Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-03, 22:08
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Jobbar du kommunalt?
Anstränger du dig för att vara ett rövhål eller kommer avföringen ur din mun av sig själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Sök på utvecklingssamtal eller performance review så hittar du.
Tack för hjälpen. Nu klarnade det.

Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Gör chefen rätt? Är det ett trick för att stressa upp och göra arbetsmiljön toxic? Varför backade chefen undan när jag ville dra med facket? Om det chefen nu gör är rätt, varför får man kalla fötter?
Eftersom din arbetsplats inte har kollektivavtal har du inte rätt till utvecklingssamtal, och chefen är alltså inte skyldig att hålla ett sådant med dig. Angående orsakerna till att du inte hört mer om detta kan jag bara spekulera. Det kan tänkas att din chef är blyg och föredrar samtal på tu man hand. Det kan också tänkas att din chef är en sån som främst använder utvecklingssamtalet till att utöva otillbörlig press på medarbetarna, och att det förlorar sitt syfte för hen ifall en facklig företrädare närvarar.
Senast redigerad av Trivselgruppen 2023-05-03 kl. 22:11.
Citera
2023-05-03, 22:44
Medlem
Citat:
Hej FB!
Flera kollegor på min arbetsplats blev kallade på ett sånt där ”performance” möte där de vill pusha oss till att ”ge mer” när man redan gör sitt bästa. Problemet är att de som blev kallade är amatörer och ”fresh fish” dvs. unga som ej är bundna till facket. Jag är en veteran i bolaget sen ca 5 år tillbaka men har hamnat snett med chefen som smider planer och gör allt i sin makt för att göra livet surt för en ”average joe” som mig. Jag är dock bunden till facket. Värt att nämna är att vi ej har kollektivavtal.

Jag blev också kallad på ett sånt performance möte trots att jag jobbat länge och arbetar consistent och ordentligt. När jag nämnde att jag absolut går med på mötet men att jag tar med facklig representant så switchade chefens humör från snäll till hostile och dryg. Slutade upp med att chefen backade ur från det planerade mötet och skulle ”återkomma”. Det har nu gått 2 månader och jag har inte hört något. Vad kan detta bero på? Gör chefen rätt? Är det ett trick för att stressa upp och göra arbetsmiljön toxic? Varför backade chefen undan när jag ville dra med facket? Om det chefen nu gör är rätt, varför får man kalla fötter?

Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Han planerade att dra en rövare med dig men insåg att i fackets sällskap hade det fallit platt.

Hade varit bra om du (TS) hade berättat vilken typ av bransch och arbete som du har. Vissa är ju seriösare än andra, men håller med bouncingwith att din chef ville köra en rövare och när du drog det kortet så fegade han/hon ur eftersom det troligtvis är en sopa som utöver att vara en usel chef, dessutom jobbar i ett skit-företag i en relativt oseriös bransch som nu pg av det ekonomiska läget fått i uppdrag av sina lika oseriösa ägare att ”piska på lite”. Men det är som sagt bara en gissning?
Citera
2023-05-03, 22:46
Medlem
Citat:
Hej FB!
Flera kollegor på min arbetsplats blev kallade på ett sånt där ”performance” möte där de vill pusha oss till att ”ge mer” när man redan gör sitt bästa. Problemet är att de som blev kallade är amatörer och ”fresh fish” dvs. unga som ej är bundna till facket. Jag är en veteran i bolaget sen ca 5 år tillbaka men har hamnat snett med chefen som smider planer och gör allt i sin makt för att göra livet surt för en ”average joe” som mig. Jag är dock bunden till facket. Värt att nämna är att vi ej har kollektivavtal.

Jag blev också kallad på ett sånt performance möte trots att jag jobbat länge och arbetar consistent och ordentligt. När jag nämnde att jag absolut går med på mötet men att jag tar med facklig representant så switchade chefens humör från snäll till hostile och dryg. Slutade upp med att chefen backade ur från det planerade mötet och skulle ”återkomma”. Det har nu gått 2 månader och jag har inte hört något. Vad kan detta bero på? Gör chefen rätt? Är det ett trick för att stressa upp och göra arbetsmiljön toxic? Varför backade chefen undan när jag ville dra med facket? Om det chefen nu gör är rätt, varför får man kalla fötter?

Alltså, vad är detta för språkbruk? Din chef borde kalla dig på ett möte om det istället!
Citera
2023-05-03, 23:09
Medlem
Många arbetsgivare och speciellt mellanchefer vet inte riktigt var de ska ta vägen om någon kallar in facket. Bra gjort TS. Om bara fler visste vad som gäller och att de kan stå på sig så hade vi haft ett bättre klimat i många branscher.
Citera
2023-05-03, 23:26
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Jobbar du kommunalt?

Ska det krävas?
Citera
2023-05-03, 23:28
Medlem
Det här är ju vanligt förekommande.
Har varit med om många gånger där både jag och kollegor har räddat sig själva när de bara har nämnt ordet "facket", även om de inte ens är med.
Arbetsgivare skiter på sig när de nämns och det är först då som de sköter sig och inte leker vilda västern med anställda och ignorerar deras villkor och rättigheter.
Detta är ju ändå ett bevis på att något är fullständigt fel med arbetsgivare som vi jobbar för.
Få har även råd att ens vara med i facket.
Sänk medlemsavgifterna eller lägg det på skatten så alla arbetstagare kan få en chans att bli behandlade som människor på sin arbetsplats.
Citera
2023-05-04, 02:57
Medlem
killawifes avatar
Om ni inte har kollektivavtal så är facket verkningslöst. Företaget har inte avtal med facket och det spelar ingen egentlig roll om du är medlem eller inte för din situation på arbetsplatsen.

Jag har också jobbat på arbetsplatser där det saknats kollektivavtal. Ett var super-oseriöst och lurade alla anställda. Ett annat var som vilket jobb som helst där man skötte allt bra och alla fick sina löner som de skulle.
Citera
2023-05-04, 05:58
Medlem
Germanofils avatar
Svårt att veta vilket syfte mötet skulle ha. Det är ju möjligt att din chef ville sätta upp mål och att du skulle fått en bonus om du uppnådde dessa mål. Har du pratat med andra på arbetsplatsen som haft denna typ av möten?
Citera
2023-05-04, 06:02
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Ska det krävas?
Det var gissningsvis tänkt som en förolämpning till mig för att jag inte omedelbart förstod TS' amerikaniserade benämning på det vi i Sverige vanligen kallar utvecklingssamtal.
Citera
2023-05-04, 07:43
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Hej FB!

Förstår inte så mycket av vad du påstår, men kan uttyda att är man med i facket har man makt.
Skulle påstå helt fel, arbetsgivaren ger blanka fan om du är medlem i facket eller inte så länge det saknas kollektivavtal.
Finns det kollektivavtal så behöver man inte ens vara med i facket då det regleras centralt.
Så vad vill du egentligen påstå?
Citera
2023-05-04, 07:49
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Förstår inte så mycket av vad du påstår, men kan uttyda att är man med i facket har man makt.
Skulle påstå helt fel, arbetsgivaren ger blanka fan om du är medlem i facket eller inte så länge det saknas kollektivavtal.
Finns det kollektivavtal så behöver man inte ens vara med i facket då det regleras centralt.
Så vad vill du egentligen påstå?
Som jag förstår TS' frågeställning handlar den inte om hens medlemskap i facket, utan om en uppfattad förändring i chefens beteende efter att TS förklarat sig vilja ta med en facklig företrädare till utvecklingssamtalet.
Citera
2023-05-04, 07:52
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Som jag förstår TS' frågeställning handlar den inte om hens medlemskap i facket, utan om en uppfattad förändring i chefens beteende efter att TS förklarat sig vilja ta med en facklig företrädare till utvecklingssamtalet.

Jomen alla arbetsgivare VET att facket kan inte göra ett skvatt om bolaget inte har kollektivavtal, under meningen som jag tolkar det, är är man med i facket är man alltid "skyddad"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in