2023-06-04, 19:03
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Di'Anno har ju ändå rätt i det han säger, och sången har väl alltid varit den stora akilleshälen med Ghost. Extremt medelmåttig och tråkig. Varken intressant karaktär eller 'edge' i Tobias Forge's röst. Dock skiter väl Tobias i den kritiken, Ghost säljer ju som smör och man har hittat en perfekt liten ficka i musikscenen med radiorock i hårdhet med Coldplay fast med en image som går hem hos hårdrockarna och då fyller man arenor och säljer skivor. Di'Anno blev ju kickad från Maiden innan dom började gå riktigt bra, och det var ju när Bruce kom med som bandet verkligen exploderade.

Di'anno har ju ingen vidare sångröst för den delen heller, men jag tycker att Di'annos skivor är dom bästa skivorna med Maiden. Forge har en bra röst, varken bu eller bä. Covern i sig är väl inte så märkvärdig, den är inte bättre än originalet men absolut inte dålig. Ja Maidens uppsving var ju när de släppte Number of the best, vilket f.ö är en skiva full med hits.
Citera
2023-06-04, 19:44
Medlem
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Di'anno har ju ingen vidare sångröst för den delen heller, men jag tycker att Di'annos skivor är dom bästa skivorna med Maiden. Forge har en bra röst, varken bu eller bä. Covern i sig är väl inte så märkvärdig, den är inte bättre än originalet men absolut inte dålig. Ja Maidens uppsving var ju när de släppte Number of the best, vilket f.ö är en skiva full med hits.

Di'Anno är ingen Dickinson när det gäller bredd/register men han har en lite ruffigare röst som ändå passar första 2 skivorna som är lite mer 'punk' (i energi, attityd och framförande) än de senare skivorna. En lite typisk rock röst kan man väl säga. Ghost har ju ganska 'mesig' sång som fungerar helt ok när de gör Bon Jovi ballader men när det är mer uptempo tycker jag personligen det faller lite platt.

Dock kul att de gjorde en cover på en udda låt och inte typ Run to the Hills eller Number of the Beast, Phantom of the Opera är en låt jag håller högt personligen. Dock hade kanske Ghost-soundet fungerat bättre om de gjorde typ Remember Tomorrow t.ex.?
Citera
2023-06-05, 01:24
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Di'Anno är ingen Dickinson när det gäller bredd/register men han har en lite ruffigare röst som ändå passar första 2 skivorna som är lite mer 'punk' (i energi, attityd och framförande) än de senare skivorna. En lite typisk rock röst kan man väl säga. Ghost har ju ganska 'mesig' sång som fungerar helt ok när de gör Bon Jovi ballader men när det är mer uptempo tycker jag personligen det faller lite platt.

Dock kul att de gjorde en cover på en udda låt och inte typ Run to the Hills eller Number of the Beast, Phantom of the Opera är en låt jag håller högt personligen. Dock hade kanske Ghost-soundet fungerat bättre om de gjorde typ Remember Tomorrow t.ex.?

Exakt Di'anno är punk och Dickinson är legend.

Håller inte med att de passar bättre för Bon Jovi, tror bara de tog "fel" maiden låt att göra cover på. Hade nog varit mer passande med Hallowed be thy name eller varför inte Caught somewhere in time.
Citera
2023-06-05, 13:41
Medlem
Ambelains avatar
Så dumt av mig att i alla dessa år ha klickat bort Ghost så fort möjligheten till en lyssning gavs.

Men jag prövade ändå, flera gånger, under åren att ge "något" en chans.
Antagligen var de ändå inget bra som rekommenderades, så jag bara skippa det det.

Iaf ända tills nu för nån vecka sen.

"Year Zero" ... jag förstår inte hur jag kunde ha missat den.
Den blir man rejält uppumpad av.
Ett mästerverk skulle jag nog vilja påstå att det är.

Många andra låtar är bra också, och jag gillar det glättiga också.
Fast ibland låter det som Alexander Bard har varit framme ... =)
Citera
2023-06-05, 14:25
Medlem
Geomeisters avatar
Har lyssnat igenom första skivan Opus Eponymous.

Jag trodde skillnaden mellan den och senare skivor skulle vara större. Visst är det skillnad, men tycker inte det är så farligt. Utöver enstaka ord och att det är mer fokus på refrängerna i senare låtar tycker jag Tobias Forge är sig ganska lik.

