Citat:
Ursprungligen postat av
mr-mystic
Lustigt jag tänlte precis göra en ny tråd men detta ämne är snarlikt. Jag kollar en del på Haverikommesionen (flygplanskrasher tex Tele 2 play). Oftast är det ju faktiskt pilotfel men ändå så börjar det i vissa situationer att stegvis gå åt skogen innan direkt fall. Tex hamnar planet ur kurs mot marken och dom kan inte nå flygplats o dyl. Varför kan inte alla i planet då göra som rånaren DC Copper på 70 talet och helt sonika öpnna en lucka med fallskärmen påsatt? Så låter man planet krascha vid ödeområde osv. Det verkar ju iaf vara gångbart pga DC Copper och det var ju ett vanligt passagerarflyg etc.
Efter det där hoppet byggde man in en spärr som hindrar öppning. Men enligt Wikipedia levde en DC9 från SAS vidare som hoppflygplan, utan spärr antar jag.
Även om man lyckas utveckla idiotsäkra fallskärmar så kommer det ta ett tag för passagerarna att ta på sig dem, att göra sig redogör hopp och att hoppa. Sedan kommer samtliga överlevande att vara utspridda över ett väldigt stort område, lyckas man bromsa ner till 240 km/h så sprids de som hoppar under en minut ut över 4 km.
Sedan kostar det pengar, en sådan trappa väger, men är samtidigt användbar på marken, och tar plats, Airbus A320 rymmer som mest 33 stolsrader, en aningen längre DC9 rymmer 25. Nu kan förvisso motorplacering och annat påverka det användbara utrymmet.