2023-05-07, 22:57
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det måste de väl veta? Vi har ju fått höra hundratals gånger i denna tråd att 85% av välden står på ryssarnas sida i konflikten, så 1,4 miljarder indier måste med nödvändighet ingå i de 85%-en. Utan alla indierna kan det inte bli mer än max 68% av världens befolkning som stöttar ryssarna - och det givet då att befolkningarna i de länderna är avsevärt mer informerade och kunniga än indierna (vilket jag tvivlar på vad gäller många länder).

Den demokratisk av folket i Indien valda indiska regeringen samarbetar med Ryssland och skickar inte vapen till Ukraina.

Om nu befolkningen i Indien känner att det är en av de viktigaste valfrågorna i nästa val så får de välja en ny regering som lovar att avbryta allt samarbete med Ryssland och skicka alla Indiens vapen till Ukraina.
Citera
2023-05-07, 23:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Har det verkligen gjorts en opinionsundersökning bland Indiens 1,4 miljarder invånare hur många som vill skicka vapen till Ukraina? De flesta där vet nog inte ens vad Ukraina är för ett land.

Bra fråga. Den undersökning jag tittade på hade bara undersökt det urbana indien, enligt synsättet att när det gäller utrikespolitik är den indiska landsbygden bara "going with the flow", de har ingen agens.

Indierna är verkar rätt polariserade. väldigt många av dem är relativt ryssvänliga MEN det finns också en stor minoritet som vill skicka vapen. Det kan dock tolkas som att de vill SÄLJA vapen och tjäna pengar, och att de tycker att det skulle vara coolt att se indiska vapen på slagfältet. där var en del rena inkonsekvenser i hur respondenterna svarade, så man kan ifrågasätta hur politiskt mogna indierna är.
Citera
2023-05-07, 23:07
Medlem
Putin vekar ha problem på hemmaplan med brutala skogsbränder , kan ha ha exporterat för mycket kött till Ukraina så ingen kan släcka ? https://twitter.com/Lyla_lilas/status/1655252994265432064?s=20
Citera
2023-05-07, 23:09
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om Putin inte är på röda torget 9 maj (en stund iallafall), så börjar jag fråga mig om paranoia angående honom..(vilket faktiskt är mera illavarslande)

Viktigt rysk datum, 9 maj. Inget man smiter undan som rysk/sovjetisk statsledare.

Håller med. Till och med Stalin betraktade 7 november paraden 1941 där soldaterna transportera direkt till fronten när Tyskarna knackade på porten Moskvas portar. Om Putin inte är på plats 9 maj så är han den fegaste Sovjet/Ryska ledaren genom tiderna.
Senast redigerad av Kaptagon 2023-05-07 kl. 23:11.
Citera
2023-05-07, 23:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Kärnvapen, kanske? Samtidigt är det ju något de gärna poängterar att bara USA använt, och dessutom just i 2:a Världskriget, så det kanske blir en svår balansgång att lyckas med det?

Men jag instämmer i att han på något vis nog kommer försöka skapa tydliga associationer mellan de sovjetiska soldaterna som var med och vann 2:a Världskriget och dagens ryska soldater, liksom mellan de tyskar som förlorade kriget och dagens ukrainska soldater. Och kanske även mellan Hitler och Zelensky? Och själv kommer han väl försöka bli associerad med Stalin (som de numera ibland försöker marknadsföra som någon slags landsfader trots alla hans illdåd).

Putin har alltid varit svag för att visa sig upp som en form av "machismo". Judo, rider på hästar utan skjorta etc.., då borde lite "showande" utav kärnvapen vara på sin plats den 9 maj.

Det kräver även att han är på plats den 9 maj som jag ser det.

(Samtidigt ser jag mer och mer Putin som fåfäng. Jmf med hur Zelensky har åldrats sedan kriget började, och hur Putins botox-face håller upp..)
Citera
2023-05-07, 23:25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om Putin inte är på röda torget 9 maj (en stund iallafall), så börjar jag fråga mig om paranoia angående honom..(vilket faktiskt är mera illavarslande)

Viktigt rysk datum, 9 maj. Inget man smiter undan som rysk/sovjetisk statsledare.

Det är visst redan beslutat att han bara kommer medverka i en videolänk.

Frågan är varför? Jag kan bara se tre tänkbara orsaker:

1. Att hans hälsa så dålig att han inte klarar att medverka. Men att sitta stilla på en stol och vinka lite borde ju inte vars så betungande. Men han kanske har någon sjukdom t.ex. parkinson och skakar vilket han inte vill visa upp?

2. Han är väldigt orolig för att utsättas för ett attentat. Men det borde ju hans säkerhetspersonal kunna hålla koll på, det har de ju trots allt lyckats med alla tidigare år. Men han kanske inte litar på dem längre och känner att det interna stödet sviktat kraftigt på sistone?

3. Han befinner sig öht inte ens i närheten av Moskva utan på en helt annan plats och tänker stanna där.
Citera
2023-05-07, 23:27
Avstängd
frekkinheads avatar
Någon KUNNIG som kan berätta vad som med störst sannolikhet kommer att hända? Vad blir resultatet av allt detta? Vem vinner och hur kommer allt sluta? Inga hittepå-grejer nu och inga fantasier och inga biased views snälla
Citera
2023-05-07, 23:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är visst redan beslutat att han bara kommer medverka i en videolänk.

Frågan är varför? Jag kan bara se tre tänkbara orsaker:

1. Att hans hälsa så dålig att han inte klarar att medverka. Men att sitta stilla på en stol och vinka lite borde ju inte vars så betungande. Men han kanske har någon sjukdom t.ex. parkinson och skakar vilket han inte vill visa upp?

2. Han är väldigt orolig för att utsättas för ett attentat. Men det borde ju hans säkerhetspersonal kunna hålla koll på, det har de ju trots allt lyckats med alla tidigare år. Men han kanske inte litar på dem längre och känner att det interna stödet sviktat kraftigt på sistone?

3. Han befinner sig öht inte ens i närheten av Moskva utan på en helt annan plats och tänker stanna där.

Det är beslutat sägs det. Men är det sant ? Nej säger jag.., han är där..

Vi får se den 9 maj..
Citera
2023-05-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Någon KUNNIG som kan berätta vad som med störst sannolikhet kommer att hända? Vad blir resultatet av allt detta? Vem vinner och hur kommer allt sluta? Inga hittepå-grejer nu och inga fantasier och inga biased views snälla

Det finns ingen som vet eftersom det är en konflikt sprunget ur just fantasier. Men om jag skulle gissa så tror jag att Ukraina semi-lyckas med sin offensiv och att vi inom några månader får till förhandling och en fryst konflikt. Ingen vinnare, bara förlorare.
Citera
2023-05-07, 23:35
Moderator
farbror_barbros avatar
För den som till äventyrs inte förstått var Scott Ritter står och var hans lojalitet ligger rekommenderas följande klipp från hans boklansering i Ryssland:
https://youtu.be/7YUCGZloQTE
Några intressanta och avslöjande punkter:
- han beklagar att ett krig pågår*, men använder den häpnadsväckande formuleringen att det är "ryssar som dödar ryssar". Detta går bortom de flesta ryska propagandister som oftast medger existensen av ukrainare som en etnisk grupp.
- han menar att Ryssland aldrig kan förlora militärt, och att om ryska politiker bara bestämde sig så skulle kriget vara slut under sommaren. Detta är givetvis i linje med hans alternativa verklighet som han beskrivit i över ett år, men man undrar ju hur han får ihop logiken att Ryssland och Putin med vilje skulle stå och stampa i t.ex. Bakhmut i snart 10 månader, om de bara "kunde bestämma sig".
- han säger sig "hoppas att den ryska regeringen bestämmer sig för att avsluta kriget genom att vinna det" (5:41).
- till sist frågar han om "Ryssland kan förlåta allt som USA gjort mot dem" (!) och "bjuda in dem till bordet". Vi talar alltså om USA, ett land med 15 ggr större ekonomi än Ryssland, men som enligt Ritter "håller på att tappa sin hegenomi". Kina behöver också "visa förlåtelse mot USA" för att vi skall få en lösming. Ja, ni läste rätt.

En fascinerande och skrämmande inblick i ett alternativt psyke, där inte ens uppenbara ryska motgångar kan ses för vad de är, utan där en dolkstötslegend pågårhela tiden i bakgrunden.

*) Ritter är kanske inte betald av Ryssland eftersom han använder ordet 'war", eller så inser man att "SMO" skulle vara ett för tydligt tecken på vem Ritter rapporterar till. Jag tror personligen att han i första hand är en nyttig idiot, men också delvis i Kremls sold.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-05-07 kl. 23:55.
Citera
2023-05-07, 23:36
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra fråga. Den undersökning jag tittade på hade bara undersökt det urbana indien, enligt synsättet att när det gäller utrikespolitik är den indiska landsbygden bara "going with the flow", de har ingen agens.

Indierna är verkar rätt polariserade. väldigt många av dem är relativt ryssvänliga MEN det finns också en stor minoritet som vill skicka vapen. Det kan dock tolkas som att de vill SÄLJA vapen och tjäna pengar, och att de tycker att det skulle vara coolt att se indiska vapen på slagfältet. där var en del rena inkonsekvenser i hur respondenterna svarade, så man kan ifrågasätta hur politiskt mogna indierna är.

Vi kan nog lugnt räkna med att Indien inte kommer skänka vapen till någon öht. Vad de möjligen kan tänkas göra är att sälja vapen. Men Indien är ingen jättestor vapenproducent i dagsläget.

Deras vapen export består idag av:

Citat:
According to government data, the major defence equipment exported in the past five years includes weapon simulator, tear-gas launcher, torpedo-loading mechanism, alarm monitoring & control, night vision monocular and binocular, light-weight torpedo & fire control systems, armoured protection vehicle, weapons locating

https://www.google.com/amp/s/m.thewire.in/article/government/india-defence-top-25-arms-exporter-sipri/amp
Citera
2023-05-07, 23:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Ytterligare ett video-tips för den som vill lära sig mer om förutsättningarna för den väntade ukrainska vår/sommar-offensiven i form av PERUNs senaste YT-film:
https://youtu.be/JIYC_WUSw4c

Han går igenom vad som skett de senaste månaderna med Ukraina faktiskt netto +25 km^2, och vilken numerär de kan tänkas ha. Med tanke på att ryssarna själva talar om uppåt 200 000 ukrainska soldater i reserv för denna offensiv (säkert en överdrift) så är den tidigare nämnde Ritters fantasier om att Ryssland slulle kunna avlaita kriget med seger till sommaren mer än lite galna.

Den viktigaste slutsatsen som PERUN dear är att mycket lite talar för att offensiven leder till ett avgörande av kriget i ena eller andra riktningen. I ställelt talar enligt honom allt för att kriget fortgår in i 2024.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in