2023-05-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Alltså, något är ju fel här... en 22-årig mecklare i Hudiksvall köper nyprod 2a (ca 2msek) och har signat upp sig på en leasingbil (4-8k/mån). Tycker 4% ränta är tokhög och vill därför inte amortera "för att kunna bibehålla sin livsstil".

Vad drar en mecklare i Hudiksvall in? Vad har man för livsstil att bevara där?

Här är nyprodprojektet:

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2507794
Tydligen kommer han inte ha råd med leasingbilen som han beställt. Allt är väl bankens fel som inte beviljat honom amorteringsfritt, som man kan ansöka om vid nybyggen i upp till 5 år. Dock behöver inte banken bevilja det.
Citera
2023-05-08, 13:16
Medlem
Precis vad vi är många som sagt här, bekräftat nu av Mekklarna.
I klartext, så är det bara de attraktiva bostäder som leder till en affär. Så det egentliga prisfallet är betydligt större. Undrar just varför HOX inte fick visa på kvalitetsjusterade priser.

"Bostadsmarknaden är komplicerad just nu, men en bidragande faktor till att prisfallet har stannat av är att säljarna är avvaktande och att det kommer ut få nya bostäder på marknaden. Det säger Fastighetsbyråns vd Johan Engström.

– För de bostäder som kommer ut finns en efterfrågan vilket håller priserna uppe, säger han i en kommentar till dagens siffror från Svensk Mäklarstatistik"
Citera
2023-05-08, 13:24
Medlem
Kaenkelberries avatar
Nu är jag riktigt positiv till stigande bopriser igen! Det känns så himla positivt så jag måste skriva av mig här kände jag!

- inflationen är ner. Matpriserna är tydligt ner och borttagandet av den idiotiska reduktionsplikten kommer göra dieseln 5-6 kr litern billigare vid pump. Lägg därtill stora gaslagen och ökad utbyggnad av elnätet så är trenden tydlig.
-RB kommer göra en liten höjning till men har redan aviserat att sänkningarna kommer.
-Inflationen har käkat upp en hel del lån så jag tycker inflationen har varit bra på lång sikt -stärker oss ägare!
-nya köpare har kommit in och köpt nu när det så billigt med villor och BR
-Kriget kommer för eller senare ta slut.. då stundar en högkonjuktur utan dess like då Ukraina behöver byggas upp igen vilket ökar vinsterna för svenska bolag!
Citera
2023-05-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nu är jag riktigt positiv till stigande bopriser igen! Det känns så himla positivt så jag måste skriva av mig här kände jag!

- inflationen är ner. Matpriserna är tydligt ner och borttagandet av den idiotiska reduktionsplikten kommer göra dieseln 5-6 kr litern billigare vid pump. Lägg därtill stora gaslagen och ökad utbyggnad av elnätet så är trenden tydlig.
-RB kommer göra en liten höjning till men har redan aviserat att sänkningarna kommer.
-Inflationen har käkat upp en hel del lån så jag tycker inflationen har varit bra på lång sikt -stärker oss ägare!
-nya köpare har kommit in och köpt nu när det så billigt med villor och BR
-Kriget kommer för eller senare ta slut.. då stundar en högkonjuktur utan dess like då Ukraina behöver byggas upp igen vilket ökar vinsterna för svenska bolag!

Det låter som du försöker sälja din bostad.
Citera
2023-05-08, 13:51
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Sa han som torskade några hundra papp. Välkommen tillbaka förresten
Hade nog kunnat få igen runt 100k om jag hade väntat men äh sånt är livet. Hoppas verkligen folk i tråden passar på att fynda. Det är flera sjukt starka försäljningsmånader som väntar nu
-Maj
-Juni
-Augusti
-September

Det finns bara uppgång. Juni är Rb sista möte och blir det "bara" 25 punkter (stor sannolikhet) eller 0 punkter så blir det köpglädje igen. Tror vi kommer att takta upp 1% per månad. Grattis mäklare i Sthlm och Gbg.
Citera
2023-05-08, 14:04
Medlem
Vad tror ni priserna är idag jämfört med 5år, upp, ner eller står det stilla?

Tror själv på uppgång med teorin att räntorna är lägre men byggpriserna högre vilket pressar utbudet när mindre byggs (totalt stop 2024 kanske?). Men intressant att höra andras teorier.

När är bäst läge att fynda, nu eller nästa år?
Citera
2023-05-08, 14:04
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bostadslax
Det låter som du försöker sälja din bostad.

Haha nej nej. Vi sitter så fint så fint , jag har påtalat att kan man härda ut denna tiden så är man vinnare över tid. Måste man inte skilja sig eller riskar jobbet så är det jättebra. Jag har t.o.m. ökat min amortering.
Citera
2023-05-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Hade nog kunnat få igen runt 100k om jag hade väntat men äh sånt är livet. Hoppas verkligen folk i tråden passar på att fynda. Det är flera sjukt starka försäljningsmånader som väntar nu
-Maj
-Juni
-Augusti
-September

Det finns bara uppgång. Juni är Rb sista möte och blir det "bara" 25 punkter (stor sannolikhet) eller 0 punkter så blir det köpglädje igen. Tror vi kommer att takta upp 1% per månad. Grattis mäklare i Sthlm och Gbg.

Jag noterar att dina inlägg blev markant mindre världsfrånvända och paniksvettiga, till och med läsvärda, efter att du fick lägenheten såld och de värsta konkursfarhågorna lagt sig. Du försvann också från tråden - man får anta då du hellre njöt av det nya fina boendet.

Det är således med viss oro som jag nu ser att du är tillbaka i tråden och återigen drar i alla möjliga och omöjliga växlar för att haussa upp marknaden.

Hur under vattenytan är du?
Citera
2023-05-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Vad tror ni priserna är idag jämfört med 5år, upp, ner eller står det stilla?

Tror själv på uppgång med teorin att räntorna är lägre men byggpriserna högre vilket pressar utbudet när mindre byggs (totalt stop 2024 kanske?). Men intressant att höra andras teorier.

När är bäst läge att fynda, nu eller nästa år?

Nu får det bli min spekulation, men om 5år tror jag priserna i kr har gått upp något.
Men inte så de hänger med inflationen så reelt kommer nog prisnivån vara lägre om 5år jämfört med idag.
Skall du köpa bostad för att bo så slå till när du hittar en sam passar ditt behov och helst även budget.
Möjligen kan du göra en bättre affär om nåt år men inte nödvändigt.
Vet några som gjorde vad jag tror bra affärer i höstas, de som köpte av dödsbon eller folk som blev tvugna att sälja, vet några objekt som såldes ca 30% lägre än för 1 år sen och 10% högre jämfört med idag.
Men det är enstaka objekt, jag skulle definitivt inte köpa nåt på spekulation närmaste åren.
Citera
2023-05-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
-Maj
-Juni
-Augusti
-September

Normalt är det väl starka månader som väntar. Jag tillhör ju dem som tror på fortsatt nedgång, men det beror främst på vad som händer med lånelöften ihop med de kraftiga realönesäkningarna. För 10M+ villor är marknaden helt död.
Citera
2023-05-08, 16:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Mäklarstatistik bekräftar uppgången i april. Ännu en månad utan att blodbadet tråden utlovat kom

Nya tag nästa månad.
Ja, har man sett. BR upp och villor upp. De som skulle fynda fick göra det i december. Då verkar botten ha varit.

Tittar jag på boolipro på deras prisindex, som nu är uppdaterat för April, så är nedgången i BR Stockholm 7.7% från toppen.
Och för villor 18.2%. Bankernas estimat på 20% verkar bara gälla villor då. (Möjligen har dom sagt huspriserna).

Kan nog fortsätta upp nu när folk ser fallande livsmedelpriser mm, och att räntan börjar vara på toppen.
Citera
2023-05-08, 16:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vissa lägenheter säljs inte, de blir inte del av index.
Visst är det så. Ask och Bid är inte en del av index.

Är det ett problem? Eller vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in