2023-05-11, 14:19
Medlem
Miljonär ja, jag ärvde 1,6 miljoner från min far, inte känner jag mig som en miljonär eller vad man ska kalla det.

En miljon är inte mycket pengar idag, ska du klassas som rik får du nog ha en 30 till 40 miljoner iallafall, en miljon kanske var mycket på 80 talet, men idag har många en miljon på banken.

Ont, är förtidspensionerad utan en enda skuld, sover tills jag vaknar och gör vad som faller mig in, åker och fotograferar, fiskar, fikar på nåt fint ställe.

mycket yt blir det och andra ställen, ägnar nog minst 6 timmar om dagen åt att förstå hur allt hänger ihop i världen.
Citera
2023-05-11, 14:36
Medlem
Ad-infinitums avatar
Livet som miljonär är för mig ganska hektiskt då jag fortfarande jobbar även om jag unnar mig att inte jobba varje dag.
Min "förmögenhet" (Inga jättesummor men väl så att jag inte behövt jobba) skaffade jag genom tur/bra timing under IT bubblan i slutet av 90-talet.
Lyckades sälja ett bolag vid nästan exakt rätt läge (väldigt mycket övervärderat som det mesta annat vid den tiden).

Investerat om pengarna (lyckosamt i de flesta fall) i nya bolag där jag nu fortfarande är aktiv inom tre utav dom.

Någon vanlig dag finns inte.
Men vi kan ju ta den här veckan som exempel på hur mitt liv ser ut.

Mån: Eftermiddagsmöte med några investerare för nytt projekt.
Avslut med middag då mötet gick bra och vi ska gå vidare med projektet.
Tis: Resa till Värmland och styrelseuppdrag för ett bolag med säte i Karlstad.
Stanna till i Örebro på hemvägen för middagsdejt. Övernattning i Örebro.
Onsdag: Ganska ren dag. Reste tillbaka till Stockholm. Lunch med kollegor från ett av våra kontor där.
En tur ut i naturen på e.m. för att njuta av vårvädret.
Torsdag: FM - Möte med leverantörer av hårdvara. Online då de sitter i Japan och Korea.
EM - (Nu) Om en stund upp mot Arlanda för att möta upp vänner och sticka till Malaga och långweekend på spanska solkusten
Fredag: Vaknar jag i La Cala - Mijas inte långt ifrån Marbella. Golf och drinkar med vänner hem på söndag och en ny liknande vecka väntar med möten och resor för olika uppdrag.

Försöker träna tre-fyra gånger i veckan och reser en hel del.
Bor i Sverige men äger även ett boende i Spanien. Övriga delar av världen hyr jag vid behov av vänner eller affärsbekanta.
Senast redigerad av Ad-infinitum 2023-05-11 kl. 14:41.
Citera
2023-05-11, 15:12
Medlem
j9309s avatar
Jag tror de flesta hade beskrivit mig som snål. Men jag tycker inte det, jag tycker bara det är dumt att slösa på ONÖDIGT skit.

Men jag älskar klockor, så jag la ner pengar på min drömklocka. Detsamma gäller bil.

Jag tränar, det är en extremt viktigt del av min vardag. I övrigt en väldigt familjeorienterad människa. Jag ger mycket till behövande och lånar gärna ut pengar till folk som jag litar på.

Tycker ibland inte om att jag är eko. oberoende, då allt känns så lätt och kostnadsfritt på ett sätt, pengar blir så värdelöst - alltså man tappar själva värdet, jag minns min första lön som packare/lagerjobb.. då spenderande man varenda krona med försiktighet. Idag kan jag boka en 3-dagars resa bara för att jag har tråkigt. Men det är väl inget fel med det.

Vet inte varför jag skrev detta inlägg.

Att vara miljonär i Sverige är inget speciellt. Andra miljonärer är riktiga töntar i detta land. Annat är det i utlandet.
Vem fan vill vara en Fredde liksom…
Citera
2023-05-11, 15:20
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Det du söker info om kanske är hur nån som har hundratals miljonär lever. Men det var ej specificerat i TS.

Här är svensson miljonärens liv (5-10 milj netto)

Går upp 05:15
Äter frukost meckar allt med barnen.
Lämnar på förskolan och åker till jobbet som börjar 07.
Jobbar till 16.
Loggar in och kollar depåerna några gånger om dagen. Kanske gör 10 avslut i månaden.
Hämtar barnen på förskolan. Lagar mat.
Tränar varannan dag när jag inte lägger.
Läser varje dag (barnböcker för barnen)
Kanske samtalar nått med sambon, åtminstone säger hej om man kan få hennes uppmärksamhet från scrollandet på instagram.
Lägger mig 22 eller 23.

Standard tragiskt skitliv helt enkelt.
Glöm inte den årliga semestern till Spanien också. Den vardagliga miljonären måste ju få kunna lyxa till det lite ibland när denne tillåts en välförtjänt utstämpling och semester.
Citera
2023-05-11, 15:21
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Och varför skulle man inte jobba om man är miljonär?

Det är nog väldigt få miljonärer som inte arbetar, om de inte är pensionärer förstås.

Men TS vill nog veta hur just dessa ickearbetande miljonärer fördriver dagarna.
Citera
2023-05-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Varför skulle man ha andra rutiner eller levnadssätt för att man är miljonär? Möjligtvis kan det skilja om man är miljardär. Har själv tillgångar för åtskilliga miljoner med känner mig inte på något sätt speciell.

Det flesta som har skapat sina miljoner själva har helt andra rutiner än Svensson!

Sen betyder självklart inte det att man måste ha det. Där emot blir chansen större att lyckas om du har bra rutiner.
Citera
2023-05-11, 15:26
Medlem
HomoDeuss avatar
Vaknar och har ångest över att jag inte gör något vettigt, varje dag.
Citera
2023-05-11, 15:32
Medlem
MontyBurnss avatar
Jag lever som jag gjorde innan jag blev förmögen. Har flera 10 tals miljoner. Jobbar 6 timmars dagar på en fabrik. När jag skriver det så låter det ju vansinnigt, men har ingen utbildning att tala om och ingen aning om vad jag annars skulle göra. Nu har jag ett soft jobb och kan lyssna mycket pod osv. Förkovra mig i ämnen jag tycker är intressanta.

När yngsta börjar skolan får jag se om jag slutar jobba helt.
Skönt att aldrig behöva bry sig om vardagliga kostnader osv. Kör en fin bil. Annars low key.
Citera
2023-05-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
God dag alla flashback!

Precis som rubriken lyder… Vad gör ni miljonärer som vanliga svenskar inte gör?

Vad har ni för rutiner?
När går ni upp/sover?
Hur stort andel investerar ni?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta läser ni?
Hur ser en vanlig dag ut i era liv? Både innan och nu när ni är miljonärer?
Osv…

Dela gärna med er av era erfarenheter inom ämnet och “feel free” att komma med tips och råd för hur man når ett "miljonär liv"!

//Pax-klow

om någon undrar initialt, Har inga lån, äger ingen lägenhet, är mellan 25-35,

Lägger mig 23:30, somnar 00:00
07:30 vaknar och snoosar
08:00 går upp.
08:30 går till jobb
08:45 på jobb
16:30 slutar jobb och går och tränar ( tränar varje dag jag kan)
18:00/20:00 äter mat ( fastar varje dag )

Jag investerar i mig själv en del på frititen, läser (ljud)böcker varje dag. Lyssnar inte på poddar som inte ger mig reelt värde. Lär mig språk, lär mig ting, programmering, fin-teori etc

Det jobbiga jag gjorde var att jag studerat 6år, nu lever jag med miljonlön och bor med promenadavstånd till jobb. Investerar en del på egen hand vid sidan av jobbet, har diverse sidoprojekt etc.

Investerar en ca 20-25K i mnd i aktier.

Mitt liv är detsamma, kommer från arbetarklass, allt är som innan förutom att jag kan köpa vad jag vill när jag vill.
och ja, jag sa F-you sverige och har sagt upp allt som har med Sverige att göra.

Reser en del gör jag med i för sig. Kostar ju lite det.
Citera
2023-05-11, 15:49
Medlem
Vaknar 6:00.
Frukost 6:15
Shower 7:00
Väljer bil och kör pojken till skola.7:30
Starbucks 8:00
Gym 8:30
Country club lunch och golf 11:30
Hämta pojken från skola 4:00
Umgås hemma. 5:00
Middag 6:00
Umgås/Tv 8:00
Sängen 9:30
Knulla 9:35
Sova 10:00
Citera
2023-05-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
God dag alla flashback!

Precis som rubriken lyder… Vad gör ni miljonärer som vanliga svenskar inte gör?

Vad har ni för rutiner?
När går ni upp/sover?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta läser ni?
Osv…

Dela gärna med er av era erfarenheter inom ämnet och “feel free” att komma med tips och råd för hur man når ett "miljonär liv"!

//Pax-klow
När går ni upp/sover?
Vaknar ofta strax innan 07.00 och kliver upp direkt. Lägger mig kring 22.00-23.00.

Hur menar du "andel"? Hur stor andel av total förmögenhet som inte ligger i likvida medel?
För mig varierar det men just nu:
Likvida medel (sparkonto): 0,8 miljoner
Fastigheter: 4,5 miljoner
Värdepapper: 10,5 miljoner

Hur ofta tränar ni?
4-5 pass per vecka

Hur ofta läser ni?
Skönlitterärt, aldrig. Läser främst nyheter och fokus på bolagsnyheter. 2-3 timmar/dag

Har varit miljonär i över 10 år så har svårt att komma med en jämförelse före/efter. Men en vanlig dag:
Går upp kring kl 07.00. Äter frukost. Läser lite kring vad som hänt under natten, förbereder lite spreadsheets ifall det är något intressant jag vill köpa/sälja. Kl08.00 startar jag upp Infront Online Trader och börjar lägga in lite ordrar och förbereder eventuella larm/triggers inför Stockholms öppning. Kring 08.15 tar jag mig till jobbet. Jobbar ca 08.30-17.00. Tar mig hem och ser till att vara hemma senast 17.15 så jag kan förbereda att stänga eventuell ordrar för dagen innan stockholm stänger. Sedan blir det lite läsa, middag, träna, kanske något kvällsevent, träffa några vänner etc.
Citera
2023-05-11, 15:52
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
1 miljon svenska kronor är inte en summa som på något sätt gör en ekonomiskt oberoende så man kan göra vad man vill. Det räcker att man köper en finare bil så är minst hälften borta. Men för att svara på frågan, så lever jag precis som alla andra. Jobbar, tränar, umgås med folk osv. Jag har antagligen mer än snittet, men inte tillräckligt för att kunna leva i överflöd och sluta jobba och flyga första klass hela dagarna.

Det som ofta skiljer de som har lite mer pengar från pöbeln är att man inte spenderar en massa pengar på skit. För de som inte har så mycket pengar så verkar det vara oerhört viktigt att köpa prylar och skit hela tiden. För de som har pengar så vet de att de kan köpa vad de vill, men tycker det är onödigt och avstår. Det är också ofta så de har byggt upp sin förmögenhet, genom att inte slösa pengar på skit. Det är inte en helt ovanlig syn att man ser väldigt förmögna personer gå runt i slitna kläder.

Ett par tänkvärda snippets om vad "miljonär" historiskt sett har inneburit:
The term "millionaire" comes from French and was first used in 1786. It was used to describe the men who became rich off of speculative investments in North America. By the standards of the 18th century, a millionaire was someone who had amassed an unimaginable amount of wealth.

In the wake of more than a century of inflation, $1 million hasn't retained the exceptional buying power it had in 1900. In 2022 dollars, it would be equivalent to about $34.8 million.
(Källa)

och
Who wants to be a millionaire? A lot of people. After all, that’s synonymous with being rich.

But these days, many wealth seekers say $1 million is no longer enough to be considered wealthy. With the rising cost of living, and the lengthy retirements many people must plan for, financial experts say the new benchmark for the rich is $5 million.

“It can be said that the new $1 million is $5 million,” said Ajay Gupta, vice president, wealth management adviser at Merrill Lynch in San Diego. “We’ve seen a lot more $5 million net worth families than before.”
(från 2007 - inflationsjusterat (vilket är för lågt) skulle det motsvara ca. 75 MSEK idag. Källa)

För egen del skiljer sig mitt liv nog inte markant från vilken övre medelklass som helst men så är drygt 90% av förmögenheten ännu relativt illikvid. Det går en hel del hårt jobb och tankemöda åt att dels växa den (genom att växa bolaget), dels att få den just mer likvid. Återkommer om några år och berättar hur det har gått om tråden lever då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in