Det är ju ganska uppenbart att offensiven startat nu.
Jag minns inte när man hade så stora dokumenterade förluster på ukrainska förband som gick på offensiven sist. Vi har inte sett förluster av västligt material än. Men bevisligen tar man inte det bästa först. Den taktiken har diskuterats förr, även på rysk sida.
Går det extremt dåligt så slutar AFU och låtsas som man aldrig skulle göra en offensiv.
Om man definierar detta som starten på en offensiv, kan man överväga om Vuhledar/Ugledar-attacken bör betraktas som den ryska vinteroffensiven, som i så fall avbröts efter stora förluster. Nu har detta ukrainska anfall inte pågått lika länge, men jag räknar med fler och kanske ännu större försök.Den enda skillnaden är att ryssarna inte sa att de skulle genomföra en stor vinteroffensiv, medan Ukraina varit väldigt tydliga med det.
Jag antar att när det första fordonet i de senaste batchen blir utskjutet (Bradley eller Leo), så är diskussionen om offensiven startat eller inte helt slut.
Edit: ser att det stora pro-ukrainska twitterkontot TheDeadDistrict också anser att offensiven startat:
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1665596036067237890