Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Det fotot visar Siv Gryting.
Har aldrig sett ett foto på henne utan ögonprotes. Tittar man noga på det högra ögat så ser man att detta ser annorlunda ut än hennes vänstra. När hon förlorade ögat vet jag inte men helt klart bär hon en protes på bl. a. detta foto.
Kan tänka mig att när hon fotades ville hon inte visa en tom ögonhåla. Ej heller bärandes solglasögon vilket jag heller aldrig har sett henne ha på sig på olika foton. Kanske skavde protesen och kändes obehaglig, så att hon hellre gick omkring med en tom ögonhåla bärandes solglasögon för det mesta.
Ja, tänkte det att när det står på olika ställen att hon bar solglasögon jämt för att hon inte hade ögonprotes. Preludin är väl som amfetaminliknande och vätskedrivande, utöver muntorrhet och c-vitaminbrist som får tänderna att rasa i förtid kanske det också ger torra ögon så protes blir obekväm att bära. Eller så knarkade hon bort ögonprotesen.
Tittar man noga på fotot så ser det ut som att hon har en del ärrbildningar och utslag. Eller också är det ytbeläggningen på fotot som blivit dålig på grund av olämplig förvaring. Bland annat ser det ut som ett sår eller färskt ärr på mitten av halsrns framsida. Men det liv hon levde och umgänget så kan hon nog varit utsatt för en hel del våld även innan hon blev dödad. Hallsén hade väl misshandlat Astrid tidigare samma dag han dödades?
(Jag är lite ambivalent om jag ska benämna dem med förnamn eller mer formellt med efternamnet. Att kalla någon vid förnamn kan vara förmänskligande men ibland kanske uppfattas som respektlöst. Min intention är dock att det är en människa även om de hade miserabla levnadsvillkor).
Om Hallsén var på församlingen skriven i Katarina så var han väl hemlös. Var inte området kring Katarina på 30-talet när Gryting föddes där ett rätt så fattigt och slitet område?
Kanske även inpå 60-talet? Om Hallsén var skriven på församlingen där så är väl hans sista kända bostads/folkbokföringsadress i det geografiska området?