Citat:
Ursprungligen postat av
Svempa86
I teorin kanske. I praktiken förlitar sig domstolar på socialtjänstens utredningar som i regel fulla av tyckanden och vaga påståenden med oklar källa.
Skulle rätten börja underkänna alla usla utredningar från socialtjänsten skulle systemet haverera direkt då merparten av alla socialsekreterare saknar kompetens att skriva en saklig utredning.
Definitivt skulle de få mer att göra men tror du överdriver undermåligheten.
Soc vet att deras domar granskas,att de kan bidra till liv och död. Det ansvaret och svängutrymmet soc har ger givetvis, såsom i all myndighetsverksamhet ett stort ansvar och makt.
Det är dessutom det mest komplexa som finns att besluta om vårdnsdsärenden och LVU.
Vidare ska den personen som berörs av soc utredningar få inkomma med ev korrigeringar innan beslut fattas, enligt förvaltningslagen. Och det ska tas i nämnd och med chef.
Så det är mängder med instanser och människor som har insyn och kan tycka till.
Dessutom går det att överklaga förvaltningsrättens beslut. Den enskilde har försvarare i rätten som kan peka på undermpligheter...Perfekt handläggning är jättesvårt, det föreligger alltid utrymme för missar. därav transparensen.
Man kan också anmäla till IVO om man anser att handläggningen är felaktig.
Svårt att tänka mig något mer transparent system.
Så att alla utredningar är så undermåliga att domarna "inte skulle få göra annat,", har jag mycket svårt att tänka mig.
Men nu pratar vi inte om soc, utan om TinTin.
Det är alltså ett barn som mördats av sin pappa0 för att domarna beslöt bevilja pappan umgänge med TinTin..
Kanske du har något att säga om skandalen i det?