2023-05-18, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
England och Ryssland är väl två som står ut. De är väl dock inte direkt kända för sin matlagning heller.

Om vi däremot ska inkludera "överskattade" så måste jag nog säga både franskt, spanskt och italienskt går upp på topplistan.

Vad äter de i Ryssland?

Vilket är det bästa köket enligt dig?

Kan delvis hålla med om Italien. Det känns som att deras mat egentligen är god, men tyvärr kan det bli lite slafsigt.. Om man frågar mig.
Citera
2023-05-18, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Somalia är nog det land med mest motsatta matvanor till Sverige.

Hur menar du?
Citera
2023-05-18, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Qgdtjfdrsafgss
Vad äter de i Ryssland?

Kan delvis hålla med om Italien. Det känns som att deras mat egentligen är god, men tyvärr kan det bli lite slafsigt.. Om man frågar mig.

Hur menar du? Definiera slafsig.
Citera
2023-05-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Vad har egentligen Norge att komma med?

Den godaste sillinläggning jag någonsin ätit var på ett hotell i Oslo. Det vattnas i munnen på mig när jag tänker tillbaka. Rökt makrill på något ställe i Bodö. Fantastiskt gott. Håller man sig till fisk så lär man hitta en del läckerheter även i Norge. De har ju hela havet med pinfärsk fisk utanför dörren.
Citera
2023-05-18, 17:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad äter de i Ryssland?

Mest sötsaker och bakverk verkar det som.

Citat:

Beror väl på vad man menar. När det gäller smak är nog det indiska det mest raffinerade, när det gäller "total score" när det gäller smak, kvalitét, näringsvärde, utseende etc är nog det japanska ohotad på toppen. Koreanska är väl rätt nära det japanska men det blir lätt slafsigt och onyttigt om man jämför med det japanska.
Citera
2023-05-18, 18:04
Bannlyst
Citat:
Hur menar du? Definiera slafsig.

Mycket olja.
Citera
2023-05-18, 18:06
Avslutad
Citat:
Mycket olja.

Hur mycket olja är det?
Citera
2023-05-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Spansk mat, finns det någon traditionell spansk maträtt överhuvudtaget? England har i alla fall flera olika rätter att komma med, tex. udda frukost kombinationer (enligt mig) som "Full English". Har varit i Spanien minst 15 gånger och allt de har att komma med är smaklösa fiskrätter som smakar 85% vitlök.

Är du ironisk eller har du hållit dig på hotellet alla gånger du har varit där?

Paella, Empanadas, Gazpacho, Tortilla Española ++ och sen tapas eller pinchos med flera olika kända rätter?

Är nog inte det bästa köket men att säga att dom inte har några traditionella maträtter blir fel.
Citera
2023-05-18, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Holland är ingen höjdare. Pommes frites med majonnäs överallt och de äter det gärna till lunch. Alltså bara friterad potatis. Med majonnäs. Och en massa varuautomater med friterad korv och mackor med ost. Alltså bara vitt bröd och mild ost, inget mer. Ambitionsnivån är otroligt låg.
Lägg till smörgåsar med socker på.
Citera
2023-05-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
England och Ryssland är väl två som står ut. De är väl dock inte direkt kända för sin matlagning heller.

Om vi däremot ska inkludera "överskattade" så måste jag nog säga både franskt, spanskt och italienskt går upp på topplistan.

Italien är överskattat som matland, där det mesta man får är barnmatsliknande hopkok. Ok, det är alltid helt ok eller till och med bra, men aldrig utmärkt: en stabil 3,5 i betyg, medan Frankrike rör sig yvigt mellan 2 och 5.

Italien vägrar också ta in utländsk mat så väl där är det bara det du kan äta, och inspiration från någon annan matkultur finns inte heller, vilket hade gjort italienarna gott. Goda viner och ostar dock!
Citera
2023-05-18, 20:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastukuk
Italien är överskattat som matland, där det mesta man får är barnmatsliknande hopkok. Ok, det är alltid helt ok eller till och med bra, men aldrig utmärkt: en stabil 3,5 i betyg, medan Frankrike rör sig yvigt mellan 2 och 5.

Italien vägrar också ta in utländsk mat så väl där är det bara det du kan äta, och inspiration från någon annan matkultur finns inte heller, vilket hade gjort italienarna gott. Goda viner och ostar dock!

Ja precis men jag måste nog slå ett slag för grekisk som är lite underskattad i sammanhanget. Tycker grekisk mat överträffar italiensk, fransk och spansk fyra av fem gånger.
Citera
2023-05-18, 22:02
Bannlyst
Citat:
Hur mycket olja är det?

Jag tar tillbaka det.

Vill du utveckla det där du skrev om somaliska köket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in