2023-06-05, 17:46
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan
Påminner alla här inne att när rysstrollen blir aktiva och spyr samma narrativ, utan någon form av källa, så är det motsatsen som sker. Samma sak hände vid kievoffensiven, khersonoffensiven, kharkovoffensiven, bakhmut, nordstream och egentligen varenda större nyhet från kriget.
Det ser likadant ut från de ryska myndighetsnära källorna, de ena följer de sistnämnda:
- De flesta uttalanden visar sig med tiden vara lögner.

Ryska privata uttalanden om ryska motgångar:
- De flesta visar sig sanna. Pga ukrainskt tystnadsdisciplin är det härifrån sånt hörs först.

Ukrainska uttalanden, både statsnära och privata, om diverse:
- Visar sig med tiden till 90 % vara sanna.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det stämmer då var det nog lite senare de kom till Torske, det var nog i samband med striderna om Yanpil och Lyman.
Ja, passagen genom Torske över Zherebetsbäcken var ryska flykten från Lyman.
Senast redigerad av Schlesien 2023-06-05 kl. 17:55.
Citera
2023-06-05, 17:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Men jag tror att Ryssland låter dem hållas så att hela världen kan se vilka Ukrainas bundsförvanter är och vart vapnen väst levererar till Ukraina tar vägen.

Men har Putin råd med detta synsätt ?

Dessa ryska frivilliga på Ukrainas sida är mer ett inrikespolitiskt problem för Putin, än utrikespolitiskt. Man utmanar honom. På sin egna hemmaplan.

För de civila som drar/evakueras ifrån Belgrod.., snackar ju vidare med släkt och vänner. Detta som har skett med dessa raider i Ryssland är inget han önskar. Bara att se hur han har tagit hand om protester i städerna : Med en hård hand !

Och nu kommer det ryssar med vapen..

Jag är faktiskt förvånad över att Putin inte har reagerat mera resolut. Desto längre detta går, desto större blir risken att det blir mera allvarligare..
Citera
2023-06-05, 17:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryska källan Rybar rapporterar nu att UAF fortsätter sin offensiv på södra fronten. Ingen massiv offensiv precis men UAF fortsätter att trycka på framåt. UAF påstås använda Leo men inga bildbevis än iaf.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1665745133583708165
Citera
2023-06-05, 17:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Om Finland och Sverige skulle börja kriga om den finlandssvenska befolkningen eller liknande frågor skulle omvärlden se det som en nordisk konflikt som inte berör Medelhavsländerna osv. Grekland och Turkiet, båda Nato, har en pågående på gränsen till väpnad konflikt om ett antal öar. Jag antar att resten av EU skulle propsa på fredlig lösning i båda fallen.
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Ja, vore det en sådan liten "konflikt" kanske det skulle fungera med lite medling men Putler uppträder som en ny Hitler med samma modus operandi, dvs annektera områden för att "skydda" befolkningen. Putin verkar ha en lika lång önskelista som Hitler och ställer krav på hur Östeuropeiska länder ska sköta sin utrikespolitik. Kriget berör alltså hela Europas säkerhet.

Ja. Därför kan man inte jämföra konflikten mellan Ryssland och Ukraina med potentiella konflikter mellan Sverige och Finland, Grekland och Turkiet eller länderna i fd. Jugoslavien.

Ryssland är en aggressiv expansionslysten större stat med ambitionen att utöka sitt territorium på bekostnad av andra länder. Den här blodiga "etniska" konflikten i Ukraina är något som Ryssland till stor del uppfunnit själv, i syfte att få ett skäl att "ingripa". Ett sätt för Ryssland att få ett casus belli (bland några andra påhittade skäl).

Det närmaste vi hittar i europeisk historia är Adolf Hitlers Tyskland och Hitlers ambitioner att utöka Tysklands territorium på 30-/40-talet. Många av argumenten som Putin använder, använde Hitler före honom. Så Putin är på många sätt en kopia av Hitler.
Citera
2023-06-05, 17:52
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Från telegramkonto.

Enligt rapporter från den ukrainska och ryska militären har de ryska väpnade styrkorna lämnat byn Berkhovka, ukrainska enheter närmar sig Krasnaya Gora och Yagodnoye, bosättningar mellan Bakhmut och Soledar.
Det vore fantastiskt. Från höjderna där har de ett bra övertag på ryssarna i Bakhmut.
Slaget om Bakhmut är inte över utan verkar gå in i den andra akten. Ryssvännerna här trodde att när Bakhmut föll så skulle vägen till resten av Donbass ligga öppen.
Citera
2023-06-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan
Vad för framgångar hade Ryssland under sin offensiv? Vilka målsättningar nådde de?

Jag tolkar det som att de städade ur fängelserna. Dessvärre så han de inte ta Bahkmut till firandet av segerdagen ( ni vet röda torget och en stridsvagn).

Skämt åsido så är det svårt att förstå varför de måste kuva sina grannländer.
Vinteroffensiven får man inga svar om har den börjat? Är vi mitt uppe i den eller är den över.
Citera
2023-06-05, 17:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ryska källan Rybar rapporterar nu att UAF fortsätter sin offensiv på södra fronten. Ingen massiv offensiv precis men UAF fortsätter att trycka på framåt. UAF påstås använda Leo men inga bildbevis än iaf.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1665745133583708165

Har läst några twitter till om det, Ukraina skruvar upp temperaturen rejält nu för ryssarna, verkar som om de valt D-dagen för sin offensiv (Ukraina), ett passande datum i sådana fall.
Senast redigerad av Reimer 2023-06-05 kl. 18:02.
Citera
2023-06-05, 17:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Det verkar inte finnas något stöd för Ukraina-operationen utanför kretsen kring president Biden. Inte hos någon av de andra presidentkandidaterna på någon sida. Robert F. Kennedy i en intevju i FOX News säger att man ljuger för det amerikanska folket och att bara de ukrainska förlusterna uppgår till 350.000.

Konspirationsteoretikern Robert F. Kennedy använder bl.a förfalskade versioner av de läckta dokumenten som grund för dessa (påhittade) siffror:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Scott Ritter verkar också vara en källa.
Citera
2023-06-05, 18:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det ser likadant ut från de ryska myndighetsnära källorna, de ena följer de sistnämnda:
- De flesta uttalanden visar sig med tiden vara lögner.

Ryska privata uttalanden om ryska motgångar:
- De flesta visar sig sanna. Pga ukrainskt tystnadsdisciplin är det härifrån sånt hörs först.

Ukrainska uttalanden, både statsnära och privata, om diverse:
- Visar sig med tiden till 90 % vara sanna.

Bra sammanfattning, ryska bloggare etc. kan vara bra källor och är också oftast först.

Allt officiellt från Ryssland är bara skitsnack. Inte ens värt att läsa.
Citera
2023-06-05, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Jag anser inte att Ryssland bedrev någon offensiv, i den mening som man använder ordet strategiskt, precis som Ukraina heller inte haft någon vinteroffensiv. Ryssarna maler bara med överlägset artilleri och stormar en position då och då, förutom i Bakmhut och i kort tid i Vuhledar. Denna typ av moment i en strategi kallar jag inte en offensiv. Kanske är det felaktigt bruk av ordet?

Vad är det du brukar säga.
” det är inte min definition av vinteroffensiven ”

Inse att offensiven föll pladask.
Citera
2023-06-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Vad är det du brukar säga.
” det är inte min definition av vinteroffensiven ”

Inse att offensiven föll pladask.

Ja det är absolut möjligt att man värderade att det skulle vara ogynnsamt att fortsatta. Men om Vuhledar fallit, så hade man gjort en vinteroffensiv. Det får vi aldrig veta, och jag har aldrig sagt emot det.
Citera
2023-06-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Något verkar hända men förmodligen letar ukrainarna efter svaga punkter i försvaret och fortsätter med psykologisk krigföring.

Bl a Kenneth Gregg säger:
"Vi har gjort attacker längs med hela frontlinjen, även testat en av våra västerländska pansarvagnar i strid med turisternas T-72, 72: eliminerades. Det finns en dronövervakningsvideo som jag publicerar på min telegram kanal senare idag."

Hans inlägg för 1 timme sedan är mycket intressant.
Var är videon där en väst stridsvagn förstör en T-72?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in