2023-05-16, 21:41
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nu börjar sanningen krypa fram:

A Patriot system was likely damaged but not destroyed by a Russian missile barrage Monday night, a US official tells @NatashaBertrand. US is still assessing the damage which to determine whether the system needs to be pulled back entirely or be repaired by the Ukrainians.
Det står redan på CNN, så att det blivit skadat råder det nog inte så stor tvivel om. Frågan är vilken omfattning.
Citera
2023-05-16, 21:45
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det står redan på CNN, så att det blivit skadat råder det nog inte så stor tvivel om. Frågan är vilken omfattning.

Att döma av smällen vid 2.14 så gissar jag på en ganska så omfattande reparation.
https://twitter.com/WarMonitors/status/1658281863327129601
Citera
2023-05-16, 21:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Sen skjuter ryssarna ner många "Storm Shadow" nu då man lärt systemen signaturen. Detsamma som med "undervapent" HIMARS.
Källa: Moretex.
Citera
2023-05-16, 21:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vad står det för? Att UAF kan få järnvägen genom Kurdyumivka under eldkontroll?

Det var nog bara svammel. Inget konkret.
Citera
2023-05-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jävlar. Jag tror att du missförstod praktiskt taget hela mitt inlägg.

Det var Melange5738 som menade att man tecknat kontrakt för länge sedan, för kanske 10 år, som om det skulle betyda något i fråga om förpliktelser. Det du skriver i andra stycket är exakt vad jag försökt förmedla — varför beställa, respektera kontrakt eller producera Kinzhal under brinnande krig när alternativ bör finnas? De Kinzhal som nu kommit till användning har de förmodligen haft på lut. Jag skrev ju det till dig också, gjorde jag inte?

Alltså: Om Kinzhal är ett prestigeprojekt (det är det) där ryssen lyckats hinna före amerikanerna räcker det med att ryssarna har vapnet. De behöver inte använda dem i mängder. Definitivt inte köpa drösvis för att ersätta alla äldre robotar med dem.

Det sista: Jag menar precis att det är det Europas ledare gör nu ("ser man risken"...), och att det helt saknar betydelse vad t.ex. jag — eller många andra i tråden — anser. Jag skriver ju dessutom att kostnaden är mer än hanterbar ekonomiskt. Inte att kriget tar knäcken på någon. Det du valt att ta fasta på är att jag fick till något flum om att det är svårt eller omöjligt att räkna på vad olika hypotetiska kostnader kunde bli.

tror inte att det är nytillverkade kinzhal som skickades. Ryssland har använt den sparsmakat vilket antyder att man har få av dom och låg förmåga att tillverka fler.

Det har varit ett prestiprojekt för kreml och vatnik-troll. En illusion, ett wunderwaffe som bara ryssland behärskar osv.
Väst behöver inte kapprusta med snabba raketer, det är ok om vatnik-trollen tror att det innebär oförmåga och rysk överlägsenhet.
Vi med en fungerande hjärna inser hur jävla skrattretande påståenden som att en kinzhal ska ha sprängt en bunker 140m under mark innehållandes 100-tals natoofficerare är.
Precis som att vi lätt ser igenom påståenden om att Ukraina skulle ha biologiska stridsmedel som bara påverkar folk av slaviskt påbrå..

Har läst att vissa länder räknade fel på kostnader medan andra tog ansvar för att befria Europa från hitler. Vill man hamna på rätt sida historien denna gången så räknar man antingen rätt eller löser problemen under tiden man befriar Europa från putler.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-05-16 kl. 22:06.
Citera
2023-05-16, 21:59
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Nazister och iq-befriade islamister. Det går bra nu för ryssland .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BJ2wr/ryska-sakerhetstjansten-anlitade-is-jihadist-for-mord

Varför hänger det en norsk flagga bakom nazisterna? Någon med norskt ursprung i gruppen?
Citera
2023-05-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Källa: Moretex.
More Text har rosat tråden med kunskap. Heja!
Citera
2023-05-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn

Förmodligen tillräckligt för att rendera den oanvändbar utan omfattande reparation.
Citera
2023-05-16, 22:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vi med en fungerande hjärna inser hur jävla skrattretande påståenden som att en kinzhal ska ha sprängt en bunker 140m under mark innehållandes 100-tals natoofficerare.

I synnerhet när nyheten om Kinzhal-attacken mot NATO-bunkern började spridas på nätet ca en vecka innan attacken inträffade...

https://www.flashback.org/sp84323406
https://www.flashback.org/sp84327422
Citera
2023-05-16, 22:11
Moderator
-Info-s avatar
Allting är fejk när det gäller Ryssland. Även nazist-tjafset:

Citat:
Officiellt ska Ukraina ”avnazifieras” – i verkligheten är ryska nynazister på plats vid fronten och dödar ukrainare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BJ2wr/ryska-sakerhetstjansten-anlitade-is-jihadist-for-mord
Citera
2023-05-16, 22:21
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
tror inte att det är nytillverkade kinzhal som skickades. Ryssland har använt den sparsmakat vilket antyder att man har få av dom och låg förmåga att tillverka fler.

Det har varit ett prestiprojekt för kreml och vatnik-troll. En illusion, ett wunderwaffe som bara ryssland behärskar osv.
Väst behöver inte kapprusta med snabba raketer, det är ok om vatnik-trollen tror att det innebär oförmåga och rysk överlägsenhet.
Vi med en fungerande hjärna inser hur jävla skrattretande påståenden som att en kinzhal ska ha sprängt en bunker 140m under mark innehållandes 100-tals natoofficerare är.
Precis som att vi lätt ser igenom påståenden om att Ukraina skulle ha biologiska stridsmedel som bara påverkar folk av slaviskt påbrå..

Har läst att vissa länder räknade fel på kostnader medan andra tog ansvar för att befria Europa från hitler. Vill man hamna på rätt sida historien denna gången så räknar man antingen rätt eller löser problemen under tiden man befriar Europa från putler.
Men Ukraina sköt ner minst 6 Kinzhal bara igår...

6 Kinzhal ca 110 MSEK styck, 660 MSEK
9 Kalibr ca 11 MSEK styck, 99 MSEK
minst 1 Iskander ca 33 MSEK
minst 1 S-400

Ryssens müllwaffen är sannolikt snart slut.

Med tanke på hur snabbt skräpet skuts ur skyn.
Citera
2023-05-16, 22:21
Medlem
Sqrbankens avatar
Hehe. Nej, jag tar naturligtvis också detta med en nypa salt tillsvidare (och kan för all del varit uppe flera gånger i tråden) men stämmer uppgifterna om att Prigozjin försökt wheela och deala med Ukraina rörande Bakhmut med start januari i år så skulle det inte överraska mig det minsta.

Det var väll om jag inte missminns mig ungefär vid samma tid uppgifter om att han kommit i luven på pruttis började florera. Nära till hands att också misstänka hur staken bakom hans eskalerande retorik senaste tiden bottnat och bottnar i "särskilda garantier" som Ukraina förser honom med i utbyte mot intel.

Att han kunnat hala balle vid fronten så pass anmärkningsvärt oblygt kanske heller inte det är någon tillfällighet

Sant eller inte, allt som fattas är skrattmaskinen för att göra denna spinoff på sitcom Kreml fulländad.

Första ~ 1.5 min i denna västerliga/pro-ukrainska dussinkanal.

https://youtu.be/n2zsP6jV6kw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in