2023-06-03, 10:43
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Ryssland skulle aldrig skjutit ner ett Israeliskt plan. Så S400 gör ingen nytta i Syrien, bortsett från ur en propagandasynpunkt. Sånt som du går på. Deras luftvärn är som sagt genomuselt då det inte ens lyckas att genomskjuta missiler som slår ut Aleppos flygplats ett par gånger i kvartalet.

S400s storhet är en precis lika stor myt som den om att den ryska militären är kompetent.

Håller med dig i det mesta där. AD fungerar väl till vis i Syrien. Men i Ukraina verkar det inte finnas något "högtflygande" attackerande flyg från någon sida - borde bero på existerande S-300 eller BUK som finns på båda sidor. (Med anledning av Sovjetunionen)
Citera
2023-06-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Desvärre är det i Sverige rätt normalt att försvara ukrainskt beteende. Två skitländer. Men vissa tittar på Ryssland, ser deras fel, och tänker att då är Ukraina de GODA. Totalt skadade av barnböcker och sagor från film.

Jag säger som churchil när de frågade honom om varför han stödde Stalin.

"If Hitler invaded hell I would make at least a favourable reference to the devil in the House of Commons."

Jag försvarar inte Ukrainskt beteende, men de får göra vad de vill med ryssarna tills Ryssland inte längre är ett hot emot Sverige, Västeuropa och Världen. Ryssland är vår tid Nazityskland. Jag skulle stödja Kim i NK om han kämpade emot Ryssland.
Citera
2023-06-03, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag säger som churchil när de frågade honom om varför han stödde Stalin.

"If Hitler invaded hell I would make at least a favourable reference to the devil in the House of Commons."

Jag försvarar inte Ukrainskt beteende, men de får göra vad de vill med ryssarna tills Ryssland inte längre är ett hot emot Sverige, Västeuropa och Världen. Ryssland är vår tid Nazityskland. Jag skulle stödja Kim i NK om han kämpade emot Ryssland.

Den hållningen är också mer respektabel. Jag gör inte samma värdering av hur stort det ryska hotet är så därför landar jag i en mycket mjukare slutsats än du, men i princip håller jag med om resonemanget.
Citera
2023-06-03, 11:07
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, långt stycke om de som skadats i kriget som jag uteslöt, tog endast med det som gällde fronterna.

Citat:
Så till fronterna och intressanta nyheter. Nord väst om Krasna Hora har vi intagit några turist positioner, i övrigt är det lungt kring Bakhmut fronten. Vi låter Wagners dra sig tillbaka i lugn och ro. Däremot påstår wagnerkocken att hans landsmän har minerat vägarna de använder för att dra sig ut men att de gjort det på ett så amatörmässigt sätt att det mera är komiskt än farligt.
På den norra delen av fronten gör vårt artilleri ett gott arbete med att slå ut turister, bla i Novoselivsk.
Vid Avdiivka försökte en turistgrupp att storma våra positioner mellan Pervomaisk och Nevelske men hamnade i en köttkvarn.
Kyiv hade en lugn natt utan dron eller missilattacker, däremot gjorde turisterna feikade attacker genom att sända upp sina missil carrier, eller flygplan. Har man inget att sända så låtsas man.
Angående den frihetslegion som opererar från ukrainskt territorium så meddelas att man har ett kompani på andra sidan som ställer till trubbel för turistadministrationen. Kremlturisterna beskjuter sina egna och enligt senaste rapporterna har den frivilliga legionen och de fastbosatta turistmilitären kommit överens om en grön korridor för invånarna att lämna området. Att ett kompani kan hålla hela gränsbevakningen i kniptången torde säga en hel del om turistarme¨ns tillstånd.
Vid Kursk har någons drönare skadat flera Su-34 plan och ett Pantsir luftvärn vid militärflygplatsen.
Efter attacken av hamnen i Berdyansk så flyttar nu turisterna sina farttyg.
Turisternas exportgasterminal i Taman stängs pga hot om drönarangrepp.
Det verkar som en zone på 50 km från våra gränser in på turisternas mark vid Kharkiv Oblast är i upplösningstillstånd och i ett stadium av anarki.
Dessutom påstår turisternas media att vi har släppt lös gräshoppor utvecklade i amerikanska laboratorier att äta upp alla grödor i de självutropade republikerna Luhansk och Donbas. Jag säger som min mormor sa: Mycket skall man höra innan örona trillar av.
Det har också börjat publiceras bilder av våra Leoparder nära stridszonerna i Donetsk Oblast samt Zaporizhzhia, så sakta men säkert.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-06-03, 11:08
Medlem
Citat:
Desvärre är det i Sverige rätt normalt att försvara ukrainskt beteende. Två skitländer. Men vissa tittar på Ryssland, ser deras fel, och tänker att då är Ukraina de GODA. Totalt skadade av barnböcker och sagor från film.

Ärligt så hade hela Europa gärna sluppit det här.
Citera
2023-06-03, 11:08
Medlem
leachs avatar
Sönderrostade tanks på väg.

Reported as Perm, Russia. They decided to pull out these oldies as well.
https://twitter.com/NOELreports/status/1664911896879722497
Citera
2023-06-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Israel flyger inte längre in över syriskt luftterritorium utan skjuter från grannländerna Libanon, Jordanien. Du verkar inte veta att Ryssland installerat S-400 i Syrien. Syrien har S-125 - S-300

Och det fungerar ju inte. Israel bombar Syrien precis som de vill. Man kan ha hur bra luftvärn som helst. Men det hjälper ju inte om man ofta blir bombad. Syriska gränsen i sig själv stoppar ju inte Israeliska robotar.

2022 bombade Israel Syrien minst 20 gånger

2023 minst 8 gånger.

Och israelerna träffar. Det gör Ryssland numera väldigt sällan i Ukraina. Ukraina skjuter ner 85-100 procent.
Citera
2023-06-03, 11:11
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Den hållningen är också mer respektabel. Jag gör inte samma värdering av hur stort det ryska hotet är så därför landar jag i en mycket mjukare slutsats än du, men i princip håller jag med om resonemanget.
Det är klart att du inte gör samma värdering av det ryska hotet då du har skapat ett konto med målet att sprida rysk propaganda.

Ryssland har kastat av sig masken. Två decennier innan har ryska påverkansoperationer syftat till att destabilisera Europa och USA bl a genom att spä på polarisering genom att stödja ytterligheter.
Kontinuerligt har man kränkt bl a svenskt luftrum och uppträtt hotfullt med krav på att styra bl a vår utrikespolitik och ha tillgång till nya sattelitstater.
Nu sitter galningar i rysk statsTV och höga företrädare för den ryska staten och demoniserar väst och berättar hur man ska utplåna västs storstäder med kärnvapen.

Ryssland är ett akut hot mot världsfreden.
Citera
2023-06-03, 11:15
Medlem
Citat:

Låt oss gissa....

Den mjukare slutsats är att fred bör sökas till alla medel här och nu?

Detta så ryZzLaNd kan våldta, mörda, föra bort och tortera befolkningen helt fritt i ockuperade områden.
Samtidigt så deras militär kan återhämta sig, och man kan börja bygga upp material-lagret på nytt.
pUtLeR är ju sedan extremt känd för att följa skrivna avtal 👍
Citera
2023-06-03, 11:20
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Sönderrostade tanks på väg.

Reported as Perm, Russia. They decided to pull out these oldies as well.
https://twitter.com/NOELreports/status/1664911896879722497

Vänta bara, snart kommer de vassa grejorna fram från gömmorna i Uralbergen och de riktiga soldaterna - inte tvångsrekryterade fyllon som man hittills använt. Då jävlar...

Men det borde ju finnas mycket ryzzkt skräp att köpa tillbaka ute i världen, Indien har väl drygt 4500 tanks av den ryzzka modellen T-90 och T-72 som de nog gärna gör sig av med - ryzzland kan ju leverera gratis olja till Indien som kompensation för de ryzzka weber grillarna?
Citera
2023-06-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Ja men du verkar ju inte ens fatta vad en korridor är för något.
Och du verkar bara ha läst rubriken i artikeln.
En korridor i krigstid innebär en ”safe route” från A till B där alla parter försäkrar en säker passage, oftast av civila.

Ukrainas PM har bara gått ut med att de inte kommer skapa en officiell korridor.
Det behöver inte per automatik betyda varken att Ryssland har bombat sönder hela skiten, eller att folk inte transporteras i området.

Ja, det var det man hade, som sedan Ryssarna besköt med artilleri när de ledde til Väst. Det skrevs en hel del om det i början av kriget.

Att du misat det beror nog på att du upptäckte kriget i år.

Fortfarande, vilka från väst har flytt till Ryssland? Och varför tror du att Ukrainare ens tagit sig till Ryssland alls?
Citera
2023-06-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Låt oss gissa....

Den mjukare slutsats är att fred bör sökas till alla medel här och nu?

Detta så ryZzLaNd kan våldta, mörda, föra bort och tortera befolkningen helt fritt i ockuperade områden.
Samtidigt så deras militär kan återhämta sig, och man kan börja bygga upp material-lagret på nytt.
pUtLeR är ju sedan extremt känd för att följa skrivna avtal 👍

Sätt ett fredsavtal som har en realistisk chans att hålla, och sedan rustar man i en takt som gör det oattraktivt att bryta avtalet, om det behövs. Men inte så mycket att det provocerar en attack.

Alternativet till fred är ju likadant: Stödja Ukraina och kriga vidare, tills ryssen drar sig tillbaka. Du kan copy/pasta ditt eget argument här efter tillbakadragandet. "Samtidigt så deras militär kan återhämta sig, och man kan börja bygga upp material-lagret på nytt. pUtLeR är ju sedan extremt känd för att följa skrivna avtal". Förutom att då finns det kanske inte ens ett avtal. Ryssarna har ju trots allt säkert hållt mer än 50% av de avtal som de skrivit på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in