2023-05-18, 06:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo, det har du rätt i. T ex är ett bra argument för rysk avskräckningsförmåga att de kan sänka amerikanska hangarfartyg med Kinzhal-missiler med kärnvapenladdning. Om Patriot-system kan skjuta ner Kinzhal-missiler, så kan hangarfartyg. Om vi erhåller evidens, så minskar risken för landbaserade taktiska kärnvapenangrepp drastiskt. Men vad är den mest trovärdiga evidensen för att en Kinzhal-missil skjutits ned? Jag har inte sett något oomtvistligt hittills.

Därutöver finns det andra "wunderwaffen" som vi inte sett än, t ex Zircon. Det bådar fortfarande inte gott för rysk avskräckningsförmåga om Kinzhal skjuts ned av Patriot.

Dock är ICBMs och hypersoniska interkontinentala vapen annorlunda att skjuta ned. Så ditt argument gäller bara taktiska kärnvapen vs. konventionella styrkor.

Faktum kvarstår - väst har visat sig besitta förmåga att skjuta ner ryssens wunderwaffen och således har de ingenting kvar att hota oss med. Case closed som man plägar säga
Citera
2023-05-18, 06:40
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Det man vet användes i attacken mot Kiev var bland annat 6st. Kh-47M2 Kinzhal ballistiska missiler som avfyrades från 6st. MIG-31K.
9st. Kalibr kryssningsrobotar som avfyrades från skeppen i Svarta havet och 3st. landbaserade S-400 Iskander-M.

Samtliga av dessa sköts ner, vilket man kan se på väldigt många filmer.
Så det kan inte vara någonting annat än ett Ryskt misslyckande.

Jag skulle inte vara så säker på den saken, misslyckandet alltså. Utgår du från ukrainska uppgifter om nedskjutna missiler och drönare?
Citera
2023-05-18, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Faktum kvarstår - väst har visat sig besitta förmåga att skjuta ner ryssens wunderwaffen och således har de ingenting kvar att hota oss med. Case closed som man plägar säga

Självklart har vi kunnat skjuta ner "hypersoniska" missiler sedan 73. Lika mucket som vi själva har satt siffror på våra minutemens. Endast en ryss som inte släpptes utanför grindarna som skulle tro annat . Skrämmande, men så kort är deras verklighetsuppsfattning skapad utifrån för mycket tv-tittande och för lite riktigt görande de senaste.......ja, sedan 72 när de fick sin första svart-vita tv.
Citera
2023-05-18, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag skulle inte vara så säker på den saken, misslyckandet alltså. Utgår du från ukrainska uppgifter om nedskjutna missiler och drönare?
"du skulle inte vara så säker"! No shit! VA???? Är det en "argumentation" det.....som dem du och seglaren ständigt eftersöker här? Att inte vara "så säker". Så, vad är du lite säker på då, ja förutom den rena motsatsen till verkligheten som du så gladeligen postar här? Den är du säker på, eller? Vilka jävla sommartomtar! Helt otroligt att det tillåts vara så jävla korkad i "åsiktsfrihetens namn" : Skämmas skall både tystnaden som platsen som gav er möjligheten att skräna som nötter i stickade västar. Inte trodde man att en tråd om krig skulle fyllas ut utav stackars 40 åriga pojkar som till och med skulle skrämma iväg horor om de försökte sitta och fylla ut med - CITAT "jag tror, kanske, verkar som, om inte så, kanske det är osv osv osv" Är detta så som man missbrukar kondomer när man inte har användning för dem på annat vis eller? Seriös fråga ja!
Hur fan kan man inte veta eller ha en aning om vad man postar, men ändå posta det som ett STATEMENT här? Citat - jag vet inte var Ukraina ligger, och jag är inte säker på om Ryssland sköt 19 robotar mot västra Ukraina igår....men det verkar ha varit allt annat än Kinzhal, de de nu sköt...kanske....Om de nu hade skickat Kinzhal så hade de ju inte skjutits ner, så med tanke på att de inte skickade några, kanske, så var det bara iskanderna som blev nedskjuta.....om de nu hade blivit avfyrade såklart. Ryska MOD säger att det blir fint väder imorgon men inget om några Kinzhal, så då får vi ju ge oss ut på lite isfiske....i svarta havet. Den håller säger de.....Rmod.....kanske...om den nu finns
Citera
2023-05-18, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Sedan utgår vi inte från ukrainska uppgifter nej. Vi är intresserade utav den rena sanningen så vi håller oss till amerikanska "nyheter". Självklart finns där ingen som lyssnar på varken ryska eller ukrainska nyheter. Varför skulle någon göra det??? I konspirationstråden möjligtvis ja, men här är vi intresserade utav riktig fakta serru. DVS, sådan som inte inbringar fantasier om hur pilspetsammunition plötsligt vaporiseras och blir till ett radioaktivt moln som man kunde hitta på IAEA's sida den 13:e. Det bästa var att dessa nivåer utav GAMMA-strålning var högre den 10:e maj....och den 18: april nästan det dubbla....men det missade man visst i sin "kalkylering om en 40%'ig ökning" hahahaha....tack gode ko för att ni inte är anställda inom varken Rysslands eller någon annans försvar. Då hade till och med mobiksen tett sig professionella när de dansar runt i sina handgrävda diken
Citera
2023-05-18, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Du kommer således dragande med en ökänd pro-rysk trollkälla, haha

Om vi ska tro politico, som jag inte tror är en pro-rysk källa så har man haft problem med JDAMs

https://www.politico.com/news/2023/04/12/russia-jamming-u-s-smart-bombs-in-ukraine-leaked-docs-say-00091600

Sist jag kollade var inte heller businessinsider en pro-rysk källa

https://www.businessinsider.com/russian-jamming-maybe-interfering-us-bomb-kit-ukraine-leaked-documents-2023-4?r=US&IR=T

Det verkar vara eller har varit två problem

1 Bomberna aktiveras inte när de släpps - Det är ett Ukrainskt problem. DVs Ukrainarna har problem med att få det att fungera.