Det musikaliska är lite mer åt Iron Maiden-hållet och senare skivor mer Dream Theater-light hållet eller något, men inga otroliga skillnader även där.

Gillar skivan och blir fler lyssningar framöver.
Citera
2023-06-05, 23:51
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Så dumt av mig att i alla dessa år ha klickat bort Ghost så fort möjligheten till en lyssning gavs.

Men jag prövade ändå, flera gånger, under åren att ge "något" en chans.
Antagligen var de ändå inget bra som rekommenderades, så jag bara skippa det det.

Iaf ända tills nu för nån vecka sen.

"Year Zero" ... jag förstår inte hur jag kunde ha missat den.
Den blir man rejält uppumpad av.
Ett mästerverk skulle jag nog vilja påstå att det är.

Många andra låtar är bra också, och jag gillar det glättiga också.
Fast ibland låter det som Alexander Bard har varit framme ... =)

Det är verkligen en kanonlåt det var den enda jag gilla med dom tills de släppte Meliora. När de spelade Cirice live när de var förband åt Foo Fighters så blev jag helt såld. Då hade dom inte släppt den låten än, och efter det så fastna jag mer för Opus och Infestuman.

Zombie queen och jigglo har megiddo är också rena mästerverk!
Citera
2023-06-05, 23:58
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Håller inte med att de passar bättre för Bon Jovi, tror bara de tog "fel" maiden låt att göra cover på. Hade nog varit mer passande med Hallowed be thy name eller varför inte Caught somewhere in time.

Undrar vilken låt som hade passat Ghost bättre än Phantom Of The Opera?
Seventh Son Of A Seventh Son, The Prisoner, kanske även Transylvania om det hade varit instrumentalt.
Hade dock gärna velat höra Wasting Love eller Bring Your Daughter To The Slaugheter.
Citera
2023-06-05, 23:59
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Jag trodde skillnaden mellan den och senare skivor skulle vara större. Visst är det skillnad, men tycker inte det är så farligt. Utöver enstaka ord och att det är mer fokus på refrängerna i senare låtar tycker jag Tobias Forge är sig ganska lik. Det musikaliska är lite mer åt Iron Maiden-hållet och senare skivor mer Dream Theater-light hållet eller något, men inga otroliga skillnader även där.

Opus Eponymous. är nog & förblir min favoritskiva med bandet.
Det var den första jag hörde å jag kan fortfarande nynna på låtarna.
Även Infestisuman var / är också en liten favorit
Citera
2023-06-06, 02:43
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Undrar vilken låt som hade passat Ghost bättre än Phantom Of The Opera?
Seventh Son Of A Seventh Son, The Prisoner, kanske även Transylvania om det hade varit instrumentalt.
Hade dock gärna velat höra Wasting Love eller Bring Your Daughter To The Slaugheter.
Jag som mer gillar synth (och Ghost), hade nog kunnat tänka mig något som Tainted love.

Gillade verkligen Marilyn Manson version efter att bara hört Soft cells.
Citera
2023-06-06, 09:50
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Jag trodde skillnaden mellan den och senare skivor skulle vara större. Visst är det skillnad, men tycker inte det är så farligt. Utöver enstaka ord och att det är mer fokus på refrängerna i senare låtar tycker jag Tobias Forge är sig ganska lik.

Det musikaliska är lite mer åt Iron Maiden-hållet och senare skivor mer Dream Theater-light hållet eller något, men inga otroliga skillnader även där.

Fast ljudbilden är som natt och dag, d v s Opus enkla 60-70-talsproduktion är ju långt ifrån dagens bombastiska, lite plastiga och stora ljudbild.

Jag föredrar verkligen Opus men förstår att det sentida ger mer radio och framgångar i USA. 😀
Citera
2023-06-06, 21:58
Medlem
Lacannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Stor respekt för hur de växt och jag tycker det är underbart med denna framgång men guuuud så tråkig och tillrättalagd ljudbild det är på Prequelle, Impera och Phantomime.

Musiken blir väl mer "mainstream" för att den ska tilltala fler
Citera
2023-06-07, 06:53
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacanne
Musiken blir väl mer "mainstream" för att den ska tilltala fler
Japp, det är det jag menar med ”hur de växt” och ”denna framgång”. 👍🏻

I min smak så tar de det lite för långt, d v s låtarna är verkligen starka nog utan allt fluff. 😀
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback