2023-05-02, 12:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Albanien - medborgarna är 60% muslimer, 15% katoliker, 10% ortodoxa (+minoriter)
Afghanistan - är en islamsk stat, medborgarna är 90% sunni, 10% shia (+minoriter)
Eritrea - islam och kristendom uppges vara ungefär lika stora (+minoriter)
Irak - är en islamsk stat, medborgarna är 65% shia och 35% sunni (+minoriter)
Kurdistan - majoriteten av kurder är muslimer, 80% är sunni, 20% shia (+minoriter)
Libyen - de allra flesta libyer är sunnimuslimer (+minoriter)
Palestina - 80% av palestinerna är sunnimuslimer (+minoriter)
Pakistan - är en islamsk stat, 75% är sunni, 25% är shia (+minoriter)
Somalia - de allra flesta somalier är sunnimuslimer (+minoriter)

Hederskulturens A och O och varför det finns ett kausalt samband mellan religion, inte minst reformovänlig och stenålderscementerad islam, och hederskultur:

"Hederskultur uppstår från värdesystem, religiösa eller kulturella, som främjar kyskhet, oskuld och en reaktionär syn på̊sexualitet och kvinnokroppen. Dessa värdesystem har idén att män är överlägsna och ansvariga för kvinnor i familjen. Därmed bär de ansvar för kvinnors kyskhet och måste ha kontroll över deras sexualitet. Sådana värden existerar i sammanhang utan koppling till religion men de finns också i flera av världens stora religioner och religiös konservatism gör problemet värre. Alla stora världsreligioner glorifierar bilden av jungfrulighet och det finns föreställningar i heliga skrifter om betydelsen av oskulden. Det finns också religiösa fundamentalistiska grupper inom flera stora religioner som förespråkar värderingar som reproducerar HRV."

Kvalificerad källa:
https://gapf.se/wp-content/uploads/2021/01/Allt-du-beho%CC%88ver-veta-om-hedersva%CC%8Ald-och-fo%CC%88rtryck-201215-1.pdf

Stämmer, men det har aldrig och ingenstans varit så extremt som inom islam. Ingen annan världsreligion (dess företrädare/utövare) har gått så långt som till att skära sönder och sy ihop flickors underliv för att förhindra dem att ha sex före äktenskapet, eller att döda dem om de ändå har det.
Citera
2023-05-02, 12:57
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Då behöver vi inga rättegångar. Alla som häktas på sannolika skäl är skyldiga?

Dessutom har det väl inte varit häktningsförhandling än? Tänk om rätten inte anser att förundersökningsledarens bevis räcker? Är han oskyldig då?

Den misstänkte begärs häktad på skälig misstanke om sannolika inte går igenom.

Här grips det desperat efter halmstrån.

Först var det kanske en olycka under flytten.

Sen var det kanske BO svenska familj som dödade henne.

Och nu är han bara häktad och kanske inte ens skyldig.
Citera
2023-05-02, 12:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Vad då åklagare? Det är väl somaliern som är gärningsman här? Du kanske menar försvarare ?

Det kan ju bli så att han frikänns, för att åklagaren inte lyckas övertala rätten om att han är skyldig.
Citera
2023-05-02, 13:03
Medlem
BO hittades med en kniv i halsen. Så hon mördades av GM somaliern.

Fint att svenska tjejer går till sådana människor som är muslimer ))
Citera
2023-05-02, 13:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det så? Du citerade följande när du skrev det:

Kan du i så fall svara på, vilka icke-muslimska länder i världen som godtar mord med hedersmotiv, respektive där domstolarna ser genom fingrarna och frikänner, eller utdömer löjligt låga straff (i jämförelse med mord med andra motiv)?

