Citat:
Om Ryssland känner sin existens hotat idag(det är den givetvis inte utan det är bara maktens rädsla för att demokratiska idéer skall slå rot i samhället nu när Ukraina valt färdväg) så är ju i så fall fredssamtal bara att dra ut på plågan då Ryssland i så fall alltid kommer känna sin existens hotad som ursäkt för övergrepp på mindre grannstater. Ingen stat hotar eller har hotat Ryssland och dess existens utan det är politisk missnöje inom landet som är "fienden nr 1" för Putin. Du ser det så. Det kan man kanske göra.
Jag ser det nog att många många fler människor kommer att dö. Det är märkligt att ingen förstår det. Vad man än tycker om Ryssland och Putin så betyder mer vapen fler döda.
Och eftersom läget är så att Ryssland ser detta krig som existentiellt så kommer man fortsätta att trappa upp på den ryska sidan. Hittills har man lyckats möta allt och jag skulle tro att man kommer att fortsätta med det. Det är alltså inte en åsikt där jag tror Ryssland är överlägsna, det är ett konstaterande av verkligheten.
Till slut om väst går riktigt långt så kommer det att sluta illa. Det kan jag tyvärr nog garantera.
Så fredsinitiativ vad som helst och det nu!
Jag ser det nog att många många fler människor kommer att dö. Det är märkligt att ingen förstår det. Vad man än tycker om Ryssland och Putin så betyder mer vapen fler döda.
Och eftersom läget är så att Ryssland ser detta krig som existentiellt så kommer man fortsätta att trappa upp på den ryska sidan. Hittills har man lyckats möta allt och jag skulle tro att man kommer att fortsätta med det. Det är alltså inte en åsikt där jag tror Ryssland är överlägsna, det är ett konstaterande av verkligheten.
Till slut om väst går riktigt långt så kommer det att sluta illa. Det kan jag tyvärr nog garantera.
Så fredsinitiativ vad som helst och det nu!
Visst kan det sluta illa men det är ju upp till Ryssland som startade kriget. Vi kommer ju ändå aldrig att böja rygg för en skränande hotande liten krigsgalen diktator i Kreml för varför skulle vi det. Lite moralisk stake har vi allt.