Citat:
Ursprungligen postat av
guru1966
Det här var ett läsvärt svar.
Hur länge har albaner varit lokal majoritet i Kosovo? Om deras immigration in i - eller kolonisering av - Kosovo är ett förhistoriskt fenomen, innan statsbildningen, så uppfyller de definitionen av urbefolkning.
Hade det varit en lösning som många hade kunnat acceptera att kosovoalbanerna fick huvuddelen av Kosovo, men inte de nordligaste delarna där serber är lokal majoritet? Har den lösningen varit uppe på tapeten?
Bra fråga. Jag är inte säker på att man objektivt vet när de immigrerade in, och lite osäker på "förhistorisk". Som någon annan skrev så är dagens kosovoalbaner ättlingar till illyrierna och de har alltid bott i regionen, men de flesta blev islamiserade av ottomanska riket fr o m 1300-talet. Jag har inget svar som är bättre än en googling här.
Det du nämner tror jag hade varit en bra lösning, men där är 2 problem:
1) Många statsledare runt om i regionen och Europa hatar den möjligheten. De är rädda för att då ska man börja dra om gränser även i Bosnien, Montenegro, Kroatien, osv. Jag ser inte helt varför det skulle vara så förfärligt - men det är fakta att det är en sak som gör att konflikten inte löses på detta vis. Det har varit nämnt, och serberna har inte helt varit avvisande.
2) Kosovo har vattenbrist. I de serbiska områdena av Kosovo finns vattenreserverna som bl a ger vatten till Prishtina...