2023-05-25, 00:36
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Japp och riktiga män var ute och jagade föda. Inte gick dom och handla i butik inte.
Männen kräver inte att få födan gratis "för att det är faktiskt en mänsklig rättighet att inte svälta".

Kvinnorna ska vara glada över att de kan KÖPA bindor och slipper att sticka sina egna bindor, och tvätta och återanvända dem,
som alla andra kvinnor har fått göra.

Citat:
Ge henne bara rätt och gå vidare
Absolut. Det är enklast.
Jag skulle inte orka argumentera med min kvinna om detta.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-05-25 kl. 00:40.
Citera
2023-05-25, 00:37
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Männen kräver inte att få födan gratis "för att det är faktiskt en mänsklig rättighet att inte svälta".
Ge henne bara rätt och gå vidare
Citera
2023-05-25, 00:39
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför just mendsskydd av alla utgifter?

Du skrev själv längre upp i tråden:

Hon måste tänka på att om man ska subventionera vissa problem i samhället för att göra det rättvisare så är listan väldigt lång och om det verkligen är rimligt att börja med en väldigt stor grupp som består till största del av friska och välmående männniskor.
Ska vi subventionera saker så är det väl rimligare att vi subventionerar mer på mediciner och sjukvård och tandvård, bidrag till barn med sjuka eller döda föräldrar, glasögon och andra hjälpmedel osv än en sanitetsprodukt till halva befolkningen

Mediciner, sjukvård, tandvård, hjälpmedel och mycket annat är ju till stor del subventionerat med skattepengar.
Man betalar bara en bråkdel av vad en höftledsoperation, cancerbehandling rotfyllning eller diabetesmedicin egentligen kostar.
Citera
2023-05-25, 00:40
Medlem
Hermi-Tages avatar
Ska vatten och mat vara gratis?
Vem ska betala?

Det finns otroligt mycket viktigare saker som borde vara gratis innan man når mensskyddens eventuella kostnadsfrihet
Citera
2023-05-25, 00:41
Medlem
Free12s avatar
Citat:

Kvinnorna ska vara glada över att de kan KÖPA bindor och slipper att sticka sina egna bindor, och tvätta och återanvända dem,
Men ska inte män också vara glada att i stort sätt alla kvinnor gör detta trots att dom inte behöver det? Hur fräscht hade det varit med kvinnor som struntade i det eller tvättade bindor tillsammans med dina kläder? Varför tjafsa om det?
Citera
2023-05-25, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Är tjej och håller delvis med dig. Att erbjuda det gratis innebär att sjukvården eller statens budget måste räkna med dessa kostande och minska ner på något annat. Ja resurserna är begränsade, om inte annat får en annan grupp avstå behandling eller hjälp.

Gratis mensskydd känns som en grej som unga tjejer mest tjatar om, som inte riktigt fått känna på livet. Och då brukar alltid unga killar kontra med "men då ska rakhyvlar vara gratis också!". Samma sak där, bara trams från folk som inte har fått känna på ett riktigt liv och dess kostnader.
Citera
2023-05-25, 00:44
Medlem
Free12s avatar
Citat:

Absolut. Det är enklast.
Jag skulle inte orka argumentera med min kvinna om detta.
Dåså! Varför tjafsar du emot för då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Du skrev själv längre upp i tråden:

Hon måste tänka på att om man ska subventionera vissa problem i samhället för att göra det rättvisare så är listan väldigt lång och om det verkligen är rimligt att börja med en väldigt stor grupp som består till största del av friska och välmående männniskor.
Ska vi subventionera saker så är det väl rimligare att vi subventionerar mer på mediciner och sjukvård och tandvård, bidrag till barn med sjuka eller döda föräldrar, glasögon och andra hjälpmedel osv än en sanitetsprodukt till halva befolkningen

Mediciner, sjukvård, tandvård, hjälpmedel och mycket annat är ju till stor del subventionerat med skattepengar.
Man betalar bara en bråkdel av vad en höftledsoperation, cancerbehandling rotfyllning eller diabetesmedicin egentligen kostar.

Jo men dom kostnaderna ligger fortfarande över vad mensskydd för ett år kostar.
I en perfekt värld hade allt varit gratis, även mat och boende. Men där är vi inte. Inte i närheten. Att då börja fundera över saker som gratis mensskydd när vissa inte har råd med sina mediciner är bara löjligt.
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone

Kan kanske vara rätt, borde däremot utgå ifrån inkomst och inte ålder. Finns äldre med dålig ekonomi som behöver hjälp, på samma sätt mig som haft en familj som betalar och inte behövt ekonomisk hjälp.

Visst, och det är därför jag tycker att alla som behöver mensskydd skulle kunna få det med ett högkostnadsskydd.
Man skulle kunna ha det inkomstprövat, men problemet där är att det skulle handla om miljontals inkomstprövningar per år, vilket skulle bli löjligt dyrt.
Därför vore det, enligt mig, bättre med ett högkostnadsskydd likt det för läkemedel.
Citera
2023-05-25, 00:45
Medlem
Jango-fetts avatar
Tycker också din flickvän har en bra poäng. Skulle du uppskatta att sova i samma säng som henne när hon har mens?
Citera
2023-05-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Gratis mensskydd känns som en grej som unga tjejer mest tjatar om, som inte riktigt fått känna på livet. Och då brukar alltid unga killar kontra med "men då ska rakhyvlar vara gratis också!". Samma sak där, bara trams från folk som inte har fått känna på ett riktigt liv och dess kostnader.

Jag är 30 år och tjej. Ja de kostar, det är enormt störande och jobbigt att ha mens. Men det är också jobbigt att raka benen och ska andra komma med den jämförelsen bör man jämna ut kostnaderna. Att raka sig varje dag/vecka/ månad är en sak och frivilligt för vad man gillar. Att blöda ifrån slidan och många gånger en större mängd, äcklar människor. Att veta att det är slämmhinnor ifrån slidan med ägg osv. Är inte trevlig. Ingen vill väll sitta på samma stol där det är blod och annat? Att raka sig, ja. För både tjejer och killar.
Citera
2023-05-25, 00:47
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Men ska inte män också vara glada att i stort sätt alla kvinnor gör detta trots att dom inte behöver det? Hur fräscht hade det varit med kvinnor som struntade i det eller tvättade bindor tillsammans med dina kläder? Varför tjafsa om det?
Det är det jag menar.
Jag är glad för att nästan alla kvinnor är förnuftiga och förstår hur lyckligt lottade de är som har möjligheten att köpa praktiska mensskydd.
Men så finns det radikalfeministiska stolpskott som tycker att jag ska betala för deras hygienprodukter.

Och det var väl mest dem som mitt hätska inlägg var riktat mot.

Citat:
Dåså! Varför tjafsar du emot för då?
"Det var inte meningen. Jag ska bättra mig!"
Senast redigerad av Bone Collector 2023-05-25 kl. 00:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in