2023-05-31, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag följde inte detta då. Men går det att kort förklara varför man inte bara delade efter etnisk majoritet? Då hade man väl sluppit dessa problem? Måste man kriga om allt? Var Bildt inblandad? (FN-medlaren Bildt: "Ukrainakriget kommer att avgöras på slagfältet." )

Man borde ha delat Ryssland och Ukraina efter etnicitet också och sluppit problemen i Donbas. (Men där stöder västmakterna nu centralstyret från Kiev, som redan påpekats i tråden.)

Du menar att Sverige skall skänka bort de delar av Sverige där majoriteten inte är Svensktalande?
Citera
2023-05-31, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Det här var ett läsvärt svar.

Hur länge har albaner varit lokal majoritet i Kosovo? Om deras immigration in i - eller kolonisering av - Kosovo är ett förhistoriskt fenomen, innan statsbildningen, så uppfyller de definitionen av urbefolkning.

Hade det varit en lösning som många hade kunnat acceptera att kosovoalbanerna fick huvuddelen av Kosovo, men inte de nordligaste delarna där serber är lokal majoritet? Har den lösningen varit uppe på tapeten?

Albanernas urhem är just kosovo och norra albanien, här har man funnits i flera tusen år. Tusentsls år innan serben befann sig i Balkan.

Under hela denna tidsperiod på tusentals år har man nog aldrig varit en minoritet, vissa enstaka källor anger albaner som minoritet under kortare perioder på 100 år men de är antagligen inte korrekta då kristna albaner ofta föll under andra kategorier än albaner.
Citera
2023-05-31, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Även USA klagar på Kosovo. Detta med att tillsätta etniska albaner som borgmästare verkar inte gått hem oss de som brukar stödja Kosovo.

Återstår att se hur det blir. Det är nog inte läge för Kosovo att börja bita handen som föder dom.

'
Javisst är det hemskt att Borgmästaren utses efter allmänna val, i ditt hemland är det väl regeringen som utser borgmästare utan något som helst val?
Citera
2023-05-31, 17:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du menar att Sverige skall skänka bort de delar av Sverige där majoriteten inte är Svensktalande?
Den frågan kan bli aktuell i framtiden (men inte bara språkligt). Muslimsk enklav i Malmö etc. Värmland kräver att få tillhöra Norge om vi fortsätter att missköta de västra delarna av landet. Samerna kräver sitt, Tornedalen ...
Citera
2023-05-31, 17:11
Medlem
https://www.facebook.com/kallxo/videos/273538615126361/

Våldet mot journalister fortsätter.

En journalist blir slagen här.
Även deras utrustning slås sönder samt deras bilar.

Inga nyhetsbyråer verkar komma undan våldet. Man kan undra varför?
Citera
2023-05-31, 17:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuX
Om du pratar om efter kriget så hade inte serbien gått med på det. Om du pratar om nu, så går det inte. Att dela upp gränser efter etniska linjer är inte förenat med europeiska värderingar.
Javisst ja. Nu kommer jag ihåg vad NATO:s befälhavare under bombningen sade
Citat:
there is no place in modern Europe for ethnically pure states. That's a 19th century idea, and we are trying to transition into the 21st century
Supreme Allied Commander Europe, NATO, General Wesley Clark, during the bombing of Serbia

Han har även yttrat:
Citat:
I am the oldest son, of the oldest son, of the oldest son — at least five generations, and they were all rabbis.

Dela självklart efter etnicitet anser jag. Man skall inte skapa etniska konflikter. Men det är bara en delfråga i tråden.
Senast redigerad av wwr 2023-05-31 kl. 17:26.
Citera
2023-05-31, 17:18
Medlem
https://youtu.be/tfk0xGgl3ks

Kosovos premiärminister i en intervju med CNN International gällade oroligheterna.
Citera
2023-05-31, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanjati.
Det står ju t.o.m i ingressen att de anser att albanerna har gjort fel.

