2023-05-23, 12:11
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Grunden är att Ukraina själva vill försvara sig och ber om hjälp.
Vilket de gör. Då förjänar de vårt stöd. Självklart för en normalt funtat människa.

Oväntat att du saknar moralisk kompass.
Bara vi vinner är jag för det. *sic!*
Jag tror inte det finns någon som går ut i krig för att förlora.

Det jag menar är att få ett bättre liv än vi hade tidigare.
Citera
2023-05-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Också det är en felaktig lägesbild av vad som händer på slagfältet. Ryssarna går mycket försiktigt fram med sin militärpersonal, medan däremot Ukrainarna matar in sitt folk i köttkvarnen i ren desperation. Det har varit en ohygglig slakt på de Ukrainska soldaterna i Bakhmut.
Ukraina är nu kaputt och det enda som återstår är att gå till förhandlingsbordet.

Dina inlägg vittnar om att du trollar och egentligen jobbar för Ukraina mot Ryssland. Gott så!
Citera
2023-05-23, 12:12
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Du menar att om jag har synpunkter på det stöd vi ger Ukraina som går ut på att de ska slåss till siste man och få sitt land ödelagt är det att heja på våldförande terrorister.

Jag har redan sagt att om det är så viktigt att ta Putin skalp så borde vi göra det själva vi i väst och det inkluderar dig.

Jag ställer upp!

På allvar alltså. Lägger någon fram en plan som omfattar skälen till det och hur målen realistiskt ska uppnås samt framförallt kan övertyga mig om att vi vinner på det i slutändan så inga problem för min del.
Du sitter som ett infantilt litet småbarn och propagerar för Z-Ryssland non-stop så jag tvivlar på det du påstår nu eller att du har den empatin att sätta dig i konsekvenserna av Putins invasion.

Lustigt att se hur du som en hal ål i inlägget ovan skriver om historien och ignorerar att det handlar om så grundläggande saker att Putin har invaderat ett grannland som han systematiskt ödelägger.
Ja, vi i väst borde engagera oss ännu mer för att få ryssorchen ur Ukraina. Jag tycker dock det börjar rassla till på allvar nu med bidragen så att Ukraina har en god chans att freda sig. Putin får ryssarna helst själva ta hand om vilket är den enda chansen om de vill in i den globala gemenskapen igen istället för den nordkorifiering de utsätter sig själva för. Sen borde även jag göra mer, det har du rätt i så jag dubblar mitt ekonomiska bidrag den här månaden iaf.
Citera
2023-05-23, 12:12
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Varför skulle vi utföra ett arbete som någon annan gärna gör åt oss gratis? Det enda vi behöver göra är att ge dem verktygen så utrotar de ryssarna åt oss. Win win situation.
Förstår du inte att det tar slut på ukrainare långt innan det tar slut på ryssar?
Citera
2023-05-23, 12:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har jag försökt förneka det? Jag tror att jag nämnt mitt estimat som ligger på 30K-40K KIA.

Grejen är det att de flesta som deltog i första skedet lämnade armén när deras kontrakt gick ut förra sommaren. Vilket skapade en kris som ledde framtill mobiliseringen. Knappt några av dessa har deltagit i några strider än. Ryssland lider inte brist på vare sig materiell eller fordon. Missiler och ammunition tycks de inte få slut på heller. Dessutom är Ryssland i princip intakt och inte sönderbombat och ekonomi måste sägas få strålande efter omständigheterna.

Där har du jämförelsen.

Låt mig också påpeka att det är denna skillnad där Ukraina är svårt sargat på flera områden och troligtvis förlorar det här kriget i slutändan som gör att jag vill att kriget avslutas helst igår.

Nu senast sitter du ju med huvudet uppkört i arslet och förnekar att ryska putinmotståndare svarat på de ryska medborgarna bett om hjälp och tryckt tillbaka regimens trupper.
Citera
Medlem
[quote=aribert|84549064]
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Det skänks mycket pengar till Ukraina. Det vet vi. Men jag var aldrig hört vad pengarna går till, alltså vad använder man dom till? Köpa vapen lär dom inte göra, så vad används dom till? Någon som vet?[/QUOT

Förslagsvis till Zelenskyjs Belizekonto.

Du önskar att det är så va
Citera
Medlem
Citat:
Förstår du inte att det tar slut på ukrainare långt innan det tar slut på ryssar?

Ljuger du IGEN?
Citera
2023-05-23, 12:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Aha, du tänker att det är som brädspelet Risk, där den med störst trupp alltid vinner. Det förklarar ju en del ja.
Citera
2023-05-23, 12:15
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Nej du, du tittar för mycket på rysk tv.

Jag söker information brett gör det du också så får du en mer mångsidig bild av händelseförloppet i Ukraina. För mig är det viktigt att ta del av all info man kommer över.
Det går inte att döma ut en källa och tvärt lita på någon annan. Ukraina har ett oerhört övertag i informationskriget det kan inte förnekas.
Citera
2023-05-23, 12:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Har jag försökt förneka det? Jag tror att jag nämnt mitt estimat som ligger på 30K-40K KIA.

Grejen är det att de flesta som deltog i första skedet lämnade armén när deras kontrakt gick ut förra sommaren. Vilket skapade en kris som ledde framtill mobiliseringen. Knappt några av dessa har deltagit i några strider än. Ryssland lider inte brist på vare sig materiell eller fordon. Missiler och ammunition tycks de inte få slut på heller. Dessutom är Ryssland i princip intakt och inte sönderbombat och ekonomi måste sägas få strålande efter omständigheterna.

Där har du jämförelsen.

Låt mig också påpeka att det är denna skillnad där Ukraina är svårt sargat på flera områden och troligtvis förlorar det här kriget i slutändan som gör att jag vill att kriget avslutas helst igår.
Du har rätt i att restriktionerna mot att använda donerade vapen i Ryssland behöver försvinna. Det är bättre om Ukraina tar lite städer från Ryssland så kriget kan ske på deras territorium istället.
Citera
2023-05-23, 12:16
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu senast sitter du ju med huvudet uppkört i arslet och förnekar att ryska putinmotståndare svarat på de ryska medborgarna bett om hjälp och tryckt tillbaka regimens trupper.
Om det stämmer så har Kiev överfört USA & NATO-utrustning till vad som rent juridiskt är terrorister.

Det tror jag inte på helt enkelt.

Däremot är jag helt förundrad över hur lätt ni sväljer allt med hull och hår.
Citera
2023-05-23, 12:17
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Också det är en felaktig lägesbild av vad som händer på slagfältet. Ryssarna går mycket försiktigt fram med sin militärpersonal, medan däremot Ukrainarna matar in sitt folk i köttkvarnen i ren desperation. Det har varit en ohygglig slakt på de Ukrainska soldaterna i Bakhmut.
Ukraina är nu kaputt och det enda som återstår är att gå till förhandlingsbordet.

Källor i all ära, men du tänker ju inte ens.

Hur skulle det kunna vara en ukrainsk köttkvarn i Bachmut? Ukraina försvarar ju sig, de avancerar inte, de sitter och kurar och väntar på ryssar att skjuta. Sådana råttor kan man inte mala ner. Särskilt inte som de sitter i sovjetiska miljonprogramshus byggda av armerad betong. Även om Ryssland haft obegränsat med artillerigranater, vilket de definitivt inte har, så kan de inte skjuta sönder alla de husen. Det enda sättet de har kunnat avliva ukrainare på är genom att med infanteri rensa hus för hus. Och i en sådan situation kan du nog själv räkna ut att den försvarande sidan har ett kraftigt överläge.

Nej, det är rätt uppenbart att allt prat om att det skulle dött många fler ukrainare än ryssar i Bachmut är rent önsketänkande. Det bästa Ryssland kan hoppas på är att förlusterna varit någotsånär jämna, vilket skulle varit en vinst för Ryssland tack vare deras större resurser. Men även det verkar ganska tveksamt givet omständigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in