Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-10, 20:06
  #1
Medlem
Artikel från DN angående glädjebetygen:

”Alltför många skolor sätter för höga betyg. Vi kan inte längre lita på att det är rätt elever som kommer in på de mest efter*traktade utbildningarna. Handelshögskolan i Stockholm överväger nu att överge det nationella antagningssystemet och i stället införa ett eget system med rödflaggning av vissa skolor, skriver rektorn Lars Strannegård.”

Tankar?
Citera
2023-05-10, 22:04
  #2
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handlaren200
Att låta eleverna från skolorna med betygsfusk göra ett antagningsprov är väl inte alls omöjligt? Det kan vara digitalt som deras intelligenstest för AU. Det är trots allt endast ett tiotal skolor som är värst - t.ex. Manilla, Östra, TEG och Lundsberg.
Hur ska man väga det gentemot betyg? Ska de gå en egen urvalsgrupp då, eller ska poängen konverteras till betyg? Ska de från icke-rödlistade gymnasier få en chans att göra provet också? Varför inte bara använda sig av högskoleprovet?

Några spontana frågor som dök upp i mitt huvud.
Citera
2023-05-10, 22:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hur ska man väga det gentemot betyg? Ska de gå en egen urvalsgrupp då, eller ska poängen konverteras till betyg? Ska de från icke-rödlistade gymnasier få en chans att göra provet också? Varför inte bara använda sig av högskoleprovet?

Några spontana frågor som dök upp i mitt huvud.
Gör antagningsprovet likt HP då. Är man helt borta så kanske man inte är lämpad för Handels. Visst finns det brister, men några fler som faktiskt kämpat arslet av sig kommer att komma in.
Citera
2023-05-10, 22:09
  #4
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handlaren200
Gör antagningsprovet likt HP då. Är man helt borta så kanske man inte är lämpad för Handels. Visst finns det brister, men några fler som faktiskt kämpat arslet av sig kommer att komma in.
Det där besvarar väl inte några av mina frågor?

Och om man ska göra det likt HP, varför inte bara använda HP? Mycket mindre risk för fusk. Virtuella prov är ju närmast en garanti för att vissa kommer fuska, då det är mycket lättare att komma undan med det då än på HP.
Citera
2023-05-10, 23:45
  #5
Medlem
JW12345s avatar
Betygssystemet är kanske inte perfekt men: antagning via betyg > antagning via hp. Jag gick ut med toppbetyg men skulle nog inte skriva jämförelsevis lika bra på hp, förmodligen relativt dåligt. Betyg visar på hur du presterat över tre år istället för på ett unikt provtillfälle, och vad hp testar täcker ju inte vad skolan testar under 3 år.
Citera
2023-05-11, 02:08
  #6
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JW12345
Betygssystemet är kanske inte perfekt men: antagning via betyg > antagning via hp. Jag gick ut med toppbetyg men skulle nog inte skriva jämförelsevis lika bra på hp, förmodligen relativt dåligt. Betyg visar på hur du presterat över tre år istället för på ett unikt provtillfälle, och vad hp testar täcker ju inte vad skolan testar under 3 år.

Ja absolut det visar ju också studier. Dock så matchar mina resultat rätt väl. Känns mest som ett sätt att hålla vissa ute.
Citera
2023-05-11, 07:53
  #7
Medlem
Prokloss avatar
Handelshögskolan är på väg att rödflagga vissa gymnasieskolor!

Följande kan man läsa i DI:

”Handelshögskolan kan slopa betyg som urvalskriterium

Prestigefyllda Handelshögskolan i Stockholm överväger att slopa gymnasiebetyg som urvalskriterium. Orsaken är de många glädjebetygen ”




https://www.di.se/nyheter/handelshog...valskriterium/




Vad säger ni rätt eller fel?

Personligen helt rätt, hela skolan bör reformeras om .
__________________
Senast redigerad av Proklos 2023-05-11 kl. 07:56.
Citera
2023-05-11, 08:17
  #8
Medlem
Rätt. Det borde ordnas nåt test istället som hålls av neutrala betygsättare.
Citera
2023-05-11, 08:26
  #9
Medlem
MrsVoorheess avatar
Bra att någon sätter ner foten och skapar lite press på politikerna.
Väldigt välformulerad debattartikel av rektorn i DN som beskriver problematiken.
https://www.dn.se/debatt/gladjebetyg...ntagningsprov/
Citera
2023-05-11, 08:50
  #10
Medlem
Mycket bra initiativ!
Citera
2023-05-11, 08:54
  #11
Medlem
Eckiumbums avatar
Egentligen borde det vara möjligt att rödflagga både lärare och rektorer som släppt igenom betygen. Annars byter de bara namn på skolan och fortsätter som förut.
Citera
2023-05-11, 10:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Rätt. Det borde ordnas nåt test istället som hålls av neutrala betygsättare.
Lite som högskoleprovet tex?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback