2023-05-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Testa att googla Lex TinTin.
Tack för tips! Jag förstod av det jag läste att några jurister tycker det är bra om barnen får egna ombud medan andra tycker att det inte behövs.
Läste att några tycker att lagen är bra som den är. Den tolkas bara fel.
Andra anser att lagen behöver förtydligas.
En jurist skrev i DN att det är socialarbetarnas fel att det blir dåliga domar. Hon tycker att socialarbetarnas utredningar som görs till domaren inte är av god kvalitet.
Domaren fattar sen sitt beslut på detta dåliga underlag. Ligger det nåt i det?
Jag vet inte om det fanns något underlag från familjerätten till domstolen innan domaren fattade sitt beslut i december.
Någon som vet?
Citera
2023-05-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Tack för tips! Jag förstod av det jag läste att några jurister tycker det är bra om barnen får egna ombud medan andra tycker att det inte behövs.
En jurist skrev i DN att det är socialarbetarnas fel att det blir dåliga domar. Hon tycker att socialarbetarnas utredningar som görs till domaren inte är av god kvalitet.
Jag vet inte om det fanns något underlag från familjerätten till domstolen innan domaren fattade sitt beslut i december.
Någon som vet?

Domarna ska återvisa utredning till socialtjänsten i de fall de finner den undermålig, så i så fall är det domarna som gör fel om de fattar beslut på undermåligt underlag.
Citera
2023-05-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Domarna ska återvisa utredning till socialtjänsten i de fall de finner den undermålig, så i så fall är det domarna som gör fel om de fattar beslut på undermåligt underlag.

I teorin kanske. I praktiken förlitar sig domstolar på socialtjänstens utredningar som i regel fulla av tyckanden och vaga påståenden med oklar källa.

Skulle rätten börja underkänna alla usla utredningar från socialtjänsten skulle systemet haverera direkt då merparten av alla socialsekreterare saknar kompetens att skriva en saklig utredning.
Citera
2023-05-03, 17:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Testa att googla Lex T*nT*n.

Om man läser FUP så framgår det klart och tydligt att pojken var glad att träffa och umgås med sin pappa vid en rad olika tillfällen. När de tex åkte till Malmö och senare besökte Köpenhamn och Tivolit sommaren 2022 så var pojken enligt ett vittne väldigt glad och nyfiken under vistelsen där.

Detta står i kontrast till de påståenden om att pojken "ville inte" träffa sin pappa?
Citera
2023-05-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
I teorin kanske. I praktiken förlitar sig domstolar på socialtjänstens utredningar som i regel fulla av tyckanden och vaga påståenden med oklar källa.

Skulle rätten börja underkänna alla usla utredningar från socialtjänsten skulle systemet haverera direkt då merparten av alla socialsekreterare saknar kompetens att skriva en saklig utredning.
Definitivt skulle de få mer att göra men tror du överdriver undermåligheten.
Soc vet att deras domar granskas,att de kan bidra till liv och död. Det ansvaret och svängutrymmet soc har ger givetvis, såsom i all myndighetsverksamhet ett stort ansvar och makt.
Det är dessutom det mest komplexa som finns att besluta om vårdnsdsärenden och LVU.

Vidare ska den personen som berörs av soc utredningar få inkomma med ev korrigeringar innan beslut fattas, enligt förvaltningslagen. Och det ska tas i nämnd och med chef.
Så det är mängder med instanser och människor som har insyn och kan tycka till.
Dessutom går det att överklaga förvaltningsrättens beslut. Den enskilde har försvarare i rätten som kan peka på undermpligheter...Perfekt handläggning är jättesvårt, det föreligger alltid utrymme för missar. därav transparensen.

Man kan också anmäla till IVO om man anser att handläggningen är felaktig.

Svårt att tänka mig något mer transparent system.
Så att alla utredningar är så undermåliga att domarna "inte skulle få göra annat,", har jag mycket svårt att tänka mig.

Men nu pratar vi inte om soc, utan om TinTin.
Det är alltså ett barn som mördats av sin pappa0 för att domarna beslöt bevilja pappan umgänge med TinTin..

Kanske du har något att säga om skandalen i det?
Senast redigerad av Ericcca 2023-05-03 kl. 17:54. Anledning: Skrivfel
Citera
2023-05-03, 18:46
Medlem
Citat:
Där slår du huvudet på spiken enligt denna rapport:

https://jamstalldhetsmyndigheten.se/...t-undantag.pdf

Hade domstolen utvärderat våldet i Tintins fall och insett att det inte berodde på samarbetssvårigheter från mammans sida utan att det just var det psykiska våldet pappan utsatte Tintin för, som var hennes anledning att driva tvisten. Hade domstolen gjort det hade Tintin levt idag.

Fruktansvärt att det fick ske och skrämmande läsning i nedan rapport.

Jämställdmyndighetens rapport sidan 10 :
"Domstolarna tenderar att i större utsträckning fokusera på samarbetssvårigheter än
på uppgifter om våld eller andra övergrepp när riskbedömningar genomförs och vid
målets avgörande. En del domstolar omformulerar uppgifter om våld eller andra
övergrepp till konflikt eller samarbetssvårigheter. Det finns också exempel i
kartläggningen på domar där domstolen bedömt förälder och barns vistelse i
skyddat boende som samarbetssvårigheter. Detta medför att uppgifterna om våld
eller andra övergrepp förminskas eller osynliggörs. Samarbetssvårigheter och
principen om barns behov av kontakt med båda föräldrar verkar få större
genomslag än barns rätt att skyddas från våld eller andra övergrepp från en förälder
vid målets avgörande, när domstolen beslutar om vårdnad, boende och umgänge"

https://jamstalldhetsmyndigheten.se/...t-undantag.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Någon som vet?

Ovan finns länk till en rapport som snarare anser att det är domstolen som behöver höja kompetensen om våld i nära relationer och vårdnadstvister.
Citera
2023-05-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om man läser FUP så framgår det klart och tydligt att pojken var glad att träffa och umgås med sin pappa vid en rad olika tillfällen. När de tex åkte till Malmö och senare besökte Köpenhamn och Tivolit sommaren 2022 så var pojken enligt ett vittne väldigt glad och nyfiken under vistelsen där.

Detta står i kontrast till de påståenden om att pojken "ville inte" träffa sin pappa?

"Nästan" alla barn har roligt när de får resa runt och kommer bort fr sin vardag m förövaren.

Har du läst FUpen igen? Hahaha
Citera
2023-05-03, 18:57
Medlem
Det här citatet är bortom allt sunt förnuft:

Citat:

Åklagare Lindha Strömberg frågar pappan:
– Du säger att Tintin inte var rädd för dig. Var han rädd för dig när du ströp honom?
– Han var rädd i samband med händelsen, ja. Men jag var också rädd.

Han försöker frammana lite sympati till och med av själva dödsögonblicket. Att sonen kissade ner sig av rädsla bemöter pappan med att även han minsann var rädd. Han försöker framställa sig som ett till offer bredvid sitt mördade barn.
Citera
2023-05-03, 19:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke2012
Nästan alla barn har roligt när de får resa runt och kommer bort fr sin vardag m förövaren.

Bilden som målats upp att pojken inte "ville åka" till sin pappa bör alltså vara felaktig eftersom ett av vittnena uppger att pojken var väldigt glad och nyfiken under vistelsen i Malmö och Köpenhamn.

Ett plågat barn som inte mår bra av att träffa sin far skulle säkert uppträda helt annorlunda, inte sant?

Alltså är det väl något som inte stämmer här med all svartmålning av pappan och hans umgänge med sonen?
Citera
2023-05-03, 19:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ovan finns länk till en rapport som snarare anser att det är domstolen som behöver höja kompetensen om våld i nära relationer och vårdnadstvister.

Du pratar i nattmössan. Det har inte förekommit något våld i den här vårdnadstvisten förrän i januari 2023, däremot är det rätt uppenbart att båda föräldrarna har använt barnet som ett "verktyg" som egen personliga konflikt.

Domstolen behöver snarare höja kompetensen när det gäller föräldrar som medvetet använder barnet som en bricka för att försvåra och sabotera umgänget med den andra föräldern.

Är vi överens? 🧐
Citera
2023-05-03, 20:27
Medlem
Ännu ett citat från rättegången, ett förhör med en kurator som har träffat Tintin ca. 25 gånger på ett år:

Citat:
Målsägandebiträdet Camilla Orefjärd vill veta om kuratorn tror att Tintins känslor och tankar påverkats av andra personer vilket pappan hävdar.

- Nej, det tror jag inte, svarar hon.

Kuratorn ombeds berätta om teckningar som Tintin ritat vid deras träffar.

- De visade oro om att pappan skulle dyka upp i skolan. Han hade olika strategier om hur han skulle hantera olika situationer, var han skulle gömma sig hemma om det behövdes.

Tintin hade ritat en blomma.

- Det var luft, mat och kärlek men även att man behövde få vara med och bestämma.

Frågor om teckning på två koppar:

- Den ena är hur han känner hos sin mamma och sin pappa. Där står det också att han känner 99 procents oro hos pappan, säger kuratorn.

Pojken var orolig när han skulle vistas med pappan, rädslan bottnade i pappans gränslösa och hotfulla agerande.
Citera
2023-05-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Men tror du på riktigt att alla stunder behöver vara eländiga utåt för att det ska vara illa?! Det finns så många barn där allt sett finfint ut på ytan, och som ändå blivit utsatta för övergrepp och mördade av sina föräldrar. Ibland går det snabbt, ibland år! Det finns ingen färdig manual som du verkar tro, en resa säger inget om hur Tintin egentligen mådde hos sin pappa.
Du kan ju läsa här under om koppen och hans oro. Men du vägrar ta till dig något av denna pojkes egna vittnesmål.

Och du har fortfarande inte svarat på varför pappan gav sig på ett oskydligt barn, sitt eget barn, istället för en vuxen. Det var ju de vuxna som "kränkte" honom!

Dina inllägg här är så skamliga. Jag har inte sett dig skriva en enda j--la mening om sympati för pojken, utan du gör allt för att ursäkta en barnamördare.
Det är verkligen helt sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in