2023-05-08, 22:45
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Vad tror ni priserna är idag jämfört med 5år, upp, ner eller står det stilla?

Tror själv på uppgång med teorin att räntorna är lägre men byggpriserna högre vilket pressar utbudet när mindre byggs (totalt stop 2024 kanske?). Men intressant att höra andras teorier.

När är bäst läge att fynda, nu eller nästa år?

Om 5 år är hela det här raset utraderat och bostadsmarknaden står högre än någonsin. Särskilt villapriserna kommer skjuta i höjden inom 1-2 år. Tillgång och efterfrågan styr...
Citera
2023-05-08, 23:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jo attraktiva objekt säljer fortfarande. Det är de som inte säljs eller som inte redovisas som sätter värdet. Eller har du bättre siffror än mekklarna? 12 M är väl inte så mycket f ö. Ett standardhus bara, i nån överprisad Stockholmsförort. Men med Svenskens låga inkomst så är det så klart mycket. Så illa är det tyvärr. Kika på Danmark för referens där man som högutbildad tjänar runt 2-3ggr mer. Det är fakta.

Hur kan det som inte omsätts sätta värdet för fastigheter i närområdet?

Jag betalar inte nuvarande pris för tomater och paprikor just nu; innebär det att värdet av dem är det jag kan tänka mig att köpa dom för? Lr ska värdet av dom vara det som producenterna/handlarna säljer för under med marginal?

Jag betalar gärna 2 seketas/kilo paprika, men till skillnad från dig så inser jag att det inte kommer att hända under min livstid.
Citera
2023-05-08, 23:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bostadslax
Vet någon hur mäklare sätter värdering för en villa?
Dom tittar på vad som är liknande som har sålts i närheten.
Det är vad marknaden vill betala. Och så justerar dom lite för objektet. Tex storlek eller skick eller +-för något annat.

Mäklaren levererar ett intervall. Säljaren bestämmer utgångspriset.

Citat:
Ursprungligen postat av Bostadslax
Vad visar statistiken? Kommer man visa att villan såldes för:
a) 10ggr inköpspriset? Eller
b) -20% från mäklarens gissade pris (mäklaren prissatte villan fel)
Ingetdera. Naturligtvis.
För en villa så loggas dels försäljningspriset och antalet kvm boyta. Och pris/taxeringsvärde.
Citera
2023-05-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Om 5 år är hela det här raset utraderat och bostadsmarknaden står högre än någonsin. Särskilt villapriserna kommer skjuta i höjden inom 1-2 år. Tillgång och efterfrågan styr...

Om det ändå hade fungerat så, men alla kommer inte klara betala & då sjunker priserna. Din granne kanske behöver sälja för en viss summa & då är din bostad värd lika mycket som han säljer för!
Citera
2023-05-08, 23:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Dom flesta vill inte sälja med förlust och håller ut.
Attraktiva objekt har fortfarande höga budgivningar som håller uppe priserna.
Räntan ska upp till 3.75% och ligga där några år. När går proppen ?
Nu är det väl bara de som köpt efter ca jan 2021 som är på minus. Alla andra står på plus.
Och de som köpt efter jan 2021 ska knappast sälja. Utan bo där i 5-30 år först.

Medelinnehavstiden för villor är ca 30 år, har jag för mig.
Du får titta på priset 1993. Och priset nu. Och så får du grunna över om det är en latent förlust för säljaren.
Citera
2023-05-08, 23:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag spekulerar att det större fallet på villor dels beror på att de gick så mycket starkare än BR under pandemin när alla ville bo större och kunna inreda hemmakontor och anlägga pool. Villor hade helt enkelt större fallhöjd. Men troligen också för att elpriserna slår mycket hårdare mot villor (om bidragen för el uteblir eller blir försenade).
Ja, båda dessa omständigheter lär ha bidragit till att villapriserna drog iväg kraftigt. Och nu faller tillbaka till tidigare nivå.

Tror att både villa och BR är tillbaka på en prisnivå motsv ca Dec 2020.
Citera
2023-05-08, 23:23
Medlem
Tratten52s avatar
På det glada 80-talet låg bostadsräntan på över 10% , den höga räntan höll inte spekulationerna nere. Baksmällan efter den festen resulterade i en ränta på 20% eller mer. Dagens bubbla är 7ggr större och global, 80-talets var inhemsk.
Citera
2023-05-08, 23:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Fortsatt stigande priser på hus vore rena rama pesten för samhället.
Vet inte det. Stigande priser gör att de kommer upp i produktionskostnad igen och då kommer byggsektorn igång.

Är väl inte så lyckat om alla i byggsvängen är arbetslösa och alla företag där konkar.

Citat:
Ska alla exklusiva orter bara bestå av pensionärer som suttit på sina hus i massa år och rikt folk, så kommer ju inte kommunen innehålla vanligt arbetar folk som faktiskt gör jobbet. Hur kommer då allt fungera?
Det löser sig vilket har förklarats massor med ggr i forumet. Går det inte att rekrytera så kommer man tvingas dra upp löner. Tills det går. Svårare än så är det inte.

Citat:
Räntehöjningarna har verkligen varit nödvändiga och hade varit ren idioti att sänka räntan igen.
Att näringslivet sakta dör pga hög ränta är inget du bryr dig om då.

Citat:
Verkligheten om bostadsmarkanden fortsätter upp är snart att unga förstagångsköpare är tvingande att vänta in släktingars död för att ha råd med ett hus som är vettigt att ha familj i
Man ärver vid ca 60 år. Nog är det väl fler än 60+ som kommer kunna äga bostad. Finns klart fler bostäder än 60+.

Men det finns ju billiga bostäder. Jag brukar länka sådana till bubbelpratarnas stora entusiasm.
Och så far de iväg och köper de bostäderna. Ja, det antar jag iaf. Dom efterfrågar ju billiga bostäder.
Citera
2023-05-09, 03:31
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Den som gjorde?
Fick han ingen varning?
Nä, liksom vaknade plaskvåt i sängen. Han hade drömt att han hade ett jobb igen.
Hade han pissat ner sig igen eller var det bara kallsvetten från mardrömmarna om räntan ?
Snabbt kollade han in bloombergs hemsida och såg rubrikerna:
Citat:
SBB Halts Dividend Payment as Sweden Real Estate Concerns Deepen
What Broke Sweden? Real Estate Bust Exposes Big Divide
Riksbank Hits Economy With Half-Point Hike to Tame Prices
Sweden’s Housing Downturn Deepens, With More Declines Forecast

Antagligen inget att oroa sig för, priserna går alltid upp! Bloomberg vet väl inget.
Citera
2023-05-09, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jo attraktiva objekt säljer fortfarande. Det är de som inte säljs eller som inte redovisas som sätter värdet. Eller har du bättre siffror än mekklarna? 12 M är väl inte så mycket f ö. Ett standardhus bara, i nån överprisad Stockholmsförort. Men med Svenskens låga inkomst så är det så klart mycket. Så illa är det tyvärr. Kika på Danmark för referens där man som högutbildad tjänar runt 2-3ggr mer. Det är fakta.

Dansken har inte råd med en bättre levnadsstandard än svensken trots 60-70% högre lön pga brutala marginalskatter, högre priser samt brutal fastighetskatt.

En dansk företagare får betala 40% högre skatt än en svensk och lever fattigare än en svensk med samma inkomst.

Stockholmaren slipper dessutom bo i en stad med en massa ”utsatta områden” mitt i city som den stackars dansken.

Men dansken får nöjet att betala en jävla massa i skatt till sossar. Det har vi förstått att du älskar
Senast redigerad av flanders 2023-05-09 kl. 07:02.
Citera
2023-05-09, 07:02
Medlem
Färsk analys från mäklarstatistik som är det *bästa* som finns att tillgå när man inte längre kan använda valueguards HOX index.

https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/bostadsratter-fortsatte-uppat-i-april/

enligt länken ovan ser priserna ut att vända uppåt igen.

Enligt Länsförsäkringar är förmodligen botten redan nådd:

Citat:
Vår nuvarande prognos är att det värsta prisfallet ligger bakom oss och att allt fler bostadsaffärer kommer att göras under året

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/lana/bolan/experterna-svarar-sa-blir-bostadsmarknaden-2023/
Citera
2023-05-09, 07:17
Medlem
Citat:
Fortsatt stigande priser på hus vore rena rama pesten för samhället. Ska alla exklusiva orter bara bestå av pensionärer som suttit på sina hus i massa år och rikt folk, så kommer ju inte kommunen innehålla vanligt arbetar folk som faktiskt gör jobbet. Hur kommer då allt fungera? Räntehöjningarna har verkligen varit nödvändiga och hade varit ren idioti att sänka räntan igen. Verkligheten om bostadsmarkanden fortsätter upp är snart att unga förstagångsköpare är tvingande att vänta in släktingars död för att ha råd med ett hus som är vettigt att ha familj i

Det här upprepas ofta i Sverige men är bara tramsigt. Alla orter är så otroligt små att man kan bo på kort pendlingsavstånd för spottstyvrar. Tom i Stockholm går det att hitta väldigt billiga boenden.

Tåget från tex Åkersberga till Stockholm Östra tar 32 minuter.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2,5rum-akersberga-osterakers-kommun-kajutan-49-19915385

Tunnelbanan från Kista till Fridhemsplan tar 13 min.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-akalla-stockholms-kommun-sibeliusgangen-44-0341-1003-19916452

Dessa boenden skulle ge månadskostnader runt 5k-6k i mån med över 4% ränta. Hur är det ett problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in