Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-01, 22:23
Medlem
Skev prissättning som är uppåt väggarna. Hur kommer det sig att Kronofogden är så kass på detta?!

Prissättningen är ofta ljusår ifrån verkligheten, detta gäller också åt båda hållen.

Såg att man hade en konsol, Switch Lite där första budet var 1500:-
Helt NYTT Switch lite kostar 1200 hos Telenor, visst på erbjudande men ändå.

Vissa bilar kan vara konstigt prissatta med, gamla Mercedes C-klass kan ligga ute för 80-90tusen, krockad, repig och +30k mil.

Sedan kan man se en fräsh E-klass för 65.000:- med samma årsmodell wtf..

Angående fordonen så har nästan alltid skulder hos Transportstyrelsen som jag har förstått det, vad beror detta på?! Står någon klausul om att köparen inte ärver skulderna, men känns ju ändå som en risk. Vad händer om det föreligger tidigare icke betalda P-böter Tex.

Snöskotrar är också skeva i värderingen ibland, en slutkörd Polaris IQ 600cc för 30.000:- för att i nästa annons ha en fräch ArtiCat M8 med RipSaw-matta för 15.000:-

Någon random feminist-konstnärs tavlor för 2000:- medans man i nästa stund slänger ut någon svensk Anriks tavlor för 600:-/st.

Vasar/Ateraljer ifrån KostaBoda mm är också knepigt prissatta, ibland t.o.m dyrare än vad de kostar nya hos den lokala "Juveleraren" inne i stan.

Sedan ser jag att man säljer utlandsregistrerade fordon, hur kommer detta sig?! Driver vi in skulder ifrån Rumänien och Balkanländerna nu också eller vad är det frågan om..
Senast redigerad av Jonny.Boj 2023-06-01 kl. 22:35.
Citera
2023-06-01, 22:31
Medlem
Vad gör fogden av alla saker dom inte får sålt?
Citera
2023-06-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosemaster

Går tillbaka till ägaren?

Använder själva?

Skänks till välgörenhet.
Citera
2023-06-01, 23:44
Medlem
Pughs avatar
Såldes ett maffigt hus i LA-stuk precis vid vattnet på exekutiv auktion för ca 15 år sedan. Det gick för 4 mille. Idag är det värt + 30 miljoner…
Citera
2023-06-02, 00:02
Medlem
kukflashs avatar
Det som är provocerande;

"Vi lämnar inte några garantier om funktion, ursprung, kvalitet eller äkthet. För att du ska känna dig trygg är det viktigt att du noga undersöker det du vill lägga bud på. Vid en exekutiv försäljning har du inte någon ångerrätt eller möjlighet att häva köpet."

Man kan inte garantera ifall kläder, väskor, smycken osv är äkta. Men det går bra att beslagta detta och sälja som om det vore äkta varor. Med andra ord - skuldsätt dig och köp en låda med gucci kepsar från alibaba så får Kronofogden kränga dessa till småungar som tror att det är riktiga märkeskläder. Skriv av en skuld på 100 tkr genom att sälja kepsar som är värt 10 tkr.
Citera
2023-06-02, 00:12
Medlem
På auktion är det den dummaste i lokalen/på nätet som vinner.

Svårt att göra bra affärer när det alltid finns något spån som bjuder mer. Ska väl i så fall vara något unikt som få har koll på men det tycker jag sällan dyker upp på deras auktioner.
Citera
2023-06-02, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabjonte
Aldrig vågat köpa något där, speciellt en lägenhet.

Tänk när man får besök av de kriminella som bott dör och ska ha tillbaka skiten.
Också tänkt på det, t.ex. bandidos villa i segeltorp som legat ute på auktion.
Senast redigerad av granskottet80 2023-06-02 kl. 00:29.
Citera
2023-06-02, 03:33
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
På auktion är det den dummaste i lokalen/på nätet som vinner.

Svårt att göra bra affärer när det alltid finns något spån som bjuder mer. Ska väl i så fall vara något unikt som få har koll på men det tycker jag sällan dyker upp på deras auktioner.

Det där är ju online auktioner i ett nötskal bara. Också detta som gör det värt för den som säljer objektet mäkta med att lägga ut något.
Citera
2023-06-02, 07:21
Medlem
pazeras avatar
Har lagt ner att kolla auktioner på kronofogdens sida. Väldigt bristfälliga beskrivningar av objekten. Höga slutpriser. Men många verkar tro att de gör fynd oavsett vad de betalar för att de har köpt på kronofogdens auktion. Kan nästan garantera att samma objekt som säljs hos fogden kan hittas minst 20% billigare på tradera/blocket/FB marketplace...
Citera
2023-06-02, 08:22
Medlem
sikkinikks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosemaster

Dom auktionerar ut det på nytt vid ett senare tillfälle. Om saken inte är såld efter flera försök anses det inte har något värde varpå det återlämnas det till ägaren.
Citera
2023-06-02, 08:39
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Har lagt ner att kolla auktioner på kronofogdens sida. Väldigt bristfälliga beskrivningar av objekten. Höga slutpriser. Men många verkar tro att de gör fynd oavsett vad de betalar för att de har köpt på kronofogdens auktion. Kan nästan garantera att samma objekt som säljs hos fogden kan hittas minst 20% billigare på tradera/blocket/FB marketplace...
Fomo heter fenomenet som driver upp priserna.

Vet man vad man kollar efter kan man göra fynd, och då pratar jag framförallt bostäder. Köpte många bostäder genom kfm förr, fixade det som behövde fixas och sålde. Hade en kompis som var mäklare och ”värderade” fastigheterna innan jag köpte dem, räknade fram en budget och kom fram till vad jag skulle buda. Har gjort närmare 1 miljon i vinst genom åren, två fastigheter har jag kvar och hyr ut.
Citera
2023-06-02, 11:03
Medlem
T-bears avatar
Köpte ett radhus i Farsta och sålde (pga skilsmässa) 1 år senare för det dubbla.

Ägaren satt och fotade oss vid visningen.
När jag fått tillträde var han kvar och jag åkte dit och var pedagogisk och lyssnade några timmar på hans hat mot banker. Köpte några kökssaker av honom för nån lax.

Sen drog han 2 dagar senare men lämnade typ allt i huset. Det tog kronofogden hand om men städningen fick vi göra själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in