"USA stoppar Kosovos deltagande i militärövningar som en första sanktion mot landet efter dess beslut att tillsätta etniskt albanska borgmästare i flera kommuner."

När t.o.m albanernas allierade klagar på att de har gjort fel så vet man att de verkligen har det.

Tur att nån på FB kan läsa iaf 👍
Citera
2023-05-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Det här var ett läsvärt svar.

Hur länge har albaner varit lokal majoritet i Kosovo? Om deras immigration in i - eller kolonisering av - Kosovo är ett förhistoriskt fenomen, innan statsbildningen, så uppfyller de definitionen av urbefolkning.

Hade det varit en lösning som många hade kunnat acceptera att kosovoalbanerna fick huvuddelen av Kosovo, men inte de nordligaste delarna där serber är lokal majoritet? Har den lösningen varit uppe på tapeten?

Bra fråga. Jag är inte säker på att man objektivt vet när de immigrerade in, och lite osäker på "förhistorisk". Som någon annan skrev så är dagens kosovoalbaner ättlingar till illyrierna och de har alltid bott i regionen, men de flesta blev islamiserade av ottomanska riket fr o m 1300-talet. Jag har inget svar som är bättre än en googling här.

Det du nämner tror jag hade varit en bra lösning, men där är 2 problem:
1) Många statsledare runt om i regionen och Europa hatar den möjligheten. De är rädda för att då ska man börja dra om gränser även i Bosnien, Montenegro, Kroatien, osv. Jag ser inte helt varför det skulle vara så förfärligt - men det är fakta att det är en sak som gör att konflikten inte löses på detta vis. Det har varit nämnt, och serberna har inte helt varit avvisande.
2) Kosovo har vattenbrist. I de serbiska områdena av Kosovo finns vattenreserverna som bl a ger vatten till Prishtina...
Citera
2023-05-31, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Vad tror du turkarna skulle tycka om det?
Den som vet någonting eller har haft med albaner att göra vet det är jordens sämsta pissfolk. Till och med så jag att jag sträcker mig så långt att jag vågar säga det är sämre skit än folket i Ukraina.

Det här var liksom ganska oväntat då albaner är som de är och serberna är ett stolt folk som sällan eller aldrig ger sig.
Vi hoppas alla att den här gången hinner Serberna med jobbet att få bort smutsfolket albanerna från jordens yta. En gång för alltid.
De är ett inavlat, muslimskt skitfolk, som är oönskade överallt.
Citera
2023-05-31, 18:33
Medlem
wwrs avatar
Det hade varit betydligt enklare att lösa vattenförsörjning än etniska motsättningar. Våra ledare väljer alltid det alternativ som ger mest konflikt för att ett enat folk inte skall kunna ställa krav på dem.

Gällande "Kurdistan" gör man tvärtom och stöder etnisk uppdelning, för att försöka skapa konflikter i Iran/Irak/Turkiet/Syrien. Här avlägger Löfven praktiskt taget statsbesök i ett icke-existerande "land".

http://www.snowleopard.info/global/wp-content/uploads/2023/02/lofven_barzani_visit_erbil_kurdistan.png
Senast redigerad av wwr 2023-05-31 kl. 18:40.
Citera
2023-05-31, 19:49
Medlem
Läge nu får Serbien att annektera norra Kosovo. Man kan gå in med en pansarbrigad, ett antal infanteribataljoner, artilleriförband och några divisioner attackflyg.
Om Kosovo inte drar sig tillbaka och accepterar fait accompli, vill säga

Så får vi se vad de 700 extra Nato-soldaterna gör...
USA och Nato i övrigt står där och gapar. Ett Ukraina räcker kanske t o m för vapenfinansen i New York. Skulle Nato (USA och inget annat än USA!) lägga sig i här också, kan det bli kul i kommande val i det demokratiska av alla världar - Europa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in