2 Ryssarna verkar "jama" GPS s-signalen. Men det kan även vara annat som har fått tekniken att inte fungera.

Uppenbart är att man har haft eller har problem med det.

"late February or early March — Ukraine's air force had dropped at least nine JDAM-ER bombs against Russian targets, but four of them appear to have missed due to Russian jamming. The confidence in this particular assessment was medium to high. The document recommended neutralizing the jammers as before JDAM-ERs are used for best results" (businessinsider)

Det kan ju finnas fler förklaringar MEN om vi ska tro källan så är bästa lösningen att "neutralizing the jammers as before JDAM-ERs are used for best results"
Citera
2023-05-18, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om vi ska tro politico, som jag inte tror är en pro-rysk källa så har man haft problem med JDAMs

https://www.politico.com/news/2023/04/12/russia-jamming-u-s-smart-bombs-in-ukraine-leaked-docs-say-00091600

Sist jag kollade var inte heller businessinsider en pro-rysk källa

https://www.businessinsider.com/russian-jamming-maybe-interfering-us-bomb-kit-ukraine-leaked-documents-2023-4?r=US&IR=T

Det verkar vara eller har varit två problem

1 Bomberna aktiveras inte när de släpps - Det är ett Ukrainskt problem. DVs Ukrainarna har problem med att få det att fungera.

2 Ryssarna verkar "jama" GPS s-signalen. Men det kan även vara annat som har fått tekniken att inte fungera.

Uppenbart är att man har haft eller har problem med det.

"late February or early March — Ukraine's air force had dropped at least nine JDAM-ER bombs against Russian targets, but four of them appear to have missed due to Russian jamming. The confidence in this particular assessment was medium to high. The document recommended neutralizing the jammers as before JDAM-ERs are used for best results" (businessinsider)

Det kan ju finnas fler förklaringar MEN om vi ska tro källan så är bästa lösningen att "neutralizing the jammers as before JDAM-ERs are used for best results"

1 - "aktiveras de inte när de fälls(från vad? FORTFARANDE????? FÄLLS??????), så är det endast en MEKANISK aktion som saknas. Denna biten sköts med antingen ett vrid för hand eller OM hängande under ramp den sekundära säkringen som avaktiveras efter ett klick.

2. JDAM är inte gps styrda om man inte VÄLJER det som styrmedel. Detta gör man om man släpper dem från flyg ja...men nu är de i Ukraina inte vinghållna JDAMS, så då löser de detta snabbt
Citera
2023-05-18, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
1 - "aktiveras de inte när de fälls(från vad? FORTFARANDE????? FÄLLS??????), så är det endast en MEKANISK aktion som saknas. Denna biten sköts med antingen ett vrid för hand eller OM hängande under ramp den sekundära säkringen som avaktiveras efter ett klick.

2. JDAM är inte gps styrda om man inte VÄLJER det som styrmedel. Detta gör man om man släpper dem från flyg ja...men nu är de i Ukraina inte vinghållna JDAMS, så då löser de detta snabbt

Du får ta upp det med USAs militär eller visa upp några källor. JDAMs har två eller tre styr-system

1 GPS

2 INS

3 Vissa kits har även laser. - Vet inte om de finns i Ukraina

Jammas GPS så ska INS göra att bomben träffar målet. Om jag har förstått rätt så försämras CEP om GPS jammas.

Ja vi får hoppas att man har eller löser problemet. Det är inte bra om 45 procent av bomberna missar målet.
Citera
2023-05-18, 07:16
Medlem
JDAM är ett SYSTEM. Inte EN bomb eller flygande drake. Det är anpassat för olika kaliber utav 120mm och uppåt . Detta interagerar med hjälp utav servo som har en trepunktstyrnig....OAVSETT VAD VINGARNA är satta på. Men det är inte på några "bumberna i byen" i Ukraina, utan på 155mm artilleri-ammo. Dessa kan de säga "störa ut hur mycket de vill, ryssarna, men awwwwwwww......nej den tiden finns inte och det kan ses och märkas på resultat. Det HADE varit annorlunda OM det var BOMBER......Säger både Åsne och snedseglaren
Citera
2023-05-18, 07:19
Medlem
Citat:
Du får ta upp det med USAs militär eller visa upp några källor. JDAMs har två eller tre styr-system

1 GPS

2 INS

Jammas GPS så ska INS göra att bomben träffar målet. Om jag har förstått rätt så försämras CEP om GPS jammas.

Ja vi får hoppas att man har eller löser problemet. Det är inte bra om 45 procent av bomberna missar målet.
börja för helvete inte med hitte på procent du också ok Siam. Du är jävligt kunnig och seriös samt mycket uppskattad här, så lämna för helvete dem procentenheterna utanför ok
Citera
2023-05-18, 07:23
Medlem
Citat:

1 GPS

2 INS

95% av Himars träffar Sina mål.
Du kanske blandar med rykskt artilleri? , där har jag förstått det som att rund 20-30% av har planerad träffyta (ett större område) men att Ryssarna inte besitter bättre precisionsartelleri.
Citera
2023-05-18, 07:24
Medlem
Citat:

1 GPS

2 INS

Tre steg ja, så då tar vi ju för givet att du vet vad INS och IRC är? Lika mycket som du satte en MW på en trailer innan. Tack på förhand för lite återhållsamhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in