2023-05-16, 09:16
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BJ6ea/kriget-i-ukraina-attacker-mot-kiev-under-natten
"Massiva raketattacker mot Kiev - tre skadade".
Tre skadade? Uppenbarligen har ryssarna inte för avsikt att skada civilbefolkningen. Eller så har man väldigt klena robotar...
Det berodde ju på att de sköt ner de flesta.

Man kan ju konstatera att de som slinker igenom oftast träffar bostadshus, sjukhus, lekparker och köpcenter.

Tycker du det tyder på att de inte vill skada civilbefolkningen så har du ju en jävla otur då du tänker...
Citera
2023-05-16, 09:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
De politiska målen har aldrig varit att ockupera territorier. Inte ens för Ukraina. Det har alltid varit sekundärt.
Ha! Vilket skämt, tror du ens på det själv. Det är i alla falla inte vad Putin säger när han menar att Ukraina är en historisk del av Ryssland. En idé som du själv försökt framlägga här med en väldigt töjbar folk och historiebeskrivning. Dom har förstås ockuperat och framför allt annekterat. Vet du vad annektera innebär.

Citat:
Målet för Ukraina är att fälla Putinregimen (enl. dem) primärt vilket de också uttrycker ibland. Definitivt är det så för USA och NATO.
Målet är att driva ut ryssarna och ta tillbaka mark tills ryssarna tvingas att förhandla. Ett utnötningskrig kan Ukraina aldrig vinna. Det handlar om segrar. Framförallt viktiga områden som Krim, som ryssarna värderar högre än resten.

Citat:
För ryssarna är det avmilitarisering och avnazifiering samt att skydda befolkningen i Donetsk och ställa krigsförbrytarna till ansvar (enl. dem)
Att det är ryssarna själva som genom sitt krig är de största krigsförbrytarna säger emot dig. De kommer förstås inte att ställa sina egna soldater inför rätta.
Resten du säger är bara ett narrativ som de använder. Tror du på det är du nog dummare än de flesta. Låter helt rysskt.

Citat:
I detta är tillfällig kontroll av territorium inte det viktigaste. Inte ens andra förluster bara de politiska målen uppfylls.
Dumheter. Ryssland har bara territoriella mål. Det säger de faktiska händelserna och deras eget agerande. Om jag säger att jag ska gå till vänster och går till höger, betyder inte att jag faktiskt går till vänster bara för att jag sa det. Tror du att det är så det fungerar i verkligheten ska du nog tänka om.
Citera
2023-05-16, 09:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det är liksom inte så de har fört kriget. Åtminstone så här långt.

Det är bättre att låta ukrainarna komma till dem. Helst så nära ryskt territorium som möjligt och så lång väg att frakta manskap och materiell som det går. Logistiken för Ukraina och NATO har säkert tagit enorma resurser skulle jag tro. Tror det är anledning till att broarna över Dnjepr i stort sett är intakta.
Så du tror inte att ryssen försökte nå och ta bl.a. Kiev och Odesa initialt?
Det vara bara en fint antar jag. Nivån...
Citera
2023-05-16, 09:18
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Målet för Ukraina är nog närmast att slänga ut de horder av barbarer som har vällt in i landet. Allt utöver det får nog ses som bonus.

Slänger man ut barbarerna så får man tillbaka sitt territorium, så nog är territorier ett mål för Ukraina.
Men det kommer ju aldrig att hända. Ukraina kan inte besegra hela ryska armén på plats.

Och det behöver de heller inte göra för att uppnå målen. Nämligen fälla Putinregimen så att Kremls position försvagas. Det räcker nog med en s.k. Bloody Nose mot ryska armén. Sedan kan man kräva tillbaka territorium.
Citera
2023-05-16, 09:18
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, ryssarna flyttar runt trupper nu i sina försök att stoppa AFU vid Bakhmut och Avdviika.

Citat:
16.05.2023 uppdateringen som kommer att ske i två skilda posteringar, en som handlar om fronterna och en som handlar om ett jättetillslag mot en allvarlig organisation angående korruption.
Arealmässigt har det inte skett stora förändringar i vår Bakhmut offensiv, just nu stärker vi de positioner vi tagit tillbaka samt hamrar med vårt artilleri. Däremot har Wagners lyckats skära den västra delen av Bakhmut i två halvor. Stridernas betydelse inne i själva Bakhmut är nu av sekundär betydelse eftersom vi klart ämnar ringa in staden.
Däremot har vi intensifierat våra operationer vid Kurdiumivka, längre söderut från Andriivka. Detta har upprört turisterna och man har sänt 51th guards Regiment av 106th Air borne från Andriivka att möta oss.
Andra trupprörelser som turisterna gjort är att flytta 200th Separate Motor Rifle Brigade från Avdiivka fronten till norr om Berkhivka. Detta för att hindra oss att inta samhället, som om vi lyckas hotar själva Yahidna. Denna trupprörelse är på hela 70 km, alltså ingen kort distans.
Vidare har turisterna flyttat 4th separate Motorized Rifle Brigade till Klishchiivka för att hindra våra försök att ta byn.
9th motorized rifle regiment under 18th MRD har blivit flyttad till Berkhivka, varifrån de kom har jag ingen koll på.
Man har alltså flyttat om och tagit ibruk reserven samt de som varit på rotation i ett försök att börja mota oss tillbaka. ännu ser vi inga tendenser av nya turisttrupper från norr eller söder. Man försöker helt enkelt klara sig med vad man har i området Hur vi nu kommer att tackla situationen klarnar under dagen.
Kyiv har ju under natten varit utsatt för nya missil och dronangrepp, massmedias rapportering om en MASSIV attack är överdrivet. I en massiv attack slinker några missiler igenom luftförsvaret men eftersom vi sköt ned alla var de inte SÅ många. Däremot smällde det rejält och nedfallande skrot ställde till med en del förstörelse, främst av parkerade bilar. Månne det var hämnd för Luhansk, turisteliten kunde ju inte bara sitta stilla utan måste ju få till något för de kritiska hemmabloggarna.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-05-16, 09:19
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Så här verkar räkningen se ut från nattens ryska robotangrepp mot Kiev:

6 Kinzhal 47M2 (avlossade från MiG-31)

9 Kalibr-kryssningsrobotar

3 Iskander-M ballistiska robotar

6 Shahed-drönare

3 Orlan-drönare

Samtliga sköts ned, men nedfallet har orsakat skador på sina håll.

En mycket stor variation på vapnen som sattes in som man kan se. Här testades verkligen det ukrainska luftförsvaret utifrån samtliga aspekter.

Patriotsystemet verkar ha fungerat mycket väl. Denna gång sköts inte mindre än 6 stycken "hypersoniska" Kinzhals ned i ett svep.

Dessa robotar har betecknats som "ostoppbara" i den ryska nyhetsförmedlingen, men detta tycks inte vara fallet på något sätt, när det ställs mot Patriot PAC3.

Patriotsystemet är inte vidare mobilt, så om ryssarna var på tårna i natt, så borde de ha en god bild av var det är lokaliserat.
Trevligt!

Att dessa "ostoppbara" robotar nu samtliga skjuts ner måste ju vara en rejäl pungspark till Putin och alla pro-ryssar i tråden.
Citera
2023-05-16, 09:20
Medlem
Citat:
Det har uttryckts multipla gånger sedan kriget startat både i Kiev och i Washington.

Putin får inte vinna detta krig för då ryker the Rules Based Order i världen.

Ledsen att behöva konstatera att du är alternativbegåvad, men Ukrainas mål är att försvara sig mot Ryssland. Jag är förvånad över att du kan ha missat det.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
När du ger upp villfarelsen att Putin vill återskapa Sovjet och att det är därför han anfallit Ukraina kanske vi kan börja prata som vuxna människor.

Hörde Ann Linde återigen hävda att ryssarna "helt oprovocerat" anfallit Ukraina. Det iofs okej att vanligt folk på gatan tycker så men att ledande politiker är så ignoranta och historielösa är skrämmande.

Alltså det är inte samma som att ursäkta Ryssland med att förstå vad som är orsak och verkan i ett historiskt perspektiv. Det är nödvändigt speciellt om man arbetar för att lösa konflikten.
Orsak och verkan är inte så komplicerad. Putin vill ha något så han försöker stjäla det.

Det pågår konstant arbete med nytt hjälp till Ukraina så konflikten kan lösas så snabbt som möjligt.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Det berodde ju på att de sköt ner de flesta.

Man kan ju konstatera att de som slinker igenom oftast träffar bostadshus, sjukhus, lekparker och köpcenter.

Tycker du det tyder på att de inte vill skada civilbefolkningen så har du ju en jävla otur då du tänker...
Det tyder väl snarare på att Ryssland för ett humant krig, och bara angriper militära mål. Hade raketerna träffat köpcentrum och bostadshus hade det varit hundratals dödsoffer, och inte tre skadade.
Citera
2023-05-16, 09:22
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så du tror inte att ryssen försökte nå och ta bl.a. Kiev och Odesa initialt?
Det vara bara en fint antar jag. Nivån...
Nej, det tror jag inte.

Eller vet. För att kunna göra det hade en helt annan insats behövts med 500K-1M soldater ungefär. Och jag vill påstå att denna kunskap har de militära strategerna i Kreml.
Citera
2023-05-16, 09:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ledsen att behöva konstatera att du är alternativbegåvad, men Ukrainas mål är att försvara sig mot Ryssland. Jag är förvånad över att du kan ha missat det.
Det är inte Ukraina som krigar mot Ryssland, utan det är USA/Nato. USA har tvingat Ryssland att försvara sig mot Natos utvidgning.
Citera
2023-05-16, 09:24
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det är märkligt alltså. Trots att Zelensky officiellt sagt detta så tror ni inte på det.

Det är det viktigaste att få bort Putin så han inte kan göra om det och så att man har en stark förhandlingsposition för att få tillbaka territorier man förlorat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in