2022-07-16, 11:24
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seekad
Hej!
Tänkte börja med golf nu till augusti.
Har börjat kolla in klubbor och undrar hur det fungerar med klubblängd!
Är ca 197 cm och har börjat snegla på detta set https://www.dormy.com/sv/varumarken/...-inch-01282034
Just att det är extended, känns bra!
Är det ett bra nybörjarset?
Rent allmänt så skulle jag inte rekommendera nybörjarset, köp hellre ett begagnat i så fall, du får bättre grejer för billigare pris.
Men din längd gör det ju lite knepigare, kör du med standardlängd på klubborna så kommer det nog ställa till en del för din sving, du kommer vara tvungen att krypa ihop lite och det gör ju att svingen blir lidande.
Jag är 190 och kan använda standardklubbor men det är inte optimalt, så jag bytte skaft i mina klubbor för typ ett år sen, kommer inte ihåg om det var en halv eller en tum längre..

Men om du har nån Dormy inom räckhåll så kan du nog åka och prova dom. Eller snacka med din lokala pro.
Citera
2022-07-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Rent allmänt så skulle jag inte rekommendera nybörjarset, köp hellre ett begagnat i så fall, du får bättre grejer för billigare pris.
Men din längd gör det ju lite knepigare, kör du med standardlängd på klubborna så kommer det nog ställa till en del för din sving, du kommer vara tvungen att krypa ihop lite och det gör ju att svingen blir lidande.
Jag är 190 och kan använda standardklubbor men det är inte optimalt, så jag bytte skaft i mina klubbor för typ ett år sen, kommer inte ihåg om det var en halv eller en tum längre..

Men om du har nån Dormy inom räckhåll så kan du nog åka och prova dom. Eller snacka med din lokala pro.

Tack för svar! Ja det får nog bli att fråga någon och kolla in lite mer utförligt.
Citera
2022-07-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucen
Hej, jag köpte nyligen ett nytt sätt i form av https://www.pricerunner.se/pl/226-50...olf-Set-priser. Setet var på rea så jag passade på.

Sneglade på ditt set men fick reda på av en polare att de klubborna är tunga och klumpiga.
Testa gärna de först och se vad du känner.

Ett annat tips är att gå med i köp och sälj grupper för golf på Facebook. Kommer upp riktigt bra set emellanåt för bra priser.

Tack gick med i några golf grupper!
Mvh
Citera
2022-07-25, 19:40
Medlem
Hej igen! Här kommer en till fråga
Som jag tidigare skrev så är jag 195+ och behöver således förlängda klubbor!
Hur går den processen till, kan man förlänga alla klubbor och vad är pris på ett helt set?
Mvh
Citera
2022-07-29, 10:16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seekad
Hej igen! Här kommer en till fråga
Som jag tidigare skrev så är jag 195+ och behöver således förlängda klubbor!
Hur går den processen till, kan man förlänga alla klubbor och vad är pris på ett helt set?
Mvh
Det jag brukar rekommendera är att gå och göra en custom fitting, man går till en expert som har massvis med utrustning och kan testa sig fram till exakt vad som passar, både längd på klubborna men också styvhet i skaften och massa annat som en vanlig golfare aldrig har tänkt på. Det kostar lite mer, men man får grejer som passar en och behöver inte känna att man måste köpa en ny gris i en säck vid varje rea...

Men eftersom du är helt ny så vet jag faktiskt inte om du tjänar så mycket på det, risken finns ju att din sving kommer att förändras rätt mycket den närmaste tiden och då kommer dina perfekta klubbor inte vara perfekta längre. Kanske bättre att bara kolla om du kan hitta några någorlunda vettiga klubbor som är förlängda och köra på dom istället. Hur man nu hittar såna...
Enklast är nog bara att gå och snacka med din lokala pro och se vad han/hon/den/det säger. Eller om du bor i trakterna av nån större stad så finns det kanske nån Dormy-butik eller liknande större golfbutik du kan titta in till och höra vad dom säger. Dom är vanligtvis väldigt hjälpsamma.
Citera
2023-05-13, 19:49
Medlem
Stämmer det att det är gratis att ta grönt kort numera via grönt kort-webben och min golf? Bara att gå igenom kunskapstestet sen ett spel prov? Finns det då någon mening att betala runt tusenlappen för en onlinekurs som jag först ramlade över?
Citera
2023-05-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racksingen
Stämmer det att det är gratis att ta grönt kort numera via grönt kort-webben och min golf? Bara att gå igenom kunskapstestet sen ett spel prov? Finns det då någon mening att betala runt tusenlappen för en onlinekurs som jag först ramlade över?

Om den klubb du har tänkt att bli medlem i är villig att registrera dig som godkänd på spelprovet trots att du inte har gått nybörjarkurs hos dem, så borde det räcka med golfförbundets kunskapstest+spelprov.
Citera
2023-05-14, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Om den klubb du har tänkt att bli medlem i är villig att registrera dig som godkänd på spelprovet trots att du inte har gått nybörjarkurs hos dem, så borde det räcka med golfförbundets kunskapstest+spelprov.
Typ cloud golf?
Citera
2023-05-14, 19:30
Medlem
Citat:
Stämmer det att det är gratis att ta grönt kort numera via grönt kort-webben och min golf?

Bara att gå igenom kunskapstestet sen ett spel prov?

Finns det då någon mening att betala runt tusenlappen för en onlinekurs som jag först ramlade över?

Svar ja, ja, nej.

Du kan i stort sett mygla dig igenom teoriprovet. Du kommer lära dig det du behöver genom att spela och vara frågvis med spelpartners.
Ge bara fan i att gå i folks puttlinje och var redo när det är din tur. Och laga nedslagsmärken

Citat:
Typ cloud golf?

Svar ja.
Citera
2023-05-15, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Svar ja, ja, nej.

Du kan i stort sett mygla dig igenom teoriprovet. Du kommer lära dig det du behöver genom att spela och vara frågvis med spelpartners.
Ge bara fan i att gå i folks puttlinje och var redo när det är din tur. Och laga nedslagsmärken

Fan va gött, tack
Citera
2023-09-02, 19:44
Är det någon annan än jag som har problem med trackman appen där man inte får datan från slagen i simulatorn skickade till appen. Jag har väntat i två dagar och fick en aktivitet av tre, använde appen för en månad sen och då funkade det felfritt..
Citera
2023-09-30, 19:45
Medlem
manontheroofs avatar
Är det någon som känner till om det finns fake gröna kort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in