Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jävlar. Jag tror att du missförstod praktiskt taget hela mitt inlägg.
Det var Melange5738 som menade att man tecknat kontrakt för länge sedan, för kanske 10 år, som om det skulle betyda något i fråga om förpliktelser. Det du skriver i andra stycket är exakt vad jag försökt förmedla — varför beställa, respektera kontrakt eller producera Kinzhal under brinnande krig när alternativ bör finnas? De Kinzhal som nu kommit till användning har de förmodligen haft på lut. Jag skrev ju det till dig också, gjorde jag inte?
Alltså: Om Kinzhal är ett prestigeprojekt (det är det) där ryssen lyckats hinna före amerikanerna räcker det med att ryssarna har vapnet. De behöver inte använda dem i mängder. Definitivt inte köpa drösvis för att ersätta alla äldre robotar med dem.
Det sista: Jag menar precis att det är det Europas ledare gör nu ("ser man risken"...), och att det helt saknar betydelse vad t.ex. jag — eller många andra i tråden — anser. Jag skriver ju dessutom att kostnaden är mer än hanterbar ekonomiskt. Inte att kriget tar knäcken på någon. Det du valt att ta fasta på är att jag fick till något flum om att det är svårt eller omöjligt att räkna på vad olika hypotetiska kostnader kunde bli.
tror inte att det är nytillverkade kinzhal som skickades. Ryssland har använt den sparsmakat vilket antyder att man har få av dom och låg förmåga att tillverka fler.
Det har varit ett prestiprojekt för kreml och vatnik-troll. En illusion, ett wunderwaffe som bara ryssland behärskar osv.
Väst behöver inte kapprusta med snabba raketer, det är ok om vatnik-trollen tror att det innebär oförmåga och rysk överlägsenhet.
Vi med en fungerande hjärna inser hur jävla skrattretande påståenden som att en kinzhal ska ha sprängt en bunker 140m under mark innehållandes 100-tals natoofficerare är.
Precis som att vi lätt ser igenom påståenden om att Ukraina skulle ha biologiska stridsmedel som bara påverkar folk av slaviskt påbrå..
Har läst att vissa länder räknade fel på kostnader medan andra tog ansvar för att befria Europa från hitler. Vill man hamna på rätt sida historien denna gången så räknar man antingen rätt eller löser problemen under tiden man befriar Europa från putler.