2023-05-30, 16:41
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det borde ju finnas någon rapport eller utredning, om det skulle kunna röra sig om något tekniskt fel på bildn..

Det var en modern bil med all tänkbar säkerhetsutrustning. Jag har själv kört väg D990, det är en bred välskött väg utan snäva kurvor. Omöjligt att göra bort sig där såvida man har giltigt körkort och är nykter.

.
Citat:
Nu tror jag inte att P råkade ut för en omycka, utan jag tror att han gjorde en medveten manöver för att ta sig själv av daga.
Hade han livförsäkring, så betalas sånt inte ut om en människa begår självmord, är det en olycka däremot, lär änkan ha så hon klarar sig..

Det var ingen vanlig olycka. Rätt egoistiskt att köra rakt in i lastbilen och traumatisera föraren.

.
Citat:
Jag upplevde att P var dryg, förmer. Antagligen hade han gjort bort sig rejält ekonomiskt, eller otrohet, missbruk?
Det var hur som helst ingen vanlig olycka.

PG kanske var deprimerad sen tidigare och då behövdes inte mycket för att han skulle göra slut på sig. Fast ändå rätt taskigt mot frun och de fyra barnen. I nån intervju sa PG att han bara tog ut 20k i månadslön från företaget. Antar att frun med det gyllene efternamnet bidrog en del till hushållskassan.
Citera
2023-05-30, 18:44
Medlem
coshs avatar
Det här stod i EskilstunaKuriren den 11 maj:

Utredningen om Patrick Grimlunds olycka läggs ner

Enligt polisen finns ingen misstanke om brott gällande dödsolyckan i januari där tv-profilen Patrick Grimlund, 50, avled.

I början av januari avled tv-profilen Patrick Grimlund när han var på väg hem efter att ha deltagit i en kändismatch i hockey i Mariefred. Han kolliderade med en lastbil på länsväg 990 och en utredning av vållande till annans död inleddes.

Nu, fyra månader senare, läggs utredningen ner.

– Ärendet är avslutat utan misstanke om brott och kommer inte utredas mer, säger Johnny Gustafsson, polisens presstalesperson i Region Öst till Expressen.

– Man har noga utrett dödsorsaken. Efter att den har blivit utredd så läggs den ner utan misstanke.

Mariefredsbon Johannes Jacobsson är nära vän till familjen Grimlund.

Hur känns det att utredningen kring Patricks död är nedlagd?

– Jag har ingen åsikt om det. För mig gör det varken till eller från. Det värsta är det som har hänt.

Hade det känts värre om någon ansetts vara vållande till olyckan?

– Själva händelsen i sig är illa nog, jag behöver inte ha någon att peka på.

I samband med Patrick Grimlunds begravning i början av februari samlade familj och vänner in pengar till välgörenhet.

Har ni bestämt vad ni ska göra med de insamlade pengarna?

– Vi har pratat mycket kring det och landat i att vi ska fundera lite mer på det här. Vi vill lansera projektet vid nästa kändismatch i hockey, så under hösten kommer vi att veta mer. Det kommer fortfarande in pengar, så vi vet inte ännu hur mycket vi har att jobba med, men klart är att det kommer att gå till ungdomsidrotten i Mariefred på något vis, säger Johannes Jacobsson.

https://ekuriren.se/bli-prenumerant/artikel/r22yzg3r/ek-2m2kr_s_22
Citera
2023-05-30, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cosh

Enligt polisen finns ingen misstanke om brott gällande dödsolyckan i januari där tv-profilen Patrick Grimlund, 50, avled.

I början av januari avled tv-profilen Patrick Grimlund när han var på väg hem efter att ha deltagit i en kändismatch i hockey i Mariefred. Han kolliderade med en lastbil på länsväg 990 och en utredning av vållande till annans död inleddes.

– Ärendet är avslutat utan misstanke om brott och kommer inte utredas mer, säger Johnny Gustafsson, polisens presstalesperson i Region Öst till Expressen.

– Man har noga utrett dödsorsaken. Efter att den har blivit utredd så läggs den ner utan misstanke.

– Jag har ingen åsikt om det. För mig gör det varken till eller från. Det värsta är det som har hänt.

I samband med Patrick Grimlunds begravning i början av februari samlade familj och vänner in pengar till välgörenhet.

– Vi har pratat mycket kring det och landat i att vi ska fundera lite mer på det här. Vi vill lansera projektet vid nästa kändismatch i hockey, så under hösten kommer vi att veta mer. Det kommer fortfarande in pengar, så vi vet inte ännu hur mycket vi har att jobba med, men klart är att det kommer att gå till ungdomsidrotten i Mariefred på något vis, säger Johannes Jacobsson.

Tack, känns som om dom kunnat konstatera att det var självförvållat, annars hade någonting pekats ut
Citera
2023-05-30, 19:06
Medlem
Arne Bajses avatar
https://www.expressen.se/noje/sara-grimlunds-ord-om-sorgen-efter-patrick-grimlunds-dod-/

Änkan sörjer sin bortgångne man.

Frågan är när hon börjar att leta ny karl eftersom hon inte står ut med ensamheten. Förutsättningarna i mellanmjölkens land är goda, det finns stora möjligheter för änkan att hitta en cuck som kan tänkas vara stand in-pappa åt PG's 4 barn.

Överlag är fenomenet köra ihjäl sig något som i högre utsträckning drabbar män än kvinnor.
Citera
2023-05-30, 20:54
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosh

Tar man det ordagrant "utan misstanke om brott" så betyder ju det att det varken var självmord eller rattfylla. Kan det betyda utan misstanke om brott mot någon nu levande person? Vill minnas att det lät liknande i en motorbåtsolycka i Övik för nått år sedan.
Citera
2023-05-30, 21:04
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tar man det ordagrant "utan misstanke om brott" så betyder ju det att det varken var självmord eller rattfylla. Kan det betyda utan misstanke om brott mot någon nu levande person? Vill minnas att det lät liknande i en motorbåtsolycka i Övik för nått år sedan.

Lastbilschauffören friades direkt från misstanke om brott och ansågs ha agerat helt riktigt enligt polisen, om jag inte missminner mig från någon artikel jag läste om händelsen.
Citera
2023-05-30, 21:12
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Lastbilschauffören friades direkt från misstanke om brott och ansågs ha agerat helt riktigt enligt polisen, om jag inte missminner mig från någon artikel jag läste om händelsen.
Jag tänkte på PG för det är väl ändå ett brott att köra in i ett annat fordon om det är avsiktligt.
Citera
2023-05-30, 21:14
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Jag tänkte på PG för det är väl ändå ett brott att köra in i ett annat fordon om det är avsiktligt.

Aha, ok missförstod nog lite
Citera
2023-05-31, 07:23
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Kan det betyda utan misstanke om brott mot någon nu levande person?

Ja det kan det betyda. Självmord är inte olagligt i Sverige. Tror inte någon skulle påstå att en person som hoppat framför ett tåg gjort sig skyldig till skadegörelse för att han gjort en buckla i plåten på loket liksom.

Enligt min erfarenhet brukar Polisen säga ”ingen misstanke om brott” vid både självmord och olyckor. Det går inte att utläsa något av det.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2023-05-31 kl. 07:26.
Citera
2023-05-31, 08:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Ja det kan det betyda. Självmord är inte olagligt i Sverige. Tror inte någon skulle påstå att en person som hoppat framför ett tåg gjort sig skyldig till skadegörelse för att han gjort en buckla i plåten på loket liksom.

Enligt min erfarenhet brukar Polisen säga ”ingen misstanke om brott” vid både självmord och olyckor. Det går inte att utläsa något av det.
Varför skulle han ta självmord? Små barn, en karriär som rullade på, kan lika gärna ha somnat vid ratten eller på annat sätt fipplat så bilen styrt över.
Citera
2023-05-31, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle han ta självmord? Små barn, en karriär som rullade på, kan lika gärna ha somnat vid ratten eller på annat sätt fipplat så bilen styrt över.

Håller fullständigt med dig.. Tror något liknande..
Citera
2023-05-31, 08:51
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Håller fullständigt med dig.. Tror något liknande..

Japp, det där tjatiga självmordsspåret saknar all logik.
Istället är kraftmonstret till bil körd av en ovan förare den troliga förklaringen till olyckan. Porsche Taycan må ha alla tänkbara anti-sladd, säkerhets- och stabilitetssystem. Men fysikens lagar är obevekliga, kombon blytung bil och enorm motorstyrka kan vara förödande för en ovan förare -- när väggreppet väl släpper så släpper det med besked.

Patrick Grimlund bemästrade helt enkelt inte sin nya supersportbil. Hade han istället rattat en Volvo 850 från 1996 hade olyckan aldrig inträffat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in