2023-05-13, 09:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Ukraina får hjälp av vissa länder och ryssland får hjälp av vissa länder. Varför är Ukraina värre?

Varför ställer du frågan till mig, och taggar in mig i det?
Citera
2023-05-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, nu har det övergått i att bli ett mellanstatligt krig. Ryssland invaderade Ukraina 2022. Under krigets första månader var det både inbördeskrig och rysk invasion, som jag ser det. (Ur ett ryskt perspektiv så var det inte det. De erkände DPR och LPR som självständiga länder)

Hur stort stöd seperatism har definierar inte riktigt ett inbördeskrig. Det finns flera inbördeskrig där seperatisterna är rätt illa sedda.

I början handlade heller inte kriget om rysk annektering, så dina 5% är även irrelevanta av den anledningen. Det hade varit möjligt för omvärlden att styra kriget till något annat.

Helt klar kunde omvärlden agerat annorlunda.
Hade de satt ner foten 2014 hade inte Putin fått för sig att det är OK att med våld ta över andra länder.

Hade Ryssland varit ett normalt land hade de inte skickat in trupp i ett grannland 2014, utan de kriminella separatisterna hade kunnat hanteras av Ukrainas polis och rättsväsende.
Nu skedde inte detta utan tyvärr pågår ett krig i Europa.

Vad jag funderar på är varför du vill försvara Kremls agerande och tycker de har rätt till att ta över andra länder och bedriva etnisk rensning?
Citera
2023-05-13, 09:17
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Varför ställer du frågan till mig, och taggar in mig i det?

För att jag har lust. Du verkar ha något emot att Ukraina får hjälp när ryssland får det också. Dina höga hästar blir kortare och kortare.
Citera
2023-05-13, 09:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Helt klar kunde omvärlden agerat annorlunda.
Hade de satt ner foten 2014 hade inte Putin fått för sig att det är OK att med våld ta över andra länder.

Hade Ryssland varit ett normalt land hade de inte skickat in trupp i ett grannland 2014, utan de kriminella separatisterna hade kunnat hanteras av Ukrainas polis och rättsväsende.
Nu skedde inte detta utan tyvärr pågår ett krig i Europa.

Vad jag funderar på är varför du vill försvara Kremls agerande och tycker de har rätt till att ta över andra länder och bedriva etnisk rensning?

Det tycker jag inte. Läs tidigare inlägg.
Citera
2023-05-13, 09:31
Medlem
leachs avatar
Tyskland har beslutat sig för att leverera mer utrustning för att avliva pissryssar.

➡️4 IRIS-T SLM systems
➡️20 Marder IFVs
➡️30 Leopard 1A5
➡️18 RCH 155 Howitzers
➡️15 Gepard systems
➡️200+ armored (support) vehicles
➡️Additional shells and ammunition
➡️Additional surveillance drones
https://twitter.com/NOELreports/status/1657284742763409410
Citera
2023-05-13, 09:35
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
"Every single one of the countless information warfare products that they’ve since created was just exposed as fraudulent by none other than Ukrainian Defense Minister Alexei Reznikov, who admitted during an appearance on national TV on Thursday that their country is indeed a NATO proxy. In his own words, “Today, Ukraine is addressing [the] threat (of Russia). We’re carrying out NATO’s mission today, without shedding their blood. We shed our blood, so we expect them to provide weapons.” (https://astutenews.com/2023/01/ukraine-humiliated-western-propagandists-after-its-defense-minister-admitted-its-a-nato-proxy/)
Jaha, så det här är ditt case för att Ukraina sköter Natos krig? Dvs Nato skickade en förfrågan till Ukraina om de kan mucka gräl med Ryssland så de börjar kriga för att Nato ska kunna mosa Ryssland??
Det kanske är dags för dig att gå till sängs så du får ordentligt med sömn nu.

