2023-04-28, 07:45
Medlem
Lux Æterna är nog den enda låten på nya plattan som jag gillar. Det finns element i den som går tillbaka till de första plattorna. Resten tycker jag är rätt platt och rätt trist.

För min del tappade jag intresset efter Reload Jag tyckte det var rätt kul att de vågade förändra sig så pass mycket samtidigt som de blev mer radiovänliga, vilket gjorde dem lite mer mainstream. Lite som Soundgarden när de släppte Superunknown och Black Hole Sun. Bra men kommersiellt och inget som sticker ut.
Citera
2023-04-29, 10:21
Medlem
Köpte nya CDn efter ha lyssnat igenom den en gång. Efter ett antal genomlyssningar till, från första till sista spår kan jag bara säga att jag gillar den skarpt.

72 seasons är inte svängig, den har ingen ängslig rock and roll alls över sig bara ren skär metall med mäktiga ljudmattor o sköna riff. Metallica visar var skåpet ska stå 👍
Citera
2023-04-29, 19:24
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Köpte nya CDn efter ha lyssnat igenom den en gång. Efter ett antal genomlyssningar till, från första till sista spår kan jag bara säga att jag gillar den skarpt.

72 seasons är inte svängig, den har ingen ängslig rock and roll alls över sig bara ren skär metall med mäktiga ljudmattor o sköna riff. Metallica visar var skåpet ska stå 👍

Självklart är ju smaken som baken, men inte svängig? Det är ju precis vad den är! Det är heavy metal med stark rock 'n' roll-känsla, vilket är vad jag tycker bandet gör bäst nuförtiden.
Citera
2023-04-29, 20:26
Medlem
Gopnikks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Grejen med Ride the Lightning och Master of Puppets är att Cliff Burton hade ett stort inflytande på låtarna. Därför har Metallica aldrig lyckats göra sådana låtar igen.
Hear, hear.
Citera
2023-04-30, 22:53
Medlem
boll-svantes avatar
Lyssnade igenom hela nya på Spotify häromdagen, och zonade ständigt ut och började tänka på annat. Låtarna flöt ihop i en enda stor bakgrundsgröt till tänkandet på annat. Det är aldrig ett gott tecken.

Jag tror att problemet numera är att de är legender, och ingen vågar säga åt dem vad de ska göra. På de tidigaste albumen hade de säkert minst en extern kille som ifrågasatte. "-Asså grabbar skär bort den här delen av låten, den är kass och segar ner skiten" eller nåt i den stilen. Numera finns det nog ingen i deras närmaste krets som skulle våga, även om det helt klart skulle behövas.
Citera
2023-05-02, 12:12
Medlem
Lite reflektioner kring nya plattan. Ganska jämnbra, tänker mer på justice än black album. Utifrån vad andra skrivit i tråden så förtjänar nedanstående spår att nämnas.

You Must Burn! Riktigt tung hårdrock. Fastnade direkt för den.

If Darkness Had a Son - Introt på drygt 1.20 är grymt mäktigt, speciellt på hög volym.

I övrigt ett hyfsat jämnbra album, starka låtar som kan växa med genomlyssningarna (eller så tröttnar man). Tiden får utvisa.
Citera
2023-05-12, 18:42
Medlem
TheNightTrippers avatar
Det absoluta introt till Nothing else matters, alltså bara när gitarren spelar E G B E B G, finns det ingen annan låt som börjar så? Jag har googlat lite men inte hittat något, men tycker att någon måste väl spelat så på gitarr innan 1991, det är ju så enkelt men ändå låter det väldigt fint.
Citera
2023-05-15, 13:23
Medlem
rtyuios avatar
EPICA ersätter Five Finger Fruit Punch i Paris och Hamburg. Har ni tur ersätter EPICA på Ullevi också.
Citera
2023-05-15, 18:43
Medlem
Jag hade gärna sett ett annat tema på albumet med tanke på JH:s rehab och skilsmässa. Hellre nutid än tonår.
Citera
2023-05-15, 18:52
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Grejen med Ride the Lightning och Master of Puppets är att Cliff Burton hade ett stort inflytande på låtarna. Därför har Metallica aldrig lyckats göra sådana låtar igen.
Oj. Vi HAR nåt gemensamt! Kram!

Förövrigt så är jag glad att min lågstadie-son älskar Metallica. Men bara gamla Metallica. "And justice for all" är det sista riktiga Metallica-albumet enligt arvtagaren. Jag är beredd att hålla med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback