Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Du visade din bristfälliga kunskap när du skrev 'men samtidigt sammanfaller ju hederskultur med islam. Det är enbart i muslimska länder, som det inte är straffbart att döda en dotter eller syster för att hon haft sex utanför äktenskap', eftersom det inte är sant.
Lava nedan har ju gått igenom listan från min länk, och inte alla (men de flesta) var muslimska, som jag sade. Det är inte specifikt muslimskt, det är religiöst. Kurder har inte heller något land, precis som zigenare, men de praktiserar hederskultur ändå. Samma med Palestina.
Du hänvisar till GAPF.se som kvalificerad källa, du vet att Fadime Saindal begravdes i Uppsala domkyrka och ligger begravd på Uppsala gamla kyrkogård? Inte så vanligt för muslimer, såvitt jag vet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fadime_%C5%9Eahindal
Kurder är inte nödvändigtvis muslimer, men de praktiserar hederskultur oavsett, som jag skrev.
Det stämmer, kurder tillhör även tron yezidism, en av världens äldsta religioner, vars hederskultur haft ett starkt fäste i tron långt före islam ens blev påtänkt. Heder och skam som kulturfenomen är dock mycket äldre än alla de stora abrahamitiska religionerna tillsammans, hedersmord och patriarkala klansamhällen kan t.ex. dateras till det forna Mesopotamien och Babylonien, mer än 1000 år före kristus (och 1500 - 2000 år före islam) och även romarna kallade det bl.a. för
pater potestas. I Europa var det judiska minoriteter som praktiserade hedersmord (stening enl. "
Hanakhah") för utomäktenskapliga brott under medeltiden osv. Så arabvärlden har alltså inte fått detta från islam, eller någon annan religion, det är ett fenomen som är äldre än självaste prostitutionsyrket.
De fanatiskt islamfixerade och obildade sladdraggarna från Bromölla som sitter här och häver ur sig uppenbara felaktigheter är dock inte intresserade av hedersproblematiken som sådan, eftersom de inte ens vad vad det är för något men ändå försöker beskylla världens yngsta religion för ett problem som existerat i många tusentals år före sagda religions uppkomst.
Det är för övrigt väldigt ont om detaljer kring det här fallet. Det står inte ens om mannen som anhållits har någon relation till offret, i vart fall inte på Aftonbladet. Att det ens skulle vara ett regelrätt hedersmord är en trådsanning som endast uppkom för att en anhörig till offret nämnde att någon involverad var muslim, så det kommer nog visa sig om det finns någon sanning i det när utredningen tar fart på riktigt. Oavsett får det nog antas vara ytterst sällsynt att somalier genom omröstning i familjen väljer att hedersmörda en höggravid 20-årig kvinna. Det följer inte mönstret för den folkgruppen, men det är klart att det inte är omöjligt. Det borde i alla fall rubriceras som särskilt grovt med tanke på att hon var gravid, jag är okunnig om hur det påverkar påföljden om det oavsett blir strängaste tänkbara straff på grund av gärningen i sig och gärningsmannens ålder, dvs att "antalet" inte spelar någon roll i slutändan, men man kan tycka att det ändå borde räknas som dubbelmord, för det är ju faktiskt två liv som släckts.