Sedan nämnde du zigenare, och det stämmer att vissa zigenare i sydösteuropa har hederskultur (men inte finska zigenare). Zigenarna har dock inget eget land, d.v.s. det finns ingen stat som stöder dem i deras uppfattning om tillåtna mordmotiv. Utan de håller sina egna "rättegångar" och verkställer sina egna "straff". Vad folket som föder dem har för uppfattning om det, skiter de i. Vi borde naturligtvis inte ha släppt in dessa zigenare heller i Sverige från början. Ingen kan önska det mer än jag, att vi aldrig hade gjort det. Då hade vi sluppit sådana "rättegångar" och "avrättningar" inom Sveriges gränser.
Du visade din bristfälliga kunskap när du skrev 'men samtidigt sammanfaller ju hederskultur med islam. Det är enbart i muslimska länder, som det inte är straffbart att döda en dotter eller syster för att hon haft sex utanför äktenskap', eftersom det inte är sant.
Lava nedan har ju gått igenom listan från min länk, och inte alla (men de flesta) var muslimska, som jag sade. Det är inte specifikt muslimskt, det är religiöst. Kurder har inte heller något land, precis som zigenare, men de praktiserar hederskultur ändå. Samma med Palestina.

Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Albanien - medborgarna är 60% muslimer, 15% katoliker, 10% ortodoxa (+minoriter)
Afghanistan - är en islamsk stat, medborgarna är 90% sunni, 10% shia (+minoriter)
Eritrea - islam och kristendom uppges vara ungefär lika stora (+minoriter)
Irak - är en islamsk stat, medborgarna är 65% shia och 35% sunni (+minoriter)
Kurdistan - majoriteten av kurder är muslimer, 80% är sunni, 20% shia (+minoriter)
Libyen - de allra flesta libyer är sunnimuslimer (+minoriter)
Palestina - 80% av palestinerna är sunnimuslimer (+minoriter)
Pakistan - är en islamsk stat, 75% är sunni, 25% är shia (+minoriter)
Somalia - de allra flesta somalier är sunnimuslimer (+minoriter)

Hederskulturens A och O och varför det finns ett kausalt samband mellan religion, inte minst reformovänlig och stenålderscementerad islam, och hederskultur:

"Hederskultur uppstår från värdesystem, religiösa eller kulturella, som främjar kyskhet, oskuld och en reaktionär syn på̊sexualitet och kvinnokroppen. Dessa värdesystem har idén att män är överlägsna och ansvariga för kvinnor i familjen. Därmed bär de ansvar för kvinnors kyskhet och måste ha kontroll över deras sexualitet. Sådana värden existerar i sammanhang utan koppling till religion men de finns också i flera av världens stora religioner och religiös konservatism gör problemet värre. Alla stora världsreligioner glorifierar bilden av jungfrulighet och det finns föreställningar i heliga skrifter om betydelsen av oskulden. Det finns också religiösa fundamentalistiska grupper inom flera stora religioner som förespråkar värderingar som reproducerar HRV."

Kvalificerad källa:
https://gapf.se/wp-content/uploads/2021/01/Allt-du-beho%CC%88ver-veta-om-hedersva%CC%8Ald-och-fo%CC%88rtryck-201215-1.pdf
Du hänvisar till GAPF.se som kvalificerad källa, du vet att Fadime Saindal begravdes i Uppsala domkyrka och ligger begravd på Uppsala gamla kyrkogård? Inte så vanligt för muslimer, såvitt jag vet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fadime_%C5%9Eahindal
Kurder är inte nödvändigtvis muslimer, men de praktiserar hederskultur oavsett, som jag skrev.
Citera
2023-05-02, 13:04
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Stämmer, men det har aldrig och ingenstans varit så extremt som inom islam. Ingen annan världsreligion (dess företrädare/utövare) har gått så långt som till att skära sönder och sy ihop flickors underliv för att förhindra dem att ha sex före äktenskapet, eller att döda dem om de ändå har det.

