Citat:
Ursprungligen postat av
IncreaseThePeace
Hej FB!
Flera kollegor på min arbetsplats blev kallade på ett sånt där ”performance” möte där de vill pusha oss till att ”ge mer” när man redan gör sitt bästa. Problemet är att de som blev kallade är amatörer och ”fresh fish” dvs. unga som ej är bundna till facket. Jag är en veteran i bolaget sen ca 5 år tillbaka men har hamnat snett med chefen som smider planer och gör allt i sin makt för att göra livet surt för en ”average joe” som mig. Jag är dock bunden till facket. Värt att nämna är att vi ej har kollektivavtal.
Jag blev också kallad på ett sånt performance möte trots att jag jobbat länge och arbetar consistent och ordentligt. När jag nämnde att jag absolut går med på mötet men att jag tar med facklig representant så switchade chefens humör från snäll till hostile och dryg. Slutade upp med att chefen backade ur från det planerade mötet och skulle ”återkomma”. Det har nu gått 2 månader och jag har inte hört något. Vad kan detta bero på? Gör chefen rätt? Är det ett trick för att stressa upp och göra arbetsmiljön toxic? Varför backade chefen undan när jag ville dra med facket? Om det chefen nu gör är rätt, varför får man kalla fötter?
Förstår inte så mycket av vad du påstår, men kan uttyda att är man med i facket har man makt.
Skulle påstå helt fel, arbetsgivaren ger blanka fan om du är medlem i facket eller inte så länge det saknas kollektivavtal.
Finns det kollektivavtal så behöver man inte ens vara med i facket då det regleras centralt.
Så vad vill du egentligen påstå?