2023-06-03, 17:03
Medlem
Hej

Det är så att jag har varit arbetslös och ligger efter med mina hyror för tillfället (4). Jag har tidigare lån och har fått ett skuldsaldo registrerat.

Jag har sedan förra veckan lyckats få ett jobb med 24.000Kr efter skatt, i min eller annan stad. hur skulle det i så fall se ut med att få hjälp av banken med omstartslån / hjälp med räkningar eller bara kunna lösa ett skuldsaldo / hyrorna om man har en anställningskontrakt att gå på? Jag har inte möjlighet att be anhöriga att hjälpa mig.

Att jag inte har en betalningsanmärkning är för jag fick en betalning återdragen som senare återgick till skuldsaldo och det blev således ingen och kommer inte få någon.

Bakgrund:
Singel
Arbetslös tills 0223-06-19
Inkomst av försäkringskassan

lån:
183.000KR

Kronofogden:
Skuld: 31.410KR
Betalningsanmärkningar: 0

Inkomst under året 2023:
inkomstår 2022
Överskott av tjänst: 198.578KR
Citera
2023-06-03, 17:32
Moderator
Fear2bes avatar
Så länge du har skulder hos Kronofogden så har du betalningsanmärkningar, även ett par år efter att du har betalat av allt. Utan att du har någon som går i borgen för dig och garanterar banken en säkerhet så kan du nog glömma att få nya lån. Jobbet du ska börja på uppvisar ingen historik så det betyder sannolikt inget i sammanhanget.
Citera
2023-06-03, 18:21
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av userserv
Jag har sedan förra veckan lyckats få ett jobb med 24.000Kr efter skatt, i min eller annan stad. hur skulle det i så fall se ut med att få hjälp av banken med omstartslån / hjälp med räkningar eller bara kunna lösa ett skuldsaldo / hyrorna om man har en anställningskontrakt att gå på? Jag har inte möjlighet att be anhöriga att hjälpa mig.
Tvivlar på att en bank lånar ut just nu men har hört att man ibland kan få en mindre kredit på kreditkort med ganska hög ränta om man skickar in anställningsavtal vid ansökan, vet en som fick hos Norweigan men minns inte om han hade hunnit jobba något först... I så fall kan du betala hyran med kort hos t.ex betalo.
Citera
2023-06-04, 08:26
Medlem
hur tolkar ni detta nedan då jag bad mitt jobb om ett förskott om det det gick jag är osäker på engelska men tolkar ni det som jag ska få en del nu den 10'e och en del av förskottet nästa månad den 10'e ? ?

Citat:
As discussed, your monthly payment will be made to you after 30 days of getting your approved timesheet at the end of month.
We have requested for approvals to pay you advance of 1500 Euros for the month of July and August 2023 and the same will be adjusted in your monthly payment and the advance will be paid on 10th of each month.
Citera
2023-06-04, 09:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
hur tolkar ni detta nedan då jag bad mitt jobb om ett förskott om det det gick jag är osäker på engelska men tolkar ni det som jag ska få en del nu den 10'e och en del av förskottet nästa månad den 10'e ? ?
Som jag fattar det så bygger din lön på tidsrapportering och att du först måste lämna in tidrapport. Därefter så får du din lön i slutet på nästkommande månad. Det du arbetar i juni får du betalt för i slutet av juli. Dock kommer du få ett förskott den 10:e juli och augusti som kommer avräknas på ordinarie utbetalning i slutet på respektive månad.

Du kommer alltså inte få något i juni.
Citera
2023-06-04, 09:57
Medlem
Fan Också...

Då är det ett jävla problem eftersom jag är hotad med att bli utkastad ur mitt boende.
Citera
2023-06-04, 10:40
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Hej

Det är så att jag har varit arbetslös och ligger efter med mina hyror för tillfället (4). Jag har tidigare lån och har fått ett skuldsaldo registrerat.

Att jag inte har en betalningsanmärkning är för jag fick en betalning återdragen som senare återgick till skuldsaldo och det blev således ingen och kommer inte få någon.

Bakgrund:
Singel
Arbetslös tills 0223-06-19
Inkomst av försäkringskassan

lån:
183.000KR

Kronofogden:
Skuld: 31.410KR
Betalningsanmärkningar: 0

Inkomst under året 2023:
inkomstår 2022
Överskott av tjänst: 198.578KR

Det är kört, låna av morsan istället, hon lär till skillnad från banken ha överseende om du inte sköter lånet.

Ska du ta dig i kragen eller ska du ha det såhär resten av livet?

Man undrar ju vad pengarna du är skyldig använys till?
Senast redigerad av Atamon 2023-06-04 kl. 10:43.
Citera
2023-06-04, 11:34
Medlem
Citat:
Fan Också...

Då är det ett jävla problem eftersom jag är hotad med att bli utkastad ur mitt boende.

Se för fan till att betala hyran, du riskerar att åka ut med skuldsaldo hos kronofogden. Med andra ord så blir det svårt att hitta ett nytt boende.

Vem har du lån hos nu? Har du skött det så kanske de går med på en höjning? Troligen kan du eventuellt kanske få något skitlån men det kanske är enda vägen ut.

Jag tror att du har en ganska tuff resa framför dig. Just nu är du skyldig 210 000 vilket innebär att du ska amortera 5000 i månaden i 3,5 år om du har tänkt bli skuldfri. Detta är utan ränta som vi just nu inte har någon aning om hur hög den är.

Sedan skulle du behöva tänka igenom hur du har hamnat i detta läge för att undvika att fortsätta leva livet som hårt skuldsatt men det är inte riktigt topic för tråden. Lycka till
Citera
2023-06-05, 01:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Fan Också...

Kontakta hyresvärden, förklara situationen och be om uppskov med hyran. De vill precis som du att situationen ska lösa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in