Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-01, 08:28
  #169
Medlem
olikafargers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Förnekar du att det är albanerna som gjort detta först och att du samt judarna har fel uppfattning kring vad som hänt?

Ja
Citera
2023-06-01, 08:34
  #170
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag följde inte detta då. Men går det att kort förklara varför man inte bara delade efter etnisk majoritet? Då hade man väl sluppit dessa problem? Måste man kriga om allt? Var Bildt inblandad? (FN-medlaren Bildt: "Ukrainakriget kommer att avgöras på slagfältet." )

Man borde ha delat Ryssland och Ukraina efter etnicitet också och sluppit problemen i Donbas. (Men där stöder västmakterna nu centralstyret från Kiev, som redan påpekats i tråden.)

Men Kosovo var en del av Serbien från början och varit det sen urminnes tider.

Citat:
Ursprungligen postat av GuX
Innan turkarna har serbien ockuperat kosovo i can 200 år totalt sett och 100 år efter turkarna. Romarriket, byzantiska riket, turkarna, bulgarerna. Alla dessa hade/har större rätt att hävda kosovo.

Serberna har ingen rätt. Det enda som innan antiken fram tills nu varit synonymt med Kosovo är albaner. Vare sig du gillar det eller inte.

Nej, Serbien ockuperade inte Kosovo, Kosovo har alltid varit en del av Serbien. Du hittar bara på din knarkalban.

Kosovo är inte synonymt med Albaner. Enda orsaken till att Kosovo är som det är idag är pga att Cinton ville bomba för att dra uppmärksamhet från sin sexskandal.
Citera
2023-06-01, 08:43
  #171
Avstängd
wwrs avatar
Jag följde inte detta då så jag frågar bara.

Är det inte möjligt att Lewinsky-affären konstruerats för att försöka förklara hur USA sätter NATO i krig utan att varken något medlemsland blivit angripet eller FN stöder kriget? Det kom ju t.o.m. ut en film om detta (Wag the Dog) innan det inträffade!

Jag är inte säker på tidsrelationen, men är inte detta möjligt. Jag vill helst bara ha svar på om detta är möjligt tidsmässigt och om dessa fakta stämmer. Huruvida det är troligt kan man säkert bedöma olika.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-06-01 kl. 08:52.
Citera
2023-06-01, 09:13
  #172
Medlem
olvrdos avatar
Jag vet inte vem som har rätt eller fel i den här konflikten, men oavsett det respekterar jag serberna eftersom de faktiskt bryr sig. Det är så här människor reagerar när de känner sig orättvist behandlade, inte som svenskar som kallar sina bröder och systrar för rasister och aldrig vågar ta konflikten.

Jag kan föreställa mig en framtid där Malmö skulle kunna bli en tillflyktsort för terrorister som planerar attacker runt om i Europa. Trots detta tror jag inte att någon svensk skulle agera. Inte ens om våra korrupta politiker skulle ge Malmö miljarder i bistånd för att undvika en total kollaps. Jag tvivlar på att svensken skulle bry sig ens då.

Det vi ser i Sverige är inte normalt! Det är svårt att greppa hur ett folk kan förnedras så brutalt i sitt eget land, samtidigt som de också tyngs av bördan att bekosta allt som erövrarna kräver, utan att visa någon reaktion.
Citera
2023-06-01, 10:00
  #173
Medlem
USA:s ambassadör i kosovo skyller allt på albanerna. Från deras hemsida:

Citat:
Ambassador Hovenier: Thanks for joining me. I know there’s a lot of interest in how the United States is seeing the current situation in the North, and I wanted to speak to that. So we are deeply concerned about the situation in the north right now. We believe this to be a crisis that was unnecessary. This was a crisis that from our perspective, was unnecessary. The operation that took place on Friday to obtain access to municipal buildings through forcible means was not coordinated with the United States. When we became aware of it, we advised strongly against it, because we anticipated consequences that we are now seeing.

We believe it has been a reputational…it’s had negative reputational impacts for Kosovo

Citat:
I have to say that at this moment of time, we have asked Prime Minister Kurti very directly to take immediate steps to achieve a de-escalation in the North. He has not been responsive to those requests. So we are considering what our other actions will be.

I would have to say that this moment in time you won’t find a lot of enthusiasm on the part of the United States to respond to some of Kosovo’s other interests, such as engaging with non-recognizers or working actively to advance Kosovo’s European or Euro-Atlantic trajectory.

Citat:
We are on the record that these mayors have an important role to play with regard to administration. But this is not a normal arrangement and they do not have a strong mandate from their electorate to do a large initiative. So, we don’t understand why there’s an insistence on them working from municipal buildings and then we believe that the presence of the Kosovo Police, which was obtained through force, is incredibly challenging. And so we have asked the Government to withdraw the Kosovo Police from the three municipal buildings. We think that would de-escalate.

Citat:
Question: So does Serbia’s decision to pose forces on the border to, in full state of combat readiness, pose a threat to Kosovo?

Ambassador Hovenier: Well, it’s never a good sign when neighboring countries that have a tense relationship mobilize their forces. But I would say at this moment in time, what we are concerned about are the actions taken by the Government of Kosovo that have created this crisis atmosphere in the north, and that’s what we’re asking to be addressed.

Angående dem skadade NATO soldaterna. Även det skyller han på albanerna:

Citat:
We are deeply distraught and concerned by the actions that took place that resulted in the wounding, and in some cases, serious wounding of these soldiers. I condemned it yesterday, as did all my Quint colleagues, I believe. But that does not negate the fact that the reason the soldiers were there, needing to keep the peace in that scenario, was because of the decision taken by Prime Minister Kurti to seek to obtain access to these three municipal buildings through forceful means. And that’s the thing that needs to be addressed with regard to a de-escalation, which is what we are asking take place

https://xk.usembassy.gov/press_roundtable/
__________________
Senast redigerad av Sanjati. 2023-06-01 kl. 10:26.
Citera
2023-06-01, 10:05
  #174
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanjati.
USA:s ambassadör i kosovo skyller allt på albanerna. Från deras hrmsida:

Angående dem skadade NATO soldaterna. Även det skyller han på albanerna:

https://xk.usembassy.gov/press_roundtable/
Det stämmer.

Är det USA som bestämmer i Kosovo?
Citat:
And so we have asked the Government to withdraw the Kosovo Police from the three municipal buildings.
Citera
2023-06-01, 10:35
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Om man ska dra om gränser utan krig så måste man betala. Vad kan Kosovo få av Serbien för att överväga detta byte?

Det som diskuterats är att Serbien erkänner Kosovo och därmed öppnar gränsen helt, för export & transit genom Serbien. Kom ihåg att tekniskt sett så går inte gränsen där du tror, Kosovo och Serbien är oeniga. För Serbien är Kosovo Serbien.
Citera
2023-06-01, 11:01
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det stämmer.

Är det USA som bestämmer i Kosovo?

Litet, fattigt (både totalt sett och per capita) och får mycket bistånd. Då har nog rika USA något att säga, ja.
Kanske USA gör det som många önskar att Sverige kunde göra - hota med mindre stöd om man inte blir hörd?

Jag tror att det finns ett allmänt intresse i Sverige för att kunna ställa motkrav till bistånd med.
"Om ni inte tar emot dessa individer som blivit utvisade från Sverige måste vi dessvärre ställa in årets bistånd"
Citera
2023-06-01, 11:26
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargunge1
Du har aldrig varit i Ryssland, än mindre talat med någon Ryss. Svammelkuse

Tack för att du informerar mig om var jag har varit eller ej, det vet du ju bäst, eller hur...

Ursprungligen postat av Vargunge1
nato är en terrororganisation. Putin är garanten för frihet...M.v.h en som långtids"semestrade" i Serbien 1997-98

Som tidigare sagt är det länge sedan jag var i ryssland, men hur menar du att din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, "garanterar frihet" m.a.a. hens anfallskrig mot fredliga grannländer och slaktande av befolkningen därstädes? Vems "frihet garanteras" av slikt?
Citera
2023-06-01, 11:33
  #178
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Litet, fattigt (både totalt sett och per capita) och får mycket bistånd. Då har nog rika USA något att säga, ja.
Kanske USA gör det som många önskar att Sverige kunde göra - hota med mindre stöd om man inte blir hörd?

Jag tror att det finns ett allmänt intresse i Sverige för att kunna ställa motkrav till bistånd med.
"Om ni inte tar emot dessa individer som blivit utvisade från Sverige måste vi dessvärre ställa in årets bistånd"
USA bestämmer mycket undet ytan. Men nu skriver USA att de bett regeringen i Kosovo att flytta polisstyrkorna. Så brukar inte diplomater uttrycka sig. Diplomater brukar respektera regeringars oberoende, i sina uttalanden. Det är en stark formulering. Om USA så bara sagt att de ansåg att polisen borde förflyttas hade det varit starkt. USA visar att de kan gå direkt in och detaljstyra en annan regering.

Jag vet inte om det var ett misstag i formuleringen eller om USA mer öppet vill visa att en annan regering bara är en marionett. De måste i vilket fall börja ge något till serberna om dessa skall pressas in i EU.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-06-01 kl. 11:41.
Citera
2023-06-01, 11:33
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulslickare
Albanien och Kosovo är en av de största exportörerna av drogerna i Europa.
Vilka fem krig tänker du på? Jugoslavien och dess inbördeskrig? Du vet mycket väl vilka som hade näsan blöt vid samtliga.
Sen var Kosovo serbiskt territorium där albansk gerilla terroriserade, varpå det skickades trupper. Ja. KLA var terrorklassad av CIA en bra stund in i konflikten.

Kollar vi ut i Europa idag så står albaner för en jäkla mycket skit. Ta bara UK som exempel https://www.telegraph.co.uk/news/202...umbers-jailed/


Serber är envisa dåliga förlorare. Ett bra exempel är när Serbien förlorade på VM mot Schweiz där en albansk spelare avgjorde vinsten för Schweiz. Så hoppade alla serbiska spelare på honom.

Det är serberna som attackerar fredsstyrkan Kfor för bara några dagar sedan. Det är Serbien som har haft 2 masskjutningar senaste månaden. Det är serber som startat 3 krig i Balkan, därför blev de bombade av Nato.
Det är serber som gjorde värsta folkmordet på bosnier sedan andra världskriget. Det är serber som dödar Anna-lind svenska politikern. Det är Serbiens vapen som kriminella i Sverige skjuter ihjäl varandra med.

Men jag vet ni är arga för Ryssland åker på stryck. Svara och kom med några nya lögner. Kommer inte ens läsa ändå.
Citera
2023-06-01, 11:48
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gp12
Serber är envisa dåliga förlorare. Ett bra exempel är när Serbien förlorade på VM mot Schweiz där en albansk spelare avgjorde vinsten för Schweiz. Så hoppade alla serbiska spelare på honom.

Det är serberna som attackerar fredsstyrkan Kfor för bara några dagar sedan. Det är Serbien som har haft 2 masskjutningar senaste månaden. Det är serber som startat 3 krig i Balkan, därför blev de bombade av Nato.
Det är serber som gjorde värsta folkmordet på bosnier sedan andra världskriget. Det är serber som dödar Anna-lind svenska politikern. Det är Serbiens vapen som kriminella i Sverige skjuter ihjäl varandra med.

Men jag vet ni är arga för Ryssland åker på stryck. Svara och kom med några nya lögner. Kommer inte ens läsa ändå.

Jo Serbien är kanske inte några änglar, men Abaner har stått för mycket skit runtom i världen speciellt här i sverige
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback