2023-05-07, 22:30
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Snart firar Ryssland den årliga segern över fascismen - alltså tredje riket / nazityskland. Finns det ens några stridsvagnar kvar till paraden i Moskva?

De tänker vad jag förstått främst använda stridsvagnar och andra vapen från den tiden. Och ja, det finns kvar en del sådant som fortfarande funkar, åtminstone tillräckligt bra för att köra runt en liten bit och visa upp.
Citera
2023-05-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
ja, varför inte . usa har avvarat (nåja ska avara) något 20-tal abrhams (av 5000+) och 100 bradlys (av ca 4000)

så det finns onekligen gott om prylar om man vill planera för när ryssarna ska knäckas (oaktat hur många miljoner man i stövlar och högaflar de mobiliserar) militärt.

det är dock en balansgång när man ska ”koka levande grodor”….

Resurserna finns ju absolut att göra mer för Ukraina jag tror och hoppas även att de siffror som
rapporteras i stöd delvis är en del av desinformationen gentemot fienden.
Om nu USA uppger att man tänker skicka 110 Bradlys är det inte omöjligt att det i verkligheten
skickas det dubbla antalet.
Som givarland vill man väl inte att operationen skall misslyckas på grund av att det inte finns reserver.
Man är säkerligen även beredda med både reservdelar och service personal i exempelvis Polen.
Och säger man att man tänkt skicka ca 30 Abrams står det kanske ytterligare 30 leveransklara som kan rullas in från Polen när offensiven väl är igång som kan ansluta till andra anfallsvågen.
Inte tusan redovisar man dom korrekta siffrorna rakt i ansiktet på fienden.
Citera
2023-05-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Har det verkligen gjorts en opinionsundersökning bland Indiens 1,4 miljarder invånare hur många som vill skicka vapen till Ukraina? De flesta där vet nog inte ens vad Ukraina är för ett land.

Det måste de väl veta? Vi har ju fått höra hundratals gånger i denna tråd att 85% av välden står på ryssarnas sida i konflikten, så 1,4 miljarder indier måste med nödvändighet ingå i de 85%-en. Utan alla indierna kan det inte bli mer än max 68% av världens befolkning som stöttar ryssarna - och det givet då att befolkningarna i de länderna är avsevärt mer informerade och kunniga än indierna (vilket jag tvivlar på vad gäller många länder).
Citera
2023-05-07, 22:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Sen är väl de här T-90 Armata stridsvagnarna dedikerade paradstridsvagnar? Det vill säga skådebröd för den 9:e maj paraden...

Den store ledaren skall tydligen inte medverka live i år utan via videolänk från bunkern. Men allt går enligt plan...
Tror nog att puckot Putain är rädd för att bli skjuten av sina egna krypskyttar. Putains närmaste livvakter får ju inte bära vapen av den orsaken. Men jag har ett förslag tll ryssen angående videolänken. Om nu Putain ska medverka genom videolänk så kan väl stridsvagnarna också göra det. De behöver ju ens vara nya utan man kunde ju bara klippa ihop lite bilder från tidigare års parader. Finns ju ändå bara nazi-tv kvar i rysshelvetet så varför inte bara fejka hela skiten. Borde ju bli mycket billigare också, vilket är bra med tanke på hur mycket kriget kostar.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-07 kl. 22:54.
Citera
2023-05-07, 22:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
De tänker vad jag förstått främst använda stridsvagnar och andra vapen från den tiden. Och ja, det finns kvar en del sådant som fortfarande funkar, åtminstone tillräckligt bra för att köra runt en liten bit och visa upp.

Putin är ju lite små desperat.., få se om hur han tänker vinkla in detta krig i paraden. För det sker nog, utan respekt för historian.

Blir nog heller inte förvånad över, att man visar upp något utav sina kärnvapen. Lite "NK-style".
Citera
2023-05-07, 22:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Säkert. Men det är sällan att någon döms.
Obegripligt vad du försöker säga.

Det började med detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är en lek med ord. Deportering eller evakuering? Hur var det i Mariupol när de som hållit till i Azov stal gav upp, alltså kapitulerade? De blev "evakuerade" enligt vissa källor i väst.

Nu är du alltså med på att det är ett krigsbrott och inte "en lek med ord".

Är din poäng att Ryssland kan slippa stå till svars för krigsbrott? Och att det är "bra" på något sätt?
Eller vad vill du ha sagt?
Citera
2023-05-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ryska bombplan i luften över Azov-havet nu. Håll i hatten!!

https://t.me/Donbas_Operativniy/37975
Nu är missilerna på väg till Ukraina!!
Citera
2023-05-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så du tror Ukraina får mer offensiva vapen även om deras offensiv misslyckas?

Ja, jag tror att Ryssland helt enkelt passerat för många gränser. Det är med visst obehag och ångest som man konstaterat faktum nu. Ryssland utgör en för stor fara för både Europa och sina närmaste grannar för att kunna lämnas ifred. Lägg till att de också begår grova krigsförbrytelser på daglig basis.
Citera
2023-05-07, 22:50
Medlem
Den sk segerparaden 9maj i ryssland har bytt namn nyligen, till FÖRLORAR paraden av den ryska folkhumorn.
Citera
2023-05-07, 22:51
Medlem
Reimers avatar
Men trots allt, Bakhmut är fortfarande Ukrainskt.

Citat:
Bakhmut Holds!

Against all the odds

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1655310374063726597
Citera
2023-05-07, 22:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tror nog att puckot Putain är rädd för att bli skjuten av sina egna krypskyttar. Putains närmaste livvakter får ju inte bära vapen av den orsaken. Men jag har ett förslag tll ryssen angående vidolänken. Om nu Putain ska medverka genom vidolänk så kan väl stridsvagnarna också göra det. De behöver ju ens vara nya utan man kunde ju bara klippa ihop lite bilder från tidigare års parader. Finns ju ändå bara nazi-tv kvar i rysshelvetet så varför inte bara fejka hela skiten. Borde ju bli mycket billigare också, vilket är bra med tanke på hur mycket kriget kostar.

Om Putin inte är på röda torget 9 maj (en stund iallafall), så börjar jag fråga mig om paranoia angående honom..(vilket faktiskt är mera illavarslande)

Viktigt rysk datum, 9 maj. Inget man smiter undan som rysk/sovjetisk statsledare.
Senast redigerad av Snapcount 2023-05-07 kl. 22:55.
Citera
2023-05-07, 22:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Putin är ju lite små desperat.., få se om hur han tänker vinkla in detta krig i paraden. För det sker nog, utan respekt för historian.

Blir nog heller inte förvånad över, att man visar upp något utav sina kärnvapen. Lite "NK-style".

Kärnvapen, kanske? Samtidigt är det ju något de gärna poängterar att bara USA använt, och dessutom just i 2:a Världskriget, så det kanske blir en svår balansgång att lyckas med det?

Men jag instämmer i att han på något vis nog kommer försöka skapa tydliga associationer mellan de sovjetiska soldaterna som var med och vann 2:a Världskriget och dagens ryska soldater, liksom mellan de tyskar som förlorade kriget och dagens ukrainska soldater. Och kanske även mellan Hitler och Zelensky? Och själv kommer han väl försöka bli associerad med Stalin (som de numera ibland försöker marknadsföra som någon slags landsfader trots alla hans illdåd).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in