Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-15, 08:14
  #829
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Är ändå imponerat förvånad över att det inte verkar vara fusk eller anklagelser om fust, utan att det ser ut att bli en andra gång.

Pga 2:a omgången. Hade Erdo fått 50,5 och avlutat nu så hade dessa anklagelser kommit.

Kemal Kilicaroglu har förlorat 13 val i rad, ska han överleva måste han få ut sina supporters och kaoza i några dagar så att hans korkade anhängare inte ställer subversiva frågor som "han har ju förlorat 14 val nu, kanske är det fel på honom"
2023-05-15, 08:16
  #830
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Inflationen i Turkiet gör så att det inte märks. Priserna går upp samtidigt. Turkarna i utlandet röstar för honom för de vet läget i Europa, kan jämföra och ser att skillnaderna gentemot väst har blivit mindre.

Jag vet tex att turkisk sjukvård är bättre och även bilvägnäteet jämfört med Sverige. Oppositionella turkar förstår inte detta...
Ja deras börs steg ju med 100% förra året, räknat i t.ex. svenska kronors värde!! - Medan våra börser rasade. Otroligt.

Om det blir en andra omgång så verkar i alla fall Erdogan "garanterad" segern eftersom han borde få åtminstone någon halv procent till från Ogans väljare, vad jag förstått.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-05-15 kl. 08:22.
2023-05-15, 08:21
  #831
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja deras börs steg ju med 100% förra året, räknat i t.ex. svenska kronors värde!! - Medan våra börser rasade. Otroligt.

Om det blir en andra omgång så verkar i alla fall Erdogan "garanterad" segern eftersom han borde få åtminstone någon halv procent till från Ogans röster, vad jag förstått.

Kommer Erdo med en konkret plan på att skicka iväg flyktingarna så blir det jordskredsseger.

Ogan är nationalist och verkligen anti-flytking.
2023-05-15, 08:26
  #832
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Kommer Erdo med en konkret plan på att skicka iväg flyktingarna så blir det jordskredsseger.

Ogan är nationalist och verkligen anti-flytking.
Och Erdogan är mer nationalist än Kilicdaroglu generellt? Så det lutar ganska starkt åt vinst för Erdogan i en andra omgång?
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-05-15 kl. 08:29.
2023-05-15, 08:30
  #833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja deras börs steg ju med 100% förra året, räknat i t.ex. svenska kronors värde!! - Medan våra börser rasade. Otroligt.

Om det blir en andra omgång så verkar i alla fall Erdogan "garanterad" segern eftersom han borde få åtminstone någon halv procent till från Ogans väljare, vad jag förstått.

Man måste ju räkna in en 60-70% inflation i den börsutvecklingen...
2023-05-15, 08:31
  #834
Medlem
Oavsett vad man tycker och tänker

Ett Turkiet in i EU är ju mardrömscenario, Sverige in i Nato är med lite si och så med Finland är ju med ändå nu.

Erdogan har även balanserat Ukraina konflikten

Trodde aldrig jag skulle säga det men Erdogan en omgång till är vad som hade känts mest stabilt.

Att byta kurs i Turkiet helt just nu känns inte helt riskfritt när man är inblandade i hela 4 proxy konflikter
2023-05-15, 08:32
  #835
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Man måste ju räkna in en 60-70% inflation i den börsutvecklingen...
Nej, som jag skrev så räknar den i svenska kronor. Om du satte 10.000 kronor i en "svensk" turkietfond i början av 2022 fick du 20.000 tillbaka i slutet av året. (datumen kanske inte exakta) - Samtidigt som våra börser säckade.

2023-05-15, 08:36
  #836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej, som jag skrev så räknar den i svenska kronor. Om du satte 10.000 kronor i en "svensk" turkietfond i början av 2022 fick du 20.000 tillbaka i slutet av året. (datumen kanske inte exakta) - Samtidigt som våra börser säckade.


Kan du ge något exempel på en svensk turkfond med den utvecklingen?
2023-05-15, 08:36
  #837
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Man måste ju räkna in en 60-70% inflation i den börsutvecklingen...

Ja, men jag köpte lägenhet i landet till runt en halv miljon kr 2019, mitt på domedagspropagandan västmeder har kört länge nu.

Idag uppe i 2 miljoner kr i värde, i turkisk lira ca 4 milyoner lira. Så inflation borträknad har såna saker gått upp i pris.

MEN, även vanliga tex käder skor är svindyra för oss svenskar i alla fall. Allt känns kosta det dubbla nu än hur dev var före pandemin, i svenska kronor då.
2023-05-15, 08:38
  #838
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har dålig koll på Turkiet. Den enda syn på Turkiet som jag har är att landet är på väg mot islamism, precis som alla andra blabbe-länder.

Av ren dumhet....
Ja, det är många länder som förr var sekulära som tagits över av islamister och idag är rena skithålsländer.
2023-05-15, 08:43
  #839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Ja, men jag köpte lägenhet i landet till runt en halv miljon kr 2019, mitt på domedagspropagandan västmeder har kört länge nu.

Idag uppe i 2 miljoner kr i värde, i turkisk lira ca 4 milyoner lira. Så inflation borträknad har såna saker gått upp i pris.

MEN, även vanliga tex käder skor är svindyra för oss svenskar i alla fall. Allt känns kosta det dubbla nu än hur dev var före pandemin, i svenska kronor då.

Fastighetsmarknaden har inte mycket att göra med den totala börsutvecklingen.
2023-05-15, 08:47
  #840
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Fastighetsmarknaden har inte mycket att göra med den totala börsutvecklingen.

Läs det vi pratar om istället. Du har missat tråden.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback