Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-30, 06:39
Bannlyst
Fundera på att köpa en Rawbike 4. Hitta mest en massa fejk sidor där dom låtsas testa Rawbike 4, men inga seriösa tester..På sin höj kosemtika kommentarer om design, men inget om tekniken .

Ni som har äger eller har ägt en Rawbike 4? Vad finns det för barnsjukdomar? Vad är bra och vad är dåligt? Glappar styret? Hur fungera styrboxen?
Citera
2023-04-30, 08:41
Medlem
TheGretaResets avatar
Du fattar att det är en moped med en cykels bekvämlighet för 26k? Att du måste ha hjälm och försäkring? Om du kör på någon annan blir du ansvarig?

26K är rätt mycket pengar i sammanhanget. För de pengarna kan du köpa en riktig vikbar cykel, sätta på bafang 48 volts centermotor med 90nm lagligt.

Ja eller så kan du ge dina pengar till rawbikes. Du får ju ändå en hövding på köpet. En hövding som alltså är olaglig att använda med cykeln du köper. Fantastiskt seriöst företag som säljer icke godkända hjälmar med sina mopeder.

Att det saknas riktiga reviews är ju ingen orsak att dra öronen åt sig? Tvärtom är det en indikation på att det här är bra grejor?
Citera
2023-04-30, 14:38
Medlem
Kione211s avatar
Jag rekommenderar en 29 tum mtb istället.
Går att cykla överallt efter att jag bytte original däck mot maxxis minion.
Jag har en ghost med bosch cx. Cykla upp för slalom backen är inga problem. Men toppar bara 25. Finns trim på Amazon. Badass heter det. Men så bråttom har inte jag.
Kostnaden var 21000, kvalitet inte så bra men det finns reservdelar i Stockholm på hyllan så jag har kunnat använda cykeln dagen efter den gått sönder.
Kanske måste man laga dyrare cyklar också. De har iallafall samma motor.
Citera
2023-04-30, 15:21
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Fundera på att köpa en Rawbike 4. Hitta mest en massa fejk sidor där dom låtsas testa Rawbike 4, men inga seriösa tester..På sin höj kosemtika kommentarer om design, men inget om tekniken .

Ni som har äger eller har ägt en Rawbike 4? Vad finns det för barnsjukdomar? Vad är bra och vad är dåligt? Glappar styret? Hur fungera styrboxen?

Jag har en Rawbike 4X. Det som är bra och varför jag köpte den är för att det bara är att gasa. Tar sig upp för alla backar utan problem. trimmar gör du genom att köpa en ny dator, hemsidan skanderar att garantin slutar gälla då man gjort det.

Dåligt/sämre: Försäkringen är rätt så dyr.(3400/helår) Om man vill köra lagligt. Nu kör jag aldrig götgatsbacken där de flesta kontroller verkar ske. Fick lägga om körstilen i skarpa kurvor, bromsar du slås motorn av. Svår att låsa, går bara vid böjen vid sadelstolpen/ramen, ingen del av cykelen har en bra fästpunkt för ett ordentligt lås, blir till att fästa runt pakethållaren vid transport.

Styret kommer omonterat, och måste sättas i av köparen, filmen som finns på hemsidan ljuger lite, jag kunde inte dra åt som på filmen, men här gäller att dra åt ordentligt! medföljande verktyg funkar bra. Cykeln är otymplig att baxa ut från lägenheten, man vill inte ha den i cykelrummet, då det inte går att låsa fast den och det verkar vara påhälsning där lite då o då.

alla reservdelar på rawbikes hemsida har ett rejält påslag, men förbrukningsdetaljer går att hitta billigare om man vet vad man ska ha. För att laga punktering behövs rejäla doningar 2st Däckjärn rekommenderas. Samt ett par Slangar. tejpa fast nya slangen i gummit med lite papperstejp för att inte klämma den,vilket är lätt gjort om man är lite klantig.

det finns andra likvärdiga cyklar från kina via aliexpress 10k billigare, vet inte vad dessa har för kvalite
Senast redigerad av Vill.Ha.Den.I.2an 2023-04-30 kl. 16:02.
Citera
2023-04-30, 17:04
Bannlyst
Inte ens när tidningen M3 höjer sakerna skyarna, har man lärt sej att det är bra grejer. Tyvärr parametera som livslängd inte med.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Du fattar att det är en moped med en cykels bekvämlighet för 26k? Att du måste ha hjälm och försäkring? Om du kör på någon annan blir du ansvarig?

26K är rätt mycket pengar i sammanhanget. För de pengarna kan du köpa en riktig vikbar cykel, sätta på bafang 48 volts centermotor med 90nm lagligt.

Ja eller så kan du ge dina pengar till rawbikes. Du får ju ändå en hövding på köpet. En hövding som alltså är olaglig att använda med cykeln du köper. Fantastiskt seriöst företag som säljer icke godkända hjälmar med sina mopeder.

Att det saknas riktiga reviews är ju ingen orsak att dra öronen åt sig? Tvärtom är det en indikation på att det här är bra grejor?
Citera
2023-05-08, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

Fel! Det är en elcykel för 26k som dom påstår är en moppe. Återkommer...
Citera
2023-05-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Fel! Det är en elcykel för 26k som dom påstår är en moppe. Återkommer...

Rawbike 4 verkar vara på 750W. Det är få länder som tillåter så kraftig motor på vanliga elcyklar. I Sverige tillåts max 250W. Som elcykel så passar den väl bättre i USA som tillåter 750W i ett antal delstater.
Citera
2023-05-09, 07:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Rawbike 4 verkar vara på 750W. Det är få länder som tillåter så kraftig motor på vanliga elcyklar. I Sverige tillåts max 250W. Som elcykel så passar den väl bättre i USA som tillåter 750W i ett antal delstater.

Den kanske klassas som "Moped" på pappret. Men upplevelse av produkten är elcykel med assianstans. Du måste trampa och hålla på och växla . Men en vanlig elmopped, där gasar och bromsar bara.
Citera
2023-05-11, 19:26
Medlem
Känns oseriöst att den säljs med Hövding i varje fall. Trampar man så ligger man över 25 km/h timme och då hinner inte Hövdings airbag lösa ut. Eller?
Citera
2023-05-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisett
Känns oseriöst att den säljs med Hövding i varje fall. Trampar man så ligger man över 25 km/h timme och då hinner inte Hövdings airbag lösa ut. Eller?

Har Hövding bara kvar funktionen upp till 25 km/h LOL. Då vet jag att den inte är något alternativ för mig, jag cyklar ofta betydligt snabbare, utan elmotor förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in