Reznikovs uttalande är retorik, där Ukraina på olika sätt (ibland mindre fint) spelar på att väst har en skyldighet att hjälpa dem (vilket vi har) så man får se hans uttalande som sådant och inte att Nato förlänat Ukraina uppdraget att kriga mot Ryssland.
Citera
2023-05-13, 09:38
Bannlyst
Ryska orden om kriget: Väldigt svårt – fienden är starkare

https://www.expressen.se/nyheter/ryska-orden-om-kriget-valdigt-svart-fienden-ar-starkare/

Citat:
aloperationen” i Ukraina är väldigt svår – och att den kommer fortsätta.

Det säger Putins talesperson Dmitrij Peskov.

Samtidigt kräver tidigare vice premiärministern Dmitrij Rogozin en ny mobilisering.

– Fienden är starkare än vi, säger han till radiostationen Govorit Moskva.

Bra! 🇺🇦
Senast redigerad av Qgdtjfdrsafgss 2023-05-13 kl. 09:44.
Citera
2023-05-13, 09:43
Medlem
Taggads avatar
1 km är väl ändå en väl senfärdig och försiktig bedömning?
Citat:
Storbritannien: Stökig rysk reträtt från södra Bachmut
Ryska styrkor har de senaste fyra dagarna gjort ett stökigt tillbakadragande från sina positioner i södra Bachmut, enligt brittiska försvarsdepartementets söndagsuppdatering. Ukrainska styrkor ska samtidigt ha återtagit minst en kilometers territorium.
Den ryska brigad som trängts undan beskrivs vara omgärdad av anklagelser om dålig moral och begränsad stridseffektivitet.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1657260004070633473?t=q0Tji8vloVXxroRpvZxt7g&s=19
Senast redigerad av Taggad 2023-05-13 kl. 09:46.
Citera
2023-05-13, 09:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Jaha, så det här är ditt case för att Ukraina sköter Natos krig? Dvs Nato skickade en förfrågan till Ukraina om de kan mucka gräl med Ryssland så de börjar kriga för att Nato ska kunna mosa Ryssland??
Det kanske är dags för dig att gå till sängs så du får ordentligt med sömn nu.

Reznikovs uttalande är retorik, där Ukraina på olika sätt (ibland mindre fint) spelar på att väst har en skyldighet att hjälpa dem (vilket vi har) så man får se hans uttalande som sådant och inte att Nato förlänat Ukraina uppdraget att kriga mot Ryssland.

Varför tror du "retoriken" fungerar? Jo, för att det finns en massa saker som visar på att Ukraina slåss för Nato. De får vapen av Nato.

Här kommer mer "retorik" från en annan politiker.

https://thepeoplesvoice.tv/mccain-graham-ukraine-russia/ (du kan koncentrera dig på videon)

Men det är ju bara retorik. Egentligen så är Nato inte alls aktiva i Ukraina. Vet du ens vad du svarade på i tråden? Eller är du bara arg för att ni inte klarar av att producera ordentliga svar?
Citera
2023-05-13, 09:48
Medlem
Citat:
Det tycker jag inte. Läs tidigare inlägg.

Jodå, du är en av trådens största ryssvänner och postar dag ut och dag in inlägg som till sitt innehåll (t ex ursäkter för att ryssen begår krigsbrott mm) och ordval (t ex skriver du ofta ”Nato-troll” om dina meningsmotståndare) visar att du stöder Ryssland och är ”anti-väst”. Många tror att du sysslar med s k maskirovka och försöker leda in debattörer i ointressanta pseudodebatter för att ta bort fokus från det uppenbara och viktiga vi just nu bevittnar: en primitiv dysfunktionell f d stormakt bedriver ett illegalt folkrättsvidrigt erövringskrig mot det oskyldiga grannlandet Ukraina. FN har antagit resolutioner om att ryssen ska dra sig tillbaka till eget land men ryssen vägrar. Den ryska presidenten är efterlyst för krigsbrott. Ryssland hotar, numer slentrianmässigt, omvärlden med kärnvapenkrig. Så ligger det till. Dina dimridåer kan aldrig dölja detta gigantiska ryska fiasko och sociala självmord. Enbart diktaturer och diverse skurkstater vill nu ha med ryssen att göra. Makalöst egentligen!
Citera
2023-05-13, 09:48
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Återigen visar det sig att västs vapen är överlägset det ryska skräpet!
Det finns en annan tråd för det.

Det jag tänker kommentera är just det fascinerande. Att folk även högutbildade experter inte förstår vad som är propaganda. Hur man känner igen det alltså.

Och ja, det finns på båda sidor. Jag tror t.ex. inte på att ryssarna slagit ut någon ledningscentral med ett hundratal NATO-anställda som man påstår gjordes med just Kinzhal. Det är inte sant helt enkelt.

Det lustiga är hur dessa två påstådda händelser beskrivs därute. Den med en nedskjuten Kinzhal hyllas bl.a. av hela den pro-ukrainska OSINT-familjen som en stor framgång för ukrainska armén och publiceras sedan i CNN som ett faktum. Den andra där NATO-folk skulle ha dödats en masse dementeras med bestämdhet. Men av framförallt pro-ryska analytiker! Någon gick så långt att han använde denna påstådda händelse som modell för hur falska nyheter produceras och sprids.

Det är detta jag vill påpeka. Så här säger en av analytikerna därute om sin roll som rapportör från kriget i Ukraina:
/.../Not to toot my horn too much, but just for clarity’s sake, what I think separates this blog from that of other analysts/bloggers is my less biased and partisan approach. Not counting pro-Ukrainian blogs/sources, even on our own side, it seems everyone is split into one or the other camp of Koolaid-drinking doomers who take everything the Russian MOD says as ‘lies and deceptions’ and everything that Strelkov, Prigozhin, etc., say as gospel; or the other fanatically pro-Russian side which completely whitewashes Russia’s failings and military faults, and continuously couches everything with various forms of cognitive dissonance ‘cope’, attributing every failure to some grand strategy.

Though I’m clearly on the Russian side, I don’t brush away the failures which have in fact occurred and still do occur. There are many that can be explained away by a grand strategy, that is true. But there are also ones that are simple failures of strategic forethought or capability.
Det är en sådan hållning jag efterlyser även från oss rena amatörer, här i tråden också. Vi skulle slippa en massa tradigt upprepande av blaj kort sagt.

Hursomhelst, läs gärna hur han beskriver gårdagens händelser där Ukraina gjorde vissa framryckningar och ryssarna drog sig tillbaka:

SITREP 5/12/23: Panic! Ukraine Launches Counter-attack

SIMPLICIUS THE THINKER
13 MAJ 2023

https://simplicius76.substack.com/p/sitrep-51223-panic-ukraine-launches

a.k.a. Nightvision vad jag förstår.
Citera
2023-05-13, 09:52
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Varför tror du "retoriken" fungerar? Jo, för att det finns en massa saker som visar på att Ukraina slåss för Nato. De får vapen av Nato.

Här kommer mer "retorik" från en annan politiker.

https://thepeoplesvoice.tv/mccain-graham-ukraine-russia/ (du kan koncentrera dig på videon)

Men det är ju bara retorik. Egentligen så är Nato inte alls aktiva i Ukraina. Vet du ens vad du svarade på i tråden? Eller är du bara arg för att ni inte klarar av att producera ordentliga svar?
Du kommer med märkliga påståenden men jag ser att du felaktigt eller illvilligt tolkar "hjälp" (militärt stöd) som att man krigar på Natos uppdrag. I själva verket är det länder som är medlemmar i Nato som bidrar i olika grad där vissa bidrar med otroligt mycket och andra inte alls. Därtill får Ukraina stöd av olika slag från länder utanför Nato så att koka ner det hela till att det är Nato som stödjer Ukraina är missvisande då det är enskilda länders beslut att skicka vapen.

Finns det ett sådant beslut inom Nato att man förlänat Ukraina äran att anfallas av Ryssland så att Nato äntligen kan krossa Ryssland? Det är väl det du påstod när du säger att Ukraina fått uppdraget att kriga mot Ryssland för Natos räkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in