Citat:
Ursprungligen postat av
Innerfittefett
Återigen visar det sig att västs vapen är överlägset det ryska skräpet!
Det finns en annan tråd för det.
Det jag tänker kommentera är just det fascinerande. Att folk även högutbildade experter inte förstår vad som är propaganda. Hur man känner igen det alltså.
Och ja, det finns på båda sidor. Jag tror t.ex. inte på att ryssarna slagit ut någon ledningscentral med ett hundratal NATO-anställda som man påstår gjordes med just Kinzhal. Det är inte sant helt enkelt.
Det lustiga är hur dessa två påstådda händelser beskrivs därute. Den med en nedskjuten Kinzhal hyllas bl.a. av hela den pro-ukrainska OSINT-familjen som en stor framgång för ukrainska armén och publiceras sedan i CNN som ett faktum. Den andra där NATO-folk skulle ha dödats en masse dementeras med bestämdhet. Men av framförallt pro-ryska analytiker! Någon gick så långt att han använde denna påstådda händelse som modell för hur falska nyheter produceras och sprids.
Det är detta jag vill påpeka. Så här säger en av analytikerna därute om sin roll som rapportör från kriget i Ukraina:
/.../Not to toot my horn too much, but just for clarity’s sake, what I think separates this blog from that of other analysts/bloggers is my less biased and partisan approach. Not counting pro-Ukrainian blogs/sources, even on our own side, it seems everyone is split into one or the other camp of Koolaid-drinking doomers who take everything the Russian MOD says as ‘lies and deceptions’ and everything that Strelkov, Prigozhin, etc., say as gospel; or the other fanatically pro-Russian side which completely whitewashes Russia’s failings and military faults, and continuously couches everything with various forms of cognitive dissonance ‘cope’, attributing every failure to some grand strategy.
Though I’m clearly on the Russian side, I don’t brush away the failures which have in fact occurred and still do occur. There are many that can be explained away by a grand strategy, that is true. But there are also ones that are simple failures of strategic forethought or capability.
Det är en sådan hållning jag efterlyser även från oss rena amatörer, här i tråden också. Vi skulle slippa en massa tradigt upprepande av blaj kort sagt.
Hursomhelst, läs gärna hur han beskriver gårdagens händelser där Ukraina gjorde vissa framryckningar och ryssarna drog sig tillbaka:
SITREP 5/12/23: Panic! Ukraine Launches Counter-attack
SIMPLICIUS THE THINKER
13 MAJ 2023
https://simplicius76.substack.com/p/sitrep-51223-panic-ukraine-launches
a.k.a.
Nightvision vad jag förstår.