2023-05-22, 17:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det verkar vara lite oklart om legionen har lyckats inta Grayvoron än? Men det smäller på rätt bra där iaf. Mobilnätet är nedsläckt i Belgorod region och folk flyr i drivor. Skatan Skabeyeva gapar högt i rysk tv om att Nazi-Ryssland måste svara på attacken. Detta är väl vad som har hänt senaste timmen på ett ungefär.

https://t.me/Donbas_Operativniy/40188
Hur många kan man räkna med att de är i den här legionen, egentligen?

F.ö. sjukt att det är så vanligt med opinionsyttringar i rysk TV, som staten inte backar upp. Hot och skrik är legio, men från Moskva hörs det inget.
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Finns rapporter att man skickat raketer från Belogrod, så jag tror det var en sån. Sen om den träffade ryssar eller ryssar är svårt att säga när ryssar skjuter.
Vilken cirkus om det stämmer. Påminner inte så lite om Donbass sommaren 2014. Väntar bara på att Girkin ska dyka upp med ett band frifräsare och lägga sig i.
Citera
2023-05-22, 17:12
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Här svarar verkligheten. Om flera länder, som nu sker, vräker in vapen av olika slag, tror du då att de står i skyttegraven med någon lista på hur och var de olika vapnen får användas? I princip så är alla länder som levererat och fortfarande levererar vapen sedan striderna börjat del i konflikten. Det är det mycket enkelt att argumentera för. Lika så de länder som tränar styrkor, och de länder som har "rådgivare" på plats även de som levererar satelitbilder av ryssarnas förflyttningar. Alla dessa länder är krigförande parter och löper därför risk för att drabbas av någon form av anfall. Det enda är att ryssarna avhållit sig från det så här långt. Men det kan mycket snabbt förändras.
Men då kan vi säga att alla intrång i Västs cybersäkerhet är en krigshandling och NATO kan med full rätt förklara krig mot Ryssland
Citera
2023-05-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Är du blåst?

Varför ska de inte få ha det? De gav ju upp sina relativt nyligen
Citera
2023-05-22, 17:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Är lätt att låtsas vara ryss, särskilt när man pratar ryska i ukraina.
Ja men det ställer till det om vem som är etnisk rysk, Tillhör du inte de som brukar räkna alla som pratar ryska i Donbas som etniska ryssar? I alla fall gör dina kompisar, som du aldrig protesterar mot vad de säger, hur dumt det än är, det.

Är de som pratar ryska då etniska ryssar eller inte. Vad är en "etnisk" ryss. Om de ser sig som etniska ryssar, är de förstås det, annars faller hela narrative om att Ryssland ska befria etniska ryssar.

Nu är jag hundra på att de är ryssar med ryska pass. Annars skulle Ukraina inte tillåtit det.
Senast redigerad av EnCarte 2023-05-22 kl. 17:17.
Citera
2023-05-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ryssarna kommer aldrig tillåta game over för egen del, det är det som är det farliga i situationen. Det finns ju kärnvapen.
Finns kärnvapen i Väst också, fungerande dessutom. Det finns inget game over för NATO heller. Annars försvinner syftet med denna organisation
Citera
2023-05-22, 17:15
Medlem
Citat:
Som jag skrivit tidigare: Jag håller på Sverige och tror det är bättre att satsa på avspänning i stället för upptrappning. Vissa länder ligger så till att de måste ta mer hänsyn till sin omgivning än andra. Tar man ett kliv bakåt och tittar på håll på de konsekvenser denna konflikt fått för Europa och funderar över vem som tjänat på utvecklingen så blir det ganska klart vem som ligger bakom eländet.
Ja Ryssland ligger bakom elendet
Citera
2023-05-22, 17:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag vet inte. Men det verkar finnas två olika ryska styrkor också, som vill avsätta puckot Putain. Russian Volunteer Corps och Freedom of Russia Legion.

https://twitter.com/wartranslated/status/1660663975070126080
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-22 kl. 17:18.
Citera
2023-05-22, 17:17
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Det är ingen som kan förutse något i några krig så jag tror nog att alla scenarier övervägdes inklusive en utdragen konflikt- Putin har haft åtta år på sig att planera och jag kan nog garantera att de inte bara fanns en Plan A utan hela alfabetet med varianter.

Framför allt så har man haft tid att förbereda sig. Man har sett till att militärmateriel finns klar att ta i bruk i erforderlig omfattning liksom att man antagligen varit förberedd på en upptrappning som till och med kan innefatta direkt natoinblandning med infanteri. Det är antagligen därför man håller stora reserver utanför striderna, liksom att man väldigt sparsamt använt sig av den absolut senaste typen av sina tanks. Jag tror absolut inte att ryssarna är några superstrateger, men de låter sig inte ge sig i väg på upptåg, utan låter detta ta sin tid och använder sitt övertag till att bestämma att striderna förs på ett för dem fördelaktigt sätt, där motståndaren hela tiden förlorar mer materiel och manskap i ett evigt malande.
Citera
2023-05-22, 17:18
Medlem
2022-12-31s avatar
❗️The CTO-Gladkov regime has been introduced in the Belgorod region.

The legal regime of the counter-terrorist operation establishes special measures and temporary restrictions. Starting from verification of documents proving their identity with individuals and ending with the suspension of the activities of hazardous industries and organizations that use explosive, radioactive, chemically and biologically hazardous substances.

Nu kommer ryssarna som befriar Belgorod möta FSB. Får se hur det går, har hört att kontra-terrorism enheten inom FSB är extremt kapabla.

https://t.me/CyberspecNews/31251
Citera
2023-05-22, 17:19
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja Ryssland ligger bakom elendet

Som jag skrev så ligger antagligen den som tjänar på stridigheterna bakom. Tror du att Ryssland tjänar mest på detta?
Citera
2023-05-22, 17:20
Medlem
Citat:
Du verkar inte fatta hur allvarlig situationen är. Utbredningen av Nato till Ukraina är en existentiell fråga för Ryssland och hänger samman med en långsiktig strategi från USA:s sida att försvaga/dela upp Ryssland i mindre hanterbara stater. Ryssarna kommer inte att låta det ske. Det är synd för dem som lever i Ukraina att dess ledare fört dem in på denna mot Ryssland konfrontativa väg. Fortsätter upptrappningen, vilket i sammanhanget betyder mer vapen till Ukraina, så kommer vi allt närmare användning av kärnvapen. För egen del anser jag att det bör undvikas.
Du ser utbredningen av NATO i Ukraina som ett hot mot Ryssland, men du ser inte samma hot när NATO befinner sig mindre än 25 mil från Murmansk
Citera
2023-05-22, 17:20
Medlem
2022-12-31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Freedom of Russia legionen har själva sagt att dom har två battaljoner i sin enhet. Vet inte hur många RDK har dock, förmodligen mycket mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in