Svenskar har överlag anmärkningsvärt lite kunskap om religion och kultur, och av samma skäl saknar de respekt för vad det innebär att ha en religiös övertygelse och hur religion präglar kulturen. Klan- och hedersstruktur är det vanligaste sättet att leva i länder som formats av islam. Det behöver alltså inte betyda att en klanmedlem som utövar hedersvåld/hedersmord är muslim, men hen har högst sannolikt präglats av islam då isam skapat landet, kulturen och värderingarna, som i sin tur formar individen/familjen/klanen. Ungefär som de allra flesta etniska svenskar, födda i Sverige, är präglade av kristendomen, vare sig de vill eller ej.
Citera
2023-05-02, 13:05
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Det kan ju bli så att han frikänns, för att åklagaren inte lyckas övertala rätten om att han är skyldig.

Åklagaren måste ju ha bevis såklart räcker inte att övertala rätten. Men det pågår ju en förundersökning nu medans han sitter häktad då är det polisens uppgift att få fram bevis att den misstänkte mördat BO.
Citera
2023-05-02, 13:07
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Här grips det desperat efter halmstrån.

Först var det kanske en olycka under flytten.

Sen var det kanske BO svenska familj som dödade henne.

Och nu är han bara häktad och kanske inte ens skyldig.
Han är inte häktad än

Jag hoppas lika mycket som någon annan att dom har rätt person, så att det klaras upp. Men för det kan man väl vara lite nyanserad och följa gängse lagar och förordningar.

För att vara tydlig: Jag hoppas att dom har rätt man!
Citera
2023-05-02, 13:07
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du visade din bristfälliga kunskap när du skrev 'men samtidigt sammanfaller ju hederskultur med islam. Det är enbart i muslimska länder, som det inte är straffbart att döda en dotter eller syster för att hon haft sex utanför äktenskap', eftersom det inte är sant.
Lava nedan har ju gått igenom listan från min länk, och inte alla (men de flesta) var muslimska, som jag sade. Det är inte specifikt muslimskt, det är religiöst. Kurder har inte heller något land, precis som zigenare, men de praktiserar hederskultur ändå. Samma med Palestina.

Du hänvisar till GAPF.se som kvalificerad källa, du vet att Fadime Saindal begravdes i Uppsala domkyrka och ligger begravd på Uppsala gamla kyrkogård? Inte så vanligt för muslimer, såvitt jag vet.
Kurder är inte nödvändigtvis muslimer, men de praktiserar hederskultur oavsett, som jag skrev.

GAPF är en kvalificerad källa. Du behöver bevisligen läsa nedanstående för att förstå korrelation/kausalitet-religion/hederskultur. Detta är sista svaret du får, du är okunnig och det börjar bli alldeles för ot nu.
(FB) Saga, 20, avliden i centrala Örebro – polisen utreder mord (2023-04-29)
Citera
2023-05-02, 13:08
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tycker du inte?
Personligen tycker jag det kan spela stor roll, särskilt ibland.
Saga hade alltså enl uppgift från dig, år 2021 en god man. Hade hon som omyndig fått ärva? I så fall förklarar det själva godmanskapet.

Som myndig ansöker man om en god man om man t ex inte kan sköta sin ekonomi.
Som omyndig kan man tilldelas en god man om man t ex fått ärva. Då hävs godmanskapet vid 18-årsdagen.

Finns väl inget här som tyder på att Saga var oförmögen att ta hand om sig/sin graviditet?
I så fall borde ju Soc ha blivit inkopplat för att skydda mamma och barn.
Det är klart att det är bra att ha hela bilden. Därför postade jag inlägget
Citera
2023-05-02, 13:09
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:

Sannolika skäl ändå.

Ska bli intressant att höra MGM:s version av vad som hänt!
Citera
2023-05-02, 13:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Har du någon källa på att kurder och palestinier som INTE är muslimer, praktiserar hedersmord i någon större skala? (Och nu menar jag inte någon enskild galning som dödar sin hustru eller syster, sådant kan ju hända i vilket land som helst.)

...och egentligen finns det ingen idé att diskutera det här; jag skiter i om de är muslimer eller inte. Primitiva folk, som tror att de har rätt att döma ut och verkställa sina egna straff utanför laga domstol, ska inte bo i Sverige - vare sig de tror på Allah, Jahve eller Spagettimonstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in