citera
2023-06-06, 11:23
Medlem
leachs avatar
Haha ryssen är inte direkt smart.

People from the russian-occupied areas hit by the flood say that in many places the orcs are sitting on trees and screaming as the waters rise.
https://twitter.com/AleksandrX13/status/1665985163547877377
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in