2023-05-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
”Kasta en cykel på den skjutne”…!!??!

Har aldrig hört något liknande. Stämmer det verkligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ingen annan på FB är numera förvånad. Tvärtom så är det något man inte fabulerar ihop… Dvs det låter helt troligt.

Ja det verkar inte bättre
Citat:
Den person som fördes till sjukhus med ambulans är en man. Han är ett brottsoffer i förundersökningen angående mordförsök. Han är även ett brottsoffer i en förundersökning angående misshandel i och med att han blev misshandlad på brottsplatsen.

Först blev han alltså skjuten och sedan går någon fram och sparkar på han där han ligger och sedan kastar någon en cykel på han .

Får hoppas att det var han som sköt först ändå .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-05-30 kl. 21:56.
Citera
2023-05-30, 21:48
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Jag fattar ingenting. ”Mannen på sjukhus är gripen misstänkt för mord.”

Är det den ”gripne” mannen som senare avlidit? Eller är döingen en annan man? Som inte tog omvägen via sjukhuset?

Ganska enkelt egentligen. Läs en mening i taget. Två stycken som sköt mot varandra. Den överlevande dödade den andra och är alltså misstänkt för mord. Han blev dock skjuten och misshandlad innan dess och är alltså brottsoffer där den döda är gärningsman.
Citera
2023-05-30, 21:49
Bannlyst
Citat:
Uppgifter från ögonvittnen tyder på att det förekommit skottväxling med minst två personer på platsen. Ett ögonvittne uppgav att det verkade som om båda parter sköt mot varandra.

https://www.krimfup.se/articles/dodsskjutning-i-solna-en-dod-och-en-skadad

Troligtvis har de skjutit mot varandra, ena har dött andra är skadad.
Den som skadades är misstänkt nu för mord.
35 åringen död.
20 åringen skadad och misstänkt för mord.

Väldigt rörigt men det är så jag har uppfattat det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det lägga väll på om man nu skulle dömas för tex mord?

Tyvärr inte, i svensk - och för den delen kontinentaleuropeisk - rättstradition plussas inte flera brottspåföljder på varandra på det sätt som kan bli fallet i t ex USA. Om du skjuter ihjäl en person kan du få livstid, skjuter du tre personer får du säkerligen livstid, men du får inte tre livstider. Och i fallet med t ex en dom för mord och ovanpå det olaga vapeninnehav blir det så att det mindre allvarliga brottet konsumeras, vilket tydligen är den juridiska termen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vem är död? 35 åringen eller 20 åringen om åldern stämmer?

35 åringen
Citera
2023-05-30, 22:00
Medlem
SeanPenns avatar
35 åringen blev beskjuten, lyckades dra upp sin egna tabbe och skada 20 åringen innan han dog.

En scen ur en Clintan rulle utspelade sig i Solna denna afton.
Citera
2023-05-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Vem är bo och vem är gm om båda har skjutit varandra ?
Jag gissar att överlevaren kommer undan med nödvärnsrätt. Om det inte finns vittnen som säger annat.
Citera
2023-05-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Vem är bo och vem är gm om båda har skjutit varandra ?

Allvarligt om du anstränger dig för att missförstå så är det svårt att få till en vettigt informationsutbyte här.

Men ok, om du vill klyva hårstrån så är båda offer, den ena har utsatts för ett mordförsök, den andre har utsatts för ett mord. Och det är i båda fallen av allt att döma den andre personen som gjort de respektive handlingarna. Således är båda också misstänkta gärningsmän, den ene misstänkt för mordförsök, den andre för mord.

Eftersom den ene utsatts för ett mord och alltså är död kan han inte gripas, men han kan fortfarande vara misstänkt för mordförsök.

Den andre som är skadad och ligger på sjukhus kan dock fortfarande gripas misstänkt för mord. Vilket också enligt media är det som skett.

Jag är visserligen lärare i botten och förväntas således vara en hyfsad pedagog, men om jag inte lyckats förklara det hela nu så tror jag inte att vi kommer längre.
Citera
2023-05-30, 22:10
Medlem
Citat:
Jag gissar att överlevaren kommer undan med nödvärnsrätt. Om det inte finns vittnen som säger annat.

Inte om han sköt först.
Citera
2023-05-30, 22:11
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag tror du gravt överskattar intelligensen hos dessa individer.

Jag tror dom är inte gäng kriminella utan vanliga piss luffare .
Gäng kriminella är Camorra eller Ngradentan i Italien .
Citera
2023-05-30, 22:11
Medlem
Citat:

Jag gissar på att överlevaren (den unga) attackerade BO (äldre) och att BO är hemmahörande i området men inte den yngre.

Den gripna kommer åka in. Han åkte in i området för att mörda.
Citera
2023-05-30, 22:17
Medlem
Sammanfattning av vad andra skrivit i tråden;
GM1 (20-åringen) skjuter mot BO (35-åringen) som lyckas skjuta tillbaka och träffa GM1. Sen dör BO.
GM2 springer fram till GM1, som är skadad, men GM2 drar sedan från platsen och kastar ett vapen i en buske.

Folk som sett händelsen springer fram till GM1 och börjar sparka på honom ”vi såg att du sköt honom”. En av dessa är gripen (för misshandel av GM1).

GM1 befinner sig på sjukhus och är gripen för mord (samt även ett ”brottsoffer” då han blev misshandlad på brottsplatsen av vittnen).

Inga namn än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in