2023-06-05, 08:37
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Inga av bilderna visar ju trupper med nightvision googles utan är uteslutande stationära kameror eller drönare. Att det skulle finnas enstaka ryska Wagneriter med nattseende ifrågasätter jag inte men faktum är att Ryssland inte har nattseendeförmåga i sina ordinära offensiva trupper.

Nu vet jag inte vad den enskilda soldaten i Ryssland har men redan 1973 i oktoberkriget hade sovjetiska stridsvagnar mörkerkapacitet vilket israeliska vagnar saknade. Så att de skulle saknas nu låter knepigt sedan är det de mer avancerade förbanden på båda sidor i detta krig som har bra utrustning.
Citera
2023-06-05, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Motoffensiven har förmodligen börjat. Men det går inte lika bra som senast, så det tystas ner.

UAF har snackat om tystnad och OPSEC i flera månader, det är därför du inte hör något.
Citera
2023-06-05, 08:41
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Motoffensiven har förmodligen börjat. Men det går inte lika bra som senast, så det tystas ner.
Något verkar hända men förmodligen letar ukrainarna efter svaga punkter i försvaret och fortsätter med psykologisk krigföring.

Bl a Kenneth Gregg säger:
"Vi har gjort attacker längs med hela frontlinjen, även testat en av våra västerländska pansarvagnar i strid med turisternas T-72, 72: eliminerades. Det finns en dronövervakningsvideo som jag publicerar på min telegram kanal senare idag."

Hans inlägg för 1 timme sedan är mycket intressant.
Citera
2023-06-05, 08:45
Medlem
perry2s avatar
Citat:

Man vill ej ge info till motsidan pga informations osäkerheten
Citera
2023-06-05, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Något verkar hända men förmodligen letar ukrainarna efter svaga punkter i försvaret och fortsätter med psykologisk krigföring.

"Vi har gjort attacker längs med hela frontlinjen, även testat en av våra västerländska pansarvagnar i strid med turisternas T-72, 72: eliminerades. Det finns en dronövervakningsvideo som jag publicerar på min telegram kanal senare idag."

Kenneth gregg ska man ta med en nypa salt. Ukraina kommer inte att ha råd med dessa förluster. Och att man attackerar hela frontlinjen bådar inte bra.
Citera
2023-06-05, 08:50
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore

Menar han att de slog ut 72 ryska tanks?
Citera
2023-06-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralWaste
Det har redan bekänt färg. Ryska flygvapnet är även det en papperstiger.

Hur kan någon tro att när Ryzzsvinen blir förnedrade mer än någonsin, drygt 200 000 förluster och deras armé decimerats och materialbristen är påträngandeatt de skulle ”spara” på sitt ”fantastiska” flygvapen i över ett års tid ??? Nej. Anledningen är givetvis att UAF’s luftvärn fungerar alltför bra på ryzzsvinens flygvapen och det råder brist på avancerade missiler. Vi har flera ggr sett hur ryzzarna ”precisionsbombar” så att bomberna hamnar lite här och där. Service på flygen och reservdelsbristen är skriande.
Inte ens indiska flygvapnet som använder ryzka plan har ens 20% av flygflottan i fungerande skick just pga att planen inte lever upp till de toleranser och livslängd tillverkarna uppgett och de har brist på reservdelar från Ryssland.

Rysslands flygvapen är starkt. Ukraina kan ta in en drös plan men ändå vara i underläge.
Flygen har inte behövts på samma sätt i en offensiv då motståndarna lyckats förstärka sig med flera luftvärnsvapen.
Problemet när Ukraina går på offensiv, speciellt när det går med fart, är att luftvärnen inte hinner med på samma sätt. Trupperna blir mycket lättare måltavlor för ryska flyg.
Citera
2023-06-05, 08:51
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nu vet jag inte vad den enskilda soldaten i Ryssland har men redan 1973 i oktoberkriget hade sovjetiska stridsvagnar mörkerkapacitet vilket israeliska vagnar saknade. Så att de skulle saknas nu låter knepigt sedan är det de mer avancerade förbanden på båda sidor i detta krig som har bra utrustning.

Nu kidnappar jag ditt svar.
Om du följt diskussionen om mörkerseende, så handlade det om infanteriets förmåga.
Du läser igen, för snabbt och svarar i en diskussion som du inte är med i, från början, på fel fråga.
En tendens som ser ut som ett mönster?
Citera
2023-06-05, 08:53
Medlem
Citat:

Jasså, senast tog det flera veckor innan det började rapporteras om ukrainska landvinningar. Ni ryzzar rapporterade ju dagligen om de uteblivna framgångarna för UAF innan de enorma landvinningarna blev officiella. Har du dåligt minne eller ljuger du bara?
Citera
2023-06-05, 08:53
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Menar han att de slog ut 72 ryska tanks?
Nej, att ryssarnas T-72 eliminerades. Antal okänt men säkerligen (tyvärr) inte så många.
Citera
2023-06-05, 08:58
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
USA är hans viktigaste Allierade i kriget. Tror du han är välkommen om DeSantos eller Trump vinner? Tror du att stödet han får idag kommer vara den samma som Biden ger honom? Ifall någon av dessa två förstnämnda herrar blir president, tror du media världen över fortfarande kommer ge Zelensky denna stöd?

Eller tror du att media kommer börja lyfta fram saker de anser han gör är fel? Som att han stängt ner kyrkor och hamnat i konflikt med religösa ledare i Ukraina. Kanske att han inte är helt transparang med vart alla vapen/pengar går?

Kanske man börjar helt enkelt ställa frågor
Många spekulationer i ditt inlägg där du avviker från det som diskuterades från början men ja, han kommer att vara välkommen även hos republikanerna. Bl a senator Graham Lindsey tycker att den bästa investeringen USA gör är att förse ukrainarna med vapen.

Att Zelensky "stänger" ner spionkyrkor är det ingen som bryr sig om.
Visa källa på vad Zelensky inte är transparant med var alla pengar och vapen.
Citera
2023-06-05, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Jasså, senast tog det flera veckor innan det började rapporteras om ukrainska landvinningar. Ni ryzzar rapporterade ju dagligen om de uteblivna framgångarna för UAF innan de enorma landvinningarna blev officiella. Har du dåligt minne eller ljuger du bara?

Här tog det inte så länge.

https://deepstatemap.live/#9/49.2293/38.8724
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in