2023-05-28, 00:34
Medlem
Jag köpte ett paket kaninglassar från Liseberg för 42:90 på Ica Kvantum. Det innehöll 10 glassar. En Ica Nära, 500 meter ifrån, delar på Facebook att man kan köpa en hel låda med dessa glassar (25st) för bara 95:-. Ordinarie pris 300:- står det i annonsen.
Om man räknar lite är 95:- en lagom bra deal, men var får de 300:- ordinarie pris ifrån? Har inte ifrågasatt det på FB eftersom det är en ganska liten stad och folk kan bli sura. Scam säger jag. Ni?
Citera
2023-05-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
men var får de 300:- ordinarie pris ifrån?
Fråga dem, de borde veta bäst själva.
Citat:
Har inte ifrågasatt det på FB eftersom det är en ganska liten stad och folk kan bli sura.
FB = FlashBack
FB = FaceBook

Olyckligt tvetydigt val av förkortning
Citera
2023-05-28, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Fråga dem, de borde veta bäst själva.

FB = FlashBack
FB = FaceBook

Olyckligt tvetydigt val av förkortning
Dumma mig. Glömde att nämna att denna annons var ute på Facebook och det var det jag syftade på. Man kan boka saker genom att säga "Jsg vill ha xx antal tack" då de bekräftar med tumme upp så länge lagret räcker.
Men matematiken är åt pipsvängen. Jag handlar aldrid där då de är dyra överlag då det är en liten butik.
Citera
2023-05-28, 01:56
Medlem
Citat:
Jag köpte ett paket kaninglassar från Liseberg för 42:90 på Ica Kvantum. Det innehöll 10 glassar. En Ica Nära, 500 meter ifrån, delar på Facebook att man kan köpa en hel låda med dessa glassar (25st) för bara 95:-. Ordinarie pris 300:- står det i annonsen.
Om man räknar lite är 95:- en lagom bra deal, men var får de 300:- ordinarie pris ifrån? Har inte ifrågasatt det på FB eftersom det är en ganska liten stad och folk kan bli sura. Scam säger jag. Ni?

Troligtvis för att dessa 25 pack i normala fall säljs styckvis för 12:-/st.
Citera
2023-05-28, 09:12
Medlem
Det är väl ungefär som Media Markt som smyghöjer priserna inför typ black friday sedan blir reapriset i princip samma som ordinarie pris.

Det är basal konsumentpsykologi, man luras att tro att man tjänar på något om reapriset diffar mycket ifrån ordinarie.
Citera
2023-05-28, 09:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Är det här något du upptäckt först nu, att handlare bluffar med priser?
Det har jag varit medveten om i över 40 år...
Citera
2025-11-28, 18:27
Medlem
Jag har grävt i detta nu 2025, såg detta först nu.

Jag har tipsat SvD och nu har det fått spridning där och i Aftonbladet.

https://www.svd.se/a/43jlOE/icas-rabattbluff-priset-for-samma-snoskyffel-var-219-eller-499-kronor-kunden-jag-har-blivit-lurad-al ltsa

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/q6pdv0/rabatter-fran-ica-butiker-ofta-bluff

Citat:
Citera
2025-11-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimoneLuder
Jag har grävt i detta nu 2025, såg detta först nu.

Jag har tipsat SvD och nu har det fått spridning där och i Aftonbladet.

https://www.svd.se/a/43jlOE/icas-rabattbluff-priset-for-samma-snoskyffel-var-219-eller-499-kronor-kunden-jag-har-blivit-lurad-al ltsa

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/q6pdv0/rabatter-fran-ica-butiker-ofta-bluff

Kan du kopiera artiklar och skriva dem här, eller strider det mot upphovsrätten?
Citera
2025-11-28, 22:33
Medlem
Nära butiker brukar vara dyrare.
Citera
2025-12-02, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Kan du kopiera artiklar och skriva dem här, eller strider det mot upphovsrätten?

Aftonbladets är öppen
Citera
2025-12-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Nära butiker brukar vara dyrare.

Och det du vill ha sagt med det i sammanhanget är?
Citera
2025-12-03, 11:54
Medlem
Citat:

Den typen av falska försäljningsmetoder ägnar sig i princip varje ICA-handlare åt. Dom ver naturligvis att det mest är korkade kärringar som hänger på facebook och utnyttjar det. Kan inte vara lagligt att marknadsföra på det